Wat is er nieuw

Wennen Floridakreeftjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas112
  • Startdatum Startdatum
B

Bas112

Guest
Beste Leden,

Graag zou ik jullie mening willen weten over het volgende.

Sinds twee weken heb ik 2 floridakreeftjes in mijn bak. (80x40) Een grote en een wat kleinere, waarschijnlijk beide dames. Temperatuur is rond de 20 graden, de bak bevat kienhout, stenen, een laagje zand en zwart grind als bodembedekking. Verstop plekken zijn er legio, in vorm van rotsen, halve kokosnoten en een uitgeholde steen.

De waterwaardes zijn prima, nitriet bijna niet meetbaar.

De eerste anderhalve week kwam de grote alleen uit zijn uitgeholde steen wanneer ik er eten bij gooide. Hij is daarna een dag druk in de weer geweest met het compleet slopen van de plantjes en overige inrichting. Helaas zit hij vanaf die dag weer verstopt. De kleine loopt een enkele keer een rondje en is verder bezig met wat graafwerk onder het kienhout. Eten doen ze prima, algentabletjes en gevarieerde gekookte groente zoals erwtjes en komkommers.

S morgens wanneer de verlichting uit is zitten ze meestal wel redelijk op het zicht. Inmiddels heb ik de TL verlichting uit gelaten en een zeer zwak spotje boven de bak gehangen. Ik heb niet het idee dat het verschil maakt.

Ik dacht dat het schuwe wennen aan de nieuwe bak was, maar dat zou na twee weken toch wel over moeten zijn.
Heeft iemand enig idee waarom ze niet erg actief kunnen zijn? Misschien wel relevant om erbij te vermelden dat ze samen bij de vorige eigenaar in een bakje van 30x30 hebben gezeten.

Alvast bedankt,

Bas

nitriet bijna niet meetbaar. MOET 0.

water 20 graden is te koud.

Slopen, ja. dat doen ze.

Welke temperatuur is dan ideaal?

Die had ik inderdaad gelezen, tussen de 16 en 30 graden. Vandaar dat ik dacht met met boven de 20 goed te zitten. (winkel vertelde mij dat ook). Thermostaat inmiddels wat hoger gezet. Ben benieuwd

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals Bertus al aangeeft moet de nitriet wel 0 zijn want bij garnalen en kreeften ligt dat vaak gevoeliger dan bij vissen. Heeft de bak wel minimaal 4 weken ingedraaid?

Ja, 6 weken zelfs. Waardes laten testen bij aquariumzaak, was helemaal goed. Net nitriet testje gedaan (colombo druppel) zie een minimale verkleuring. Net zo'n 30 procent water ververst. Kijken of dat wat doet. Plantjes doen het ook niet al te best zie ik

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben bang dat ze de planten toch wel zullen slopen. Dat lees je wel vaak volgens mij. Als je resten van planten hebt dan zou ik die nu wel even weghalen want dat gaat weer voor vervuiling zorgen denk ik nu je ook al wat nitriet meet.

Tot dusver: waterwissel, filterspons voorzichtig afgespoeld waardoor pomp beter stroomt, filterbacterieen toegevoegd, drijfplantjes toegevoegd, zwakkere belichting, temperatuur naar 23, tubiflex gevoerd en de 'slechte' planten weggehaald. Iemand een idee wat ik verder nog kan doen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan