Werkt een diffuser op DIY CO2?


Simoniem

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2010
Berichten
105
Locatie
Kampen, Overijssel
Ik heb deze week een DIY co2 setup gemaakt. 2x 1,5L flessen, waarvan één nu gevuld met 200gr suiker, 1L water en 3gr gist. Andere fles vul ik volgende week. Flessen lopen beiden naar een wasfles en vanuit daar loopt de lijn naar een 3-in-1 diffuser van Tropico. Leek mij een ideaal dingetje, acryl ipv glas en direct bellenteller + terugslag ventiel in één.

Vanochtend dacht ik dat mijn gist mengsel weinig uitvoerde, omdat het niet schuimt. Echter, toen ik de fles los haalde, kwam er een behoorlijke druk vrij met een zurige lucht. Oftewel, het stond goed onder druk met co2. Alleen heb ik nog geen bubbel gezien in de bak. Is zo'n diffuser te dicht voor bio co2? Ik heb het idee dat alles goed is aangesloten en dat de diffuser het probleem is.

Op internet las ik overal dat flippers / bruissteen beroerde oplossingen waren en dat een diffuser vrijwel een must-have was.
 
Er is wel een bepaalde druk nodig om het door het steentje te krijgen en wellicht is dat te laag met DIY.
 
Er is wel een bepaalde druk nodig om het door het steentje te krijgen en wellicht is dat te laag met DIY.
Ik heb nog zo'n bruissteentje liggen van een pomp, werkt zoiets ook voor co2? Of is dat te grof qua bubbel grootte?
 
hoe kleiner de bubbeltjes hoe beter het oplost maar een bruissteentje werkt ook.

teveel druk in een diy systeem zorgt ervoor dat je mengsel behoorlijk verzuurt wat de gist vaak niet leuk vind.
 
Ik heb deze week een DIY co2 setup gemaakt. 2x 1,5L flessen, waarvan één nu gevuld met 200gr suiker, 1L water en 3gr gist. Andere fles vul ik volgende week. Flessen lopen beiden naar een wasfles en vanuit daar loopt de lijn naar een 3-in-1 diffuser van Tropico. Leek mij een ideaal dingetje, acryl ipv glas en direct bellenteller + terugslag ventiel in één.

Vanochtend dacht ik dat mijn gist mengsel weinig uitvoerde, omdat het niet schuimt. Echter, toen ik de fles los haalde, kwam er een behoorlijke druk vrij met een zurige lucht. Oftewel, het stond goed onder druk met co2. Alleen heb ik nog geen bubbel gezien in de bak. Is zo'n diffuser te dicht voor bio co2? Ik heb het idee dat alles goed is aangesloten en dat de diffuser het probleem is.

Op internet las ik overal dat flippers / bruissteen beroerde oplossingen waren en dat een diffuser vrijwel een must-have was.
Een diffuser is een gemiddelde druk nodig van zo'n 2 bar en soms zelfs wat meer. Bij een DIY CO2 systeem is dit niet mogelijk.
 
Ik heb een DIY CO2set-up met citroenzuur en baksoda gemaakt (setje via eBay gekocht) en die werkt prima met een diffusor, systeem draait nu ruim een week.
 
Ik ben benieuwd naar die diffuser?
Hoi Benvo,

Het is een Twinstar CO2 diffusor, zie bijgevoegde foto's voor mijn set-up.

gr. Jurjen
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-12-09 at 11.59.56.jpeg
    WhatsApp Image 2022-12-09 at 11.59.56.jpeg
    159.9 KB · Weergaven: 62
  • WhatsApp Image 2022-12-09 at 11.59.57.jpeg
    WhatsApp Image 2022-12-09 at 11.59.57.jpeg
    156.4 KB · Weergaven: 66
Hoi Benvo,

Het is een Twinstar CO2 diffusor, zie bijgevoegde foto's voor mijn set-up.

gr. Jurjen
Meestal zijn, dit is kennelijk een uitzondering die ik overigens niet kende, de diffusors zo'n 2 bar of daar omtrent nodig om de CO2 door het membraam te persen. Dit is bijvoorbeeld zo'n type.

full-view.jpg
 
uit de reactie blijkt het wel te kunnen, echter raad ik het ten zeerste af!

Omdat bio CO2 met gist moeilijk is in te stellen qua productie; bij warmere temperaturen produceren ze veel meer dan met koude. Wil jr nooit een 100% oplossing hebben van je CO2, maar een veiligheidsmarge zoals bij een 'omgekeerd bakje'. Anders kan het zo zijn dat momenteel je precies genoeg CO2 in je bak hebt, maar in de zomer in de problemen komt!
 
Ik kreeg wel co2 in mijn reactor met bio co2 , alleen had ik ook de indruk dat de flessen serieus op druk stonden (teveel)
Wellicht door het terugslagventiel , want met een houten uitstromer komt het er wel makkelijk uit .
Vandaag toch maar een fles aangesloten .
 
er is wel een verschil, ik heb een systeem met citroenzuur en baksoda, dat is goed te doseren met een bellenteller. Ook heb ik er een magneetventiel op zodat ik geen co2 toevoeg als het licht uit is.

Er zit wel wat druk op de fles, maar geen twee bar, meestal 1-1.5bar max.
 
er is wel een verschil, ik heb een systeem met citroenzuur en baksoda, dat is goed te doseren met een bellenteller. Ook heb ik er een magneetventiel op zodat ik geen co2 toevoeg als het licht uit is.

Er zit wel wat druk op de fles, maar geen twee bar, meestal 1-1.5bar max.
Kijk, nu wordt mij e.e.a. wat duidelijker. Dit is namelijk de druk waarbij diffusers gaan werken! Zo tussen de 1 en 2,5 bar. Afhankelijk van de verschillende soorten. En zijn drukwaardes die je gewoonlijk beter niet hebt met diy CO2.
 

Terug
Bovenaan