Werking Akadama


D@nny H

Well-known member
Lid geworden
20 februari 2016
Berichten
705
Locatie
Hoofddorp
Website
www.instagram.com
Ik ga garnalen (Caridina)
Ik heb 5 dagen geleden 3 bakjes opgestart met Akadama en Osmose.
Nu heb ik de PH gemeten en kom op PH 7 uit.
Zowel met mijn PH pen als met een druppeltest.
.
Ik wil graag naar en PH van 6,5.

Hoe lang duurt het met Akadama eer dat de PH verlaagd gaat worden.
 
Dat hangt van de kwaliteit af en de hoeveelheid die je gebruikt maar ik denk dat na enkele dagen de waterwaarden wel verlaagd moeten zijn. Hoe dik is de bodem?
 
De bodem is 4cm dik.
Ik denk dat ik het probleem deels te weten ben gekomen.
Op de site van APO waar ik de zak vandaan heb staat dat je het vooraf moet spoelen. Dat heb ik gedaan met kraanwater, spoelen met Osmose is geen doen.

Nu sprak ik dit weekend een mede garnalen liefhebber (gisteravond) en die vroeg als eerste heb je de Akadama soms gespoeld met kraanwater....

Akadama neemt vooral in het begin blijkbaar mineralen en calcium op.
Dat heeft het dus gedaan uit het kraanwater.

Nu 1 bakje leeggehaald en gevuld met het restant Akadama direct uit de zak.
De TDS was met een uur al 10 ppm gedaald. Dat gebeurde met de eerdere gespoeld vullen niet.

Vanavond maar weer eens meten en dan een vergelijking doen met de andere bakjes waar het gespoelde spul nog in zit.

Ik vind het jammer dat er een verkeerde voorlichting gegeven is op de site.
 
Er zijn ook wel mensen die verversen met kraanwater en het enige gevolg is dat dan de bodem minder lang meegaat. Of het spoelen voor 1x zoveel invloed heeft weet ik dus niet. Zover ik weet heb ik het vroeger helemaal niet gespoeld.
 
Nou 1 x spoelen ik heb met 14 liter wel 2 uur zoet geweest. Eer dat het water helderder was.
Dus het heeft ruim contact gehad met vers kraanwater.
 
Maar goed ik ben geen scheikundige maar er zijn er die zoals ik al zei met kraanwater werken en niet met osmose dus dan zou de bodem binnen de kortste keren moeten zijn uitgewerkt.
 
Met kraanwater zal je icm met een PH verlagende bodem nooit de ph6,5 kunnen halen. Met Osmose wel.
 
Misschien dat dat wel lukt bij een nieuwe bodem die nog volledig actief is maar goed die zal nooit lang goed werkzaam blijven. Het hangt ook af van de waarden van je kraanwater en hoeveel je ververst.
 
Nu eerst dit maar eens zien door te komen. Ik wil alleen Osmose met GH+ gebruiken.
De huidige bodem die gespoeld is is nu waardeloos en kan in de kliko.
 
Ik werk ook met osmose en gh+ en dat werkt denk ik het beste.
 
Hier een leuk stukje van oud lid Backplay:

Water verversen zonder carbonaten/bicarbonaten (osmose) en met (kraanwater) heeft een verschillende invloed op je aquasoil.
De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading (anionen), die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
Je bodem ziet er dan ongeveer zo uit:


Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
 
Wow bedankt dat is nuttige informatie!
Het verklaart waarom de ph niet wilde zakken.
Nu na 24 uur de bodem vervangen te hebben en de Akadama niet te hebben gewassen is de ph gedaald naar 6,5!
Tds is ook sterk gedaald dus zo even water verversen.
Apo heeft me gebeld en morgen een nieuwe zak ophalen, goed geregeld.
 
Nou dat de invloed van wassen met kraanwater zo groot zou zijn had ik niet verwacht dus.
 
Naja het was niet gewoon 1x spoelen ik heb het grondig gedaan. Als je 1x spoelt zal het effect minder zijn. Maar toch beter om het helemaal niet te doen.
Hier leren we weer van zeg maar.

Nou dat de invloed van wassen met kraanwater zo groot zou zijn had ik niet verwacht dus.
 

Terug
Bovenaan