Wat is er nieuw

Wie helpt een vrouw in nood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Noa
  • Startdatum Startdatum
N

Noa

Guest
Beste iedereen,

Sinds kort ben ik weer begonnen met het aquarium leven, en alles gaat tot op heden goed op een plant na.
Ik heb dit plantje aangekocht bij een reguliere dierenwinkel, waarbij mij werd aangeraden het plantje in de voedingsbodem te plaatsen.
Na een dag of 2 begon ik te zien dat de plant kleur verloor en een beetje geelig begon te worden op de bladeren (uitgezonderd de nerf van het blad) (zie foto) en zwarte puntjes begon te krijgen.
Vervolgens naar een andere aquarium winkel geweest met een foto opzak om het probleem voor te leggen. hier werd mij verteld dat het waarschijnlijk een anubias is en ik deze op steen moet plaatsen.
Ik heb dit nu gedaan en zie helaas nog geen verbetering (3dagen). Ik heb een aantal foto's opgezocht van de anubias en alhoewel de bladeren inderdaad erg lijken zien de wortels er toch heel anders uit.
Namelijk de wortels van mijn plant zijn erg dik (bijna het formaat van een regenworm) dit ziet er toch anders uit dan de anubias die ik opzoek. ik heb een aantal fotos toegevoegd en hoop heel erg dat jullie deze vrouw in nood kunnen helpen

Met vriendelijke groet

Noa :help:

Bijlagen

• IMG_6945.jpg
    IMG_6945.jpg
    196.4 KB · Weergaven: 183
  • IMG_6948.jpg
    IMG_6948.jpg
    138.7 KB · Weergaven: 177
  • IMG_6923.jpg
    IMG_6923.jpg
    135.3 KB · Weergaven: 178
Op basis van je foto denk ik dat het inderaad wel een Anubias is. Deze heeft een rizoom (wortelstok) welke inderdaad niet in de bodem geplaatst mag worden.

De dikke wortels doen mij vermoedern dat deze plant boven water is gekweekt, en dat deze nu moet overschakelen op de submerse (onderwater) vorm. Dit gaat vaak samen met een "verslechtering", omdat de plant zich moet aanpassen.

Mogelijk kunnen de andere leden hier nog wat meer info oververstrekken of hebben die een ander beeld.

Verder zou wat aanvullende informatie en een totaaltje ook wel kunnen helpen om op basis daarvan nog aanvullende info te geven.

Denk hierbij aan:
verlichting
verlichtingsduur
planten
planten voeding (bodem en waterkolom)
CO2 ja/nee
wateraarden, zoals PH GH KH CO2 NO2 NO3 PO4
verversbeleid

Totaaltje.

Geef planten ook tijd, ze hebben zo maar 2 weken nodig om aan iets nieuws te wennen, dus de 3 dagen zijn ook nog wat kort om echt te zien wat er gebeurd...... Veel geduld, veel observeren en veel noteren, zodat je later weet wat je zag gebeuren. En als je iets wijzig, wijzig 1 ding per keer, zodat je weet wat de consequenties van deze wijziging zijn. Verander je meer, weet je niet wat oorzaaak en/of gevolg is.

Ik ben het met Steven eens en hij moet overschakelen denk ik dus geef hem wat tijd en ze hebben een hekel aan teveel of el licht en verpietere dan vaak ook weer. Ze vragen een beschutte plek.

Thank you, ik ga er mee aan de slag! en zal jullie spoedig een update geven.

Nu ben ik toch wel nieuwsgierig naar die update geworden. Hoe gaat het inmiddels met het plantje Noa? :petjeaf:

U vraagt wij draaien =p. @Hoogheid

De Anubis heb ik op dit moment vastgemaakt aan een rots in mijn aquarium, waarbij de wortels niet meer in de grond steken maar vrij in het water liggen. Ik merkte al vrij snel dat de plant niet meer achteruit ging en de verkleuring niet uitbreiden. Na een week zag ik helaas nog geen verbetering, hierop heb ik bij de locale aquarium winkel een flesje Flora Carbo gