Wie denkt even mee over CO2 ideetje


Scalari

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2009
Berichten
1,153
Leeftijd
65
Locatie
Gorredijk
Hoi mensen

Er zit een andere bak aan te komen, 120x45x65(h)
En dan zit ik al een tijdje te broeden op het plannetje om co2 direct in/uit de bodem los te laten.
  • Idee 1, de eerste opzet is een 2de kleine capaciteit ext pomp (bv. JBL 402) met een eheim inline diffusor de spraybar vervangen voor buis met min of meer reguliere gaatjes en die onder een grintlaagje/pakketje in de bodem voorin de bak langs het voorraam te leggen, met een hoofdspraybar langs de hele achterwand, zou je dus een waterstroom van voor naar achter over de bodem moeten krijgen, en omdat de co2 helemaal van onder komt zou je toch een perfecte verdeling van die co2 hebben, groot nadeel lijkt mij dat dit setje moeilijk te onderhouden gaat zijn
  • Idee 2, co2 slang de bodem in met wat t stukjes om alles even lang te houden en links en rechts een paar industriële bruissteentjes van 2 micron (€14.95) of 5 mu (€13.95), tsja dat zegt mij dus weer niks over welke nou de dichtste is, maar van dit bedenksel denk ik wel dat er minder onderhoud aan vastzit, zonder druk zal het slangetje vollopen wat er weer uitloopt op het moment dat het ventiel weer opengaat
  • Idee 3, idem als 2 maar dan met alleen (zelf) geperforeerde co2 slang, deze lijkt mij het mooiste omdat je die makkelijk en waar je maar wilt overal langs kunt laten kronkelen, maar is ook de meest twijfelachtige want hoe bepaal je de doorlaat zonder dat de slang uit de bodem komt drijven, of dat alle bellen niet verder komen dan gaatje 1
Is hier al es iemand mee aan het prutsen geweest, of heb ik weer last van hersen oprispingen die nergens op slaan :DD
Ik ben er van overtuigd dat idee 1, eigenlijk perfect zou moeten werken, maar ja als ik al zie hoe mijn spraybar er na een half jaartje uitziet, en dat projecteer op ééntje die in de bodem ligt, dat is mijn tegenhouden. Trouwens pomp 2 is al aanwezig een middelmaatje 250 l/u

tsja en een minimaal laagje grint langs de ruit, zou dat zo storen..

Kan ik er wat mee is mijn grote vraag..

hoor graag (opbouwende) kritiek :thumbs::thumbs::thumbs:
 
Ik ben geen expert op het gebied van co2, maar jij allemaal bedacht heb zie ik in de praktijk nooit terug dus vroeg mij af of het ook echt nodig is. Kan natuurlijk dat je iets nieuws op het spoor bent! :)
 
Ik heb geen co2 dus laten we even vooropstellen dat ik hier een leek in ben maar heb vrij veel scheikunde en natuurkunde gehad. En wat je bereikt door De co2 via de pomp langs de lange kant van je aquarium naar beneden te duwen waarna het reist, lijkt mij een langere weg door het water dan van de bodem naar het oppervlakte. En de bedoeling was dat co2 zo lang mogelijk in contact moet zijn met water om opgenomen Te worden toch?

anyways: leek hier! With a brainfart maar wilde dat even delen :! wanneer komt je bak binnen??
 
Ik heb geen co2 dus laten we even vooropstellen dat ik hier een leek in ben maar heb vrij veel scheikunde en natuurkunde gehad. En wat je bereikt door De co2 via de pomp langs de lange kant van je aquarium naar beneden te duwen waarna het reist, lijkt mij een langere weg door het water dan van de bodem naar het oppervlakte. En de bedoeling was dat co2 zo lang mogelijk in contact moet zijn met water om opgenomen Te worden toch?

anyways: leek hier! With a brainfart maar wilde dat even delen :! wanneer komt je bak binnen??

Stel je voor dat de spraybar bovenin langs bijna de hele achterwand loopt
En dan kom spraybar 2 onderin langs de hele voorkant met zeg maar een ± 30° achterover
Dan krijg je denk/verwacht ik een perfecte stroming in de bak, helemaal voor de trage groeiers die achterin gaan komen, en omdat het zo breed is wordt het al geen wildwaterbaan

In de huidige situatie komt de co2 nu bovenin uit de reguliere spraybar, waardoor en daar hoor je iedereen wel over en zo kwam ik dus ook op dit idee al een aantal weken geleden, er erg veel verlies is omdat het merendeel aan de oppervlakte blijft hangen en gelijk vervliegt.
Met een (inline) diffusor dwing je de co2 al in het water, dus dacht ik, van kan die spraybar dan niet onderin de bak, mahjah daar is dat debiet weer te hoog voor, maar de co2 komt wel pas weer vrij tijdens het uitstromen maar dan wel onderin de bak. Kortom een simpel filter erbij met misschien wel weinig of geen filtermateriaal en weinig liters alleen omwille van de co2

Tsja.. t'is maar een gedachtegangetje he

De Trofis gaan we zaterdag ophalen
 
Oh ja oké, dus je wilt “het rondje” van co2 omgooien (onder starten ipv boven) waardoor je de eerste verspilling van bovenaf niet hebt en het gelijk al op plekken zit waar het via bovenaf niet snel zal komen. Geen deadzones en ellende met distributie... Omdenken maar dan anders!
Ben wel benieuwd of dit zal werken. Zaterdag bakkie ophalen en gelijk patentje regelen jij! :deal::!En van die miljoenen die je daarna verdient neem je heel aquaforum mee uit eten!
 
Oh ja oké, dus je wilt “het rondje” van co2 omgooien (onder starten ipv boven) waardoor je de eerste verspilling van bovenaf niet hebt en het gelijk al op plekken zit waar het via bovenaf niet snel zal komen. Geen deadzones en ellende met distributie... Omdenken maar dan anders!
Ben wel benieuwd of dit zal werken. Zaterdag bakkie ophalen en gelijk patentje regelen jij! :deal::!En van die miljoenen die je daarna verdient neem je heel aquaforum mee uit eten!


Het hele forum weet ik niet hoor..
ik dacht dat 4 touringcars wel genoeg zou moeten zijn..


Je hebt het idee iig wel begrepen idd :book:
 
Wij voegen onze co2 nu in al onze bakken onderin de bak toe via de spraybar. Niet vanuit de bodem maar over de bodem, van achteren naar voren. De spraybar hebben we 5 tot 10cm boven de bodem.

Hier werkt het erg goed.
 
Stel je voor dat de spraybar bovenin langs bijna de hele achterwand loopt
En dan kom spraybar 2 onderin langs de hele voorkant met zeg maar een ± 30° achterover
Dan krijg je denk/verwacht ik een perfecte stroming in de bak, helemaal voor de trage groeiers die achterin gaan komen, en omdat het zo breed is wordt het al geen wildwaterbaan

In de huidige situatie komt de co2 nu bovenin uit de reguliere spraybar, waardoor en daar hoor je iedereen wel over en zo kwam ik dus ook op dit idee al een aantal weken geleden, er erg veel verlies is omdat het merendeel aan de oppervlakte blijft hangen en gelijk vervliegt.
Met een (inline) diffusor dwing je de co2 al in het water, dus dacht ik, van kan die spraybar dan niet onderin de bak, mahjah daar is dat debiet weer te hoog voor, maar de co2 komt wel pas weer vrij tijdens het uitstromen maar dan wel onderin de bak. Kortom een simpel filter erbij met misschien wel weinig of geen filtermateriaal en weinig liters alleen omwille van de co2

Tsja.. t'is maar een gedachtegangetje he

De Trofis gaan we zaterdag ophalen
Ik zou de diffusor vervangen door een flinke Cerges CO2 reactor.
Een goede reactor zorgt ervoor dat de CO2 geheel wordt opgelost voordat het in je spraybar terecht komt.
Met een spraybar over de hele achterwand icm een reactor voeg je op de meest efficiënte manier CO2 toe aan je aquarium.
Ik denk dat je nooit een goede verdeling van CO2 krijgt over een slang van 12o cm met daaraan steentjes/gaatjes of iets dergelijks.
Maar wat let je om het gewoon uit te proberen in een lege bak zonder bodem?
Dan kan je perfect zien of bij alle uitstromers evenveel CO2 wordt uitgestoten.
 
Bruisstenen en gaatjes in slang geven veel te grote bellen dus dat werkt niet. Daar is de diffusor dus voor uitgevonden.

Houd het dus gewoon beperkt tot een spraybar over de lengte van de bak. Dat werkt gewoon prima
 
Ik zie de noodzaak hiervan ook niet zo, maar als je zin hebt om te hobbyen, ben ik uiteraard benieuwd naar je bevindingen.
Mijn inziens zijn de huidige beproefde methodieken uitstekend (of middels inline diffusor/reactor de co2 oplossen voordat het je outflow uit komt, of met reguliere diffusor tegenover je outflow zodat de neerwaartse stroming de co2 mee langs de bodem neemt).
 
Een reactor in serie met de uitloop van je filter zorgt voor 100% opname. Bij mij staat hij aan van 6.00-16.00 uur.
 
Hoewel ik over mijn huidige manier beslist erg tevreden ben vind ik dat elke andere manier het testen waard is. Zelf, naar je eigen inzicht, een goede manier te hebben is geen grond om andere denkwijzes af te wijzen. Zo heeft ook @GCJ een andere manier toegepast die hun bevalt, prima dus! Dus ik ben erg benieuwd naar de uitwerking van dit idee. (y)(y)(y)
 
Hoewel ik over mijn huidige manier beslist erg tevreden ben vind ik dat elke andere manier het testen waard is. Zelf, naar je eigen inzicht, een goede manier te hebben is geen grond om andere denkwijzes af te wijzen. Zo heeft ook @GCJ een andere manier toegepast die hun bevalt, prima dus! Dus ik ben erg benieuwd naar de uitwerking van dit idee. (y)(y)(y)

Jouw manier was de basis voor hoe wij het doen. We hebben de stroming alleen omgedraaid eigenlijk.

Onze reden daarvoor was destijds dat we minder stroming in de bovenste waterlaag zouden krijgen voor de betta's. Dat is hiermee goed gelukt, maar we zagen toen dat ook andere vissen erg goed reageerden op de veranderde stroming. Om die reden hebben we het nu in al onze bakken toegepast.

Mogelijk nadeel van ons systeem is een spiegelglad oppervlak. Erg fijn voor de vissen, zuinig qua co2, maar een kaamlaagje ontstaat iets eerder dan met wat oppervlakte-beweging. Wij hebben dat opgelost met een combinatie aanzuig/skimmer die minimaal skimt de hele dag. Dat is hier nu voldoende. Ook hebben we tijdens de warmere periode preventief kleine oxydators in de bakken staan om de zuurstof in het water wat makkelijker op peil te houden ivm de verminderde gasuitwisseling.

Het is niet mijn bedoeling dit topic te kapen dus excuus aan topic-starter. Het is alleen dat ik het vaak eng vind te zeggen dat iets bij ons heel goed gaat, wat zo is, maar zonder de bijkomende nadelen te noemen. Het kan een scheef beeld geven.
 
Jouw manier was de basis voor hoe wij het doen. We hebben de stroming alleen omgedraaid eigenlijk.

Onze reden daarvoor was destijds dat we minder stroming in de bovenste waterlaag zouden krijgen voor de betta's. Dat is hiermee goed gelukt, maar we zagen toen dat ook andere vissen erg goed reageerden op de veranderde stroming. Om die reden hebben we het nu in al onze bakken toegepast.

Mogelijk nadeel van ons systeem is een spiegelglad oppervlak. Erg fijn voor de vissen, zuinig qua co2, maar een kaamlaagje ontstaat iets eerder dan met wat oppervlakte-beweging. Wij hebben dat opgelost met een combinatie aanzuig/skimmer die minimaal skimt de hele dag. Dat is hier nu voldoende. Ook hebben we tijdens de warmere periode preventief kleine oxydators in de bakken staan om de zuurstof in het water wat makkelijker op peil te houden ivm de verminderde gasuitwisseling.
Mooi toch, daarom vind ik ook de ideeën van Ts. het proberen waard. Wie weet wat daar uitkomt.

Ik vond het al grappig dat er blijkbaar toch meer mensen met ideeën stoeien om te zien wat het oplevert..

Ik denk dat ik voor een bestaande spraybar ga maar wel ondergronds met wat grint erop maar puur voor de aanblik, want ik ga wel voor de voorruit en dat dan weer omdat de bak met 45cm breedte best wel smal is en zou er eigenlijk meer stroming nodig zijn om de overkant te halen, want ik zit ook met een heerlijke Betta, waar ik graag zo lang mogelijk van wil genieten.
Het is niet mijn bedoeling dit topic te kapen dus excuus aan topic-starter. Het is alleen dat ik het vaak eng vind te zeggen dat iets bij ons heel goed gaat, wat zo is, maar zonder de bijkomende nadelen te noemen. Het kan een scheef beeld geven.

Ik probeer altijd van te voren zoveel mogelijk problemen voor te zijn, dus zeker bedankt voor je inbreng, en vandaar ook een beetje dit topic om te zien en horen of ik mn toch al eigenwijze hoofd ga stoten, en zoals je ziet neem ik toch een stukje van jouw setup mee. Ik ben wel om met betrekking tot slang ed.
 
Een spraybar onder je zand kan Opzich wel maar je CO2 komt dan denk ik niet lekker in je waterkolom waar je het wilt hebben.
Of ik heb je verkeerd begrepen..

Neehoor, je had me niet verkeerd begrepen, enkel daar had ik dus een niet al te fijn grintbedje voor in de planning, want grint laat natuurlijk extreem goed door en spoelt zichzelf ook schoon..

Niet de mooiste aanblik wellicht, zo'n strook steentjes langs het raam, maar altijd nog beter dan een spraybar van een meter ponitificaal in beeld..
 
Neehoor, je had me niet verkeerd begrepen, enkel daar had ik dus een niet al te fijn grintbedje voor in de planning, want grint laat natuurlijk extreem goed door en spoelt zichzelf ook schoon..

Niet de mooiste aanblik wellicht, zo'n strook steentjes langs het raam, maar altijd nog beter dan een spraybar van een meter ponitificaal in beeld..
Dan zou ik het langs de achterwand doen.
Stijgt het CO2 rijke water op langs de achterwand en word het eens boven aangekomen mee genomen door de stroming van je “lelijke” spraybar
 
Neehoor, je had me niet verkeerd begrepen, enkel daar had ik dus een niet al te fijn grintbedje voor in de planning, want grint laat natuurlijk extreem goed door en spoelt zichzelf ook schoon..

Niet de mooiste aanblik wellicht, zo'n strook steentjes langs het raam, maar altijd nog beter dan een spraybar van een meter ponitificaal in beeld..
't Ja, maar of de gedachte nu helemaal nieuw is? ;) Er bestaat al langer zoiets wat je zou kunnen gebruiken, het zogenaamde bodemfilter:

 
't Ja, maar of de gedachte nu helemaal nieuw is? ;) Er bestaat al langer zoiets wat je zou kunnen gebruiken, het zogenaamde bodemfilter:

Die werkt andersom, zuigt aan door de bodem. Wel een mooi systeem maar zoals ik het begrijp willen ze hier de uitgang van het filter in de bodem doen? Ik vind het maar een vreemd plan :)
 
't Ja, maar of de gedachte nu helemaal nieuw is? ;) Er bestaat al langer zoiets wat je zou kunnen gebruiken, het zogenaamde bodemfilter:


Ken ik maar dat is een aanzuigfilter, en ik zie mij nog geen druk op de soil zetten, dat gaat pure chaos worden
 
