Wat is er nieuw

Wie denkt er even mee mbt water uit bak bewaren

Scalari

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2009
Leeftijd
66
Ik ben morgen er aan toe om een waterwissel te doen, ik doe meestal zo'n 50 liter
Bakwater is ca. 30 tot 40% Osmose
Nou had ik bedacht dat water in een grote bak op te vangen en daar mijn schone filter vast een dag of 10 - 14 op te laten draaien
Dat als de Trofis dan klaar is, kan het hele bestand in 1 keer over inclusief het water wat dan in de Lido zit met het bakwater waar ze dan in zitten (200 liter)
Filter mee laten draaien op het huidige bestand is niet echt een optie, de Lido heeft maar beperkte slangopening en meneertje Betta
Oude filter ook op de Trofis zetten zou wel een optie kunnen zijn maar eigenlijk had ik daar al plannen voor.

Natuurlijk is dat water wel gebruikt dus dacht ik zo een inhaalslagje te maken mbt de bacterie beestjes

Medium als volgt ingedeeld van onder naar boven, 1 bak is 2 liter
1 bak Eheim biomech (witte buisjes)
2 bak Eheim substrat pro
1 bak Eheim mech pro (zwarte kunststof buisjes)
Nieuw voorfilter en vlies fliter

Dan heb ik nog keuze om een 4 week gebruikt zakje met zeoliet (superfish cristalclear) te gebruiken of zal ik volstaan met een koolstof filter van Eheim
Ik dacht voor als er te veel afval in het water zit (waardes zijn perfect bdw.), maar gewoon just in case.., die ik dan uit het filter haal als het zwikje overgaat

Heb ik dit goed of fout bedacht, graag jullie ongebreidelde input, thanks...

Natuurlijk is dat water wel gebruikt dus dacht ik zo een inhaalslagje te maken mbt de bacterie beestjes
Dit gaat echt niets uitmaken. Laatst nog zelf getest met twee bakken naast elkaar indraaien. Oud aquariumwater was exact gelijk aan de bak met kraanwater. Gewoon weer 4 weken indraaien of je oude filter tijdelijk gebruiken, een kortere weg is er niet.

Je zou het nieuwe filter vast een kickstart kunnen geven door met salmiak te werken...

Maar oud water gebruiken zal helaas niet bijdragen :))

Puntje is wel dat de Lido al verkocht is

Puntje is wel dat de Lido al verkocht is
Slechte planning. Je vroeg zelf om ongebreidelde input dus die krijg je ook en ik bedoel het serieus. Als je binnen 10 dagen je filter op een of andere manier wilt indraaien kom je van een koude kermis thuis, zelfs al zet je hem nu op je Lido.

Beste keus in dit geval is toch je oude filter op de trofis laten draaien en de nieuwe plannen voor dat filter uitstellen.

Maar het zou geen probleem zijn om het oude filter ook op de trofis te zetten
dan draaien ze daar allebei op, dat was toch al de volgende stap dat met die 2de spraybar onder de voorruit (waar dan de inline Co2 opkomt)
Dan heb ik toch een dikke 200 liter oud water met een 60 liter osmose en nog aanvullen met kraantjeswater
nieuwe filter kan dan toch op zn gemakje in de ververs van morgen

Kan je wat filtermateriaal pakken uit de oude en in de nieuwe stoppen? Dan heb je iig alvast een starter zeg maar.

Bedankt voor nu even @DanielHoogland
Ik ga er zometeen op mn kussen nog even over denken

Maar ik kan zogauw weinig bezwaar vinden
tjsa dan blijft de huidige pomp gewoon draaien. hoppa slang over van de ene in de andere :DD

Kan je wat filtermateriaal pakken uit de oude en in de nieuwe stoppen? Dan heb je iig alvast een starter zeg maar.

Tís nogal een buffel met 9 liter filterinhoud.. en ja natuurlijk, hij is nu steriel
lol

Je bacteriën zitten in je filter (en bodem) niet in je water. Dus enige die opties die je hebt zijn

- nieuw filter indraaien alsof het een nieuwe bak is.

- oude filter in nieuwe bak stoppen.
- oude filtermateriaal in je nieuwe filter stoppen.

Als je een van de laatste opties doet en je oude filter heeft een kleinere capacitiet / je nieuwe bak groter is dan je oude moet je de verleiding weerstaan om nieuwe bewoners toe te voegen komende weken. Want je filter capaciteit is nog hetzelfde (of minder vanwege het verlies van je bodem). En heel goed je nitriet in de gaten houden.

Thanks..

Oude filter is dan wel kleiner, maar kan genoeg voor de netto 300 liter van de Trofis
de kleine is een Eheim 4+ 600 1200 l/h, dus die blijft mooi dicht
de grote is een Eheim Professionel 3e - 2078 1850 l/h

Dus gaat de oude eerst het werk doen en kan de komende 2 week ofzo de grote mooi beetje water malen met een paar bacto capsules en wat plantjes in een grote bak van 40 liter
en als dan het spul overgaat mag hij meedraaien komt er vanzelf slurrie in toch

Beetje overkill mahjah, beter teveel dan te weinig
ik hoop alleen dat de bak er niet als de Colorado river uit gaat zien :DD

- oude filter in nieuwe bak stoppen.
- oude filtermateriaal in je nieuwe filter stoppen.

Is niet echt een optie, die 3e is 9 liter inhoud en de pro4 6 liter inhoud bovendien kom ik toch al liever niet aan de pro4 want die draait ook nog maar 5 maand

Oude filter is dan wel kleiner, maar kan genoeg voor de netto 300 liter van de Trofis
Dit is een vaak gemaakte 'fout'. Wat een filter theoretisch kan zegt niets over wat hij zal doen. Dit heeft namelijk volledig te maken met de biologische belasting die hij te verwerken had. In jouw geval is dat filter dus gewend aan de biologische belasting van de Lido en meer niet. Als het visbestand gelijk blijft, zal het niet heel veel uitmaken maar wel iets om in je achterhoofd te houden.

je nieuwe filter kan je toch alvast laten draaien in de trofis, beetje voer in de bak en klein beetje van je filter inhoud uit je lido erbij. Dan kan je toch bij het overzetten van de vissen je lido filter ook op de trofis mee laten draaien. Dat moet dan toch wel kunnen?

Ik snap de eigenwijsheid niet hihi, waarom niet gewoon je bestaande filtermateriaal gebruiken! Ik begrijp echt niet waarom dat een no go is terwijl dat de oplossing is voor alle ellende. Want je hebt geen tijd om m verder in te draaien en je oude bak wil je verkopen. Zeg, leg mij eens uit, onder het mom van een lekker bakkie, waarom dat niet kan, heerlijk eigenwijze man dat je er bent 🤣 :rolleyess:

Allemaal leuk en aardig filter mee laten draaien of alvast indraaien met oude media maar is dit zin vol :juggle:
Let wel dat het oude filter belast wordt door het vissen bestand en dien gevolge een Bacterie huishouding opbouwt
Nu gaat dit filter of een gedeelte er van overgezet worden naar een verse bak of wel de bacterie krijgt minder te verwerken
Lijkt mij dat de boel dan af sterft althans een gedeelte.

Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon je huidige filter mee verhuizen met je vissen en naast je nieuwe filter laten draaien tot je nieuwe filter het alleen aan kan.

Of als je je huidige filter niet meer kan of wil nemen je huidige filtermateriaal in het nieuwe filter stoppen en samen met je vis bestand over zetten naar je nieuwe bak.Dan kun je komende maanden eventueel beetje bij beetje het oude materiaal vervangen door nieuw, maar het gaat er met name om dat je je bacteriën mee neemt van je oude naar je nieuwe bak omdat je geen tijd hebt om in te draaien.

Het filter van je huidige bak kan de vervuiling van je huidige visbestand aan dat veranderd niet door een paar extra liter water of wat extra glas. Het wordt pas een probleem als je die extra liters ook gaat vullen met vis.

Je verliest mogelijk wat bacteriën door de nieuwe bodem, en de verhuizing zelf. Maar dat kun je prima oplossen door je nitriet in de gaten te houden en eventueel wat extra te verversen.