Dan zou ik het langs de achterwand doen.
Stijgt het CO2 rijke water op langs de achterwand en word het eens boven aangekomen mee genomen door de stroming van je “lelijke” spraybar
Achterwand, weet ik nog niet, ik heb nl. ook een half eiland in gedachten (nog niet concreet)
 
Die werkt andersom, zuigt aan door de bodem. Wel een mooi systeem maar zoals ik het begrijp willen ze hier de uitgang van het filter in de bodem doen? Ik vind het maar een vreemd plan :)
Hij zuigt inderdaad maar je kan dat ding ook andersom gebruiken. Vroeger werden dergelijke matten ook wel gebruikt met een luchtpomp om je bodem open te houden. Misschien bestaan ze nog wel.
 
Ik zie die echt niet voor me hoor..
ik ben nogal gek van substraat bodem, da wor een zootie
 
In dat geval doe ik je er een fotootje bij van een stukje van onze situatie. Op de foto zie je 3 spraybardelen. Dat is hier de uitgang van de eheim classic 2217 met inline-diffuser op co2-installatie. Via deze spraybar komen ongeveer 40 bellen/minuut tijdens de lichtperiode.

Daar tegenaan in de lengte zitten nog 2 spraybardelen die zitten aangesloten op een eheim classic 2215. Op de spraybar zit een venturi/ejector die de co2 inbrengt vanuit nu 4 flessen bio-co2 die 24 uur per dag het co2-niveau stabiel houden.

Dat op een bak van 325ltr water bruto.

De spraybar blaast dus onderlangs over de bodem de stroming inclusief de co2.

We hebben de aanzuig gekruist voor een betere verspreiding van de co2 ivm het gescheiden systeem.


Screenshot_20201011_175221_com.android.chrome.jpg
 
Nou ja zeg..

Zo ongeveer had ik het ook bedacht enkelt ondergronds dan. lol
Ik dacht de spraybar te maken uit een open, een dicht, een open, een dicht enz. buisje..


Ja dit ga ik doen, bedankt voor de overtuigende foto :thumbs: :thumbs: :thumbs:

Substraat bodem ??
 
Wij gebruiken voor de verlaging een inset van de jbl. Dat is een set gelijk aan degene die bij filters geleverd wordt. Daar zit een uitschuifbare buis waarmee je dus naar believen de hoogte van de spraybar kan variëren zonder te zagen. Als je daar ook aan denkt is het is denk ik handig om te kijken naar de maximaal te behalen lengte van de uitschuifbuis op de maximale stand, en of dat voldoende is voor de hoogte van jouw bak.

Voor de spraybar gebruiken wij de uit set van jbl. Per set zit een bocht voor over de rand plus 2 spraybar-lengtes. Wij hebben in onze bak van 130cm 5 lengtes. Op de meterbak hadden we 4 lengtes, maar dat paste niet goed.

Wij gebruiken zelf zoals gezegd aan 2 kanten een filter en er komt dus ook van 2 kanten co2. De 2 kanten zijn afgedopt hier en staan niet met elkaar in verbinding.

Voor combinatie aanzuig/skimmer gebruiken wij:

https://a.aliexpress.com/_BPE0oz

Dit was destijds de enige leverancier op Aliexpress waar we het aanzuiggedeelte los konden kopen. Bij de andere leveranciers moesten we een combinatie kopen.

Wij gebruiken filterzand 0,7-1,25mm gecombineerd met waar nodig bodemcapsules van lid @tuinkabouter, hier en daar gecombineerd met wat klei van kleibolletjesmix.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou. ik heb inmiddels de spulletjes in huis
De voorste is het 60 cm Eheim buisje geworden met 12 gaatjes, en de rest zo basic mogelijk met 16/22 slang haakse bochtjes en zuignapjes

Ik ben nu bijna klaar met de ene helft van de achterwand, als ze straks in de bak zitten kan ik dan precies bepalen hoe en waar de bovenste spraybar komt, want die heb ik liefst wel een heel klein beetje onder water..
 

Terug
Bovenaan