Belangrijkste is dat je pas de belasting van je bak opvoert als ook je nieuwe filtermateriaal is ingedraaid.

Laatst bewerkt:
Ik zou de filtermateriaal overzetten en dagelijks verversen voor 14 dagen

Oh ik zie een onduidelijkheid..

Het water uit de lido gaat ook mee de trofis in, en de pomp uit de Lido ook
Als met al komt er misschien 50 liter water bij, ja euh ..

Ik snap de eigenwijsheid niet hihi, waarom niet gewoon je bestaande filtermateriaal gebruiken! Ik begrijp echt niet waarom dat een no go is terwijl dat de oplossing is voor alle ellende. Want je hebt geen tijd om m verder in te draaien en je oude bak wil je verkopen. Zeg, leg mij eens uit, onder het mom van een lekker bakkie, waarom dat niet kan, heerlijk eigenwijze man dat je er bent 🤣 :rolleyess:

De *kleine* moet straks, maar goed dat duurt dan maar even, op de onderwater in de bodem verstopte spraybar met Co2 gaan komen, ongeveer zoiets als Daniël het heeft

Dus dacht ik ik doe straks toch verversen. doe ik het water van de ververs (ca. 60 liter) in een grote bak en laat ik daar nu voor eerst even de steriele pomp op draaien met een paar plantjes en een bacterie enzympje
en omdat het dan wel gebruikt water is dacht ik ik gooi er een ouwe (paar week gebruikt) zeoliet bij of een Eheim koolstof matje

Ik snap de eigenwijsheid niet hihi, waarom niet, eigenwijze man dat je er bent 🤣 :rolleyess:

Tsja, Friese genen meegekregen en een gezonde portie zalwel

Oh ik zie een onduidelijkheid..

Het water uit de lido gaat ook mee de trofis in, en de pomp uit de Lido ook
Als met al komt er misschien 50 liter water bij, ja euh ..
Ik zie niet zo waarom dit uit zou maken. Het 'oude' water heeft voor een filter geen meerwaarde o.i.d.

Dus dacht ik ik doe straks toch verversen. doe ik het water van de ververs (ca. 60 liter) in een grote bak en laat ik daar nu voor eerst even de steriele pomp op draaien met een paar plantjes en een bacterie enzympje
en omdat het dan wel gebruikt water is dacht ik ik gooi er een ouwe (paar week gebruikt) zeoliet bij of een Eheim koolstof matje
Dingen die je juist niet moet doen, een filter proberen in te draaien met Zeoliet! Zeoliet absorbeert ammonia en werkt het indraaien dus juist tegen.
Je zou alvast de nieuwe pomp op een bak water kunnen zetten maar het zal niet veel doen. Dan moet je ook voor afval (ammonia) zorgen en alleen wat gebruikt water is geen afval. Kom je eigenlijk weer uit bij de salmiak methode maar daar heb je niet genoeg tijd voor.. Tenzij, zie hieronder wat ik zou doen.

Gewoon dus lekker straks alles in een keer overzetten naar de Trofis, inclusief oude filter en e.e.a. een 4 weken samen laten draaien. Dan nog is er een risico wanneer je het oude filter weg gaat halen hoor want daar zullen nog altijd de meeste bacteriën in zitten.

Wat ik zou doen:
Nieuwe filter toch apart indraaien in een bak met water via de salmiak methode of gewoon huishoud ammonia. Trofis aquarium inrichten en tijdelijk alleen oude filter overzetten.
Dan heb je rustig de tijd om je nieuwe filter apart in te draaien en na ongeveer 3 a 4 weken (afhankelijk van de watertemperatuur) heb je een super ingedraaid filter die je zo kunt plaatsen op je trofis aquarium en dan ook direct het oude filter verwijderen zonder kans op een nitrietpiek.

Het is wat bewerkelijk met een klein volume aan water want de toegevoegde ammonia zal relatief snel omgezet worden dus je moet redelijk vaak meten of verversen maar het is een leuk projectje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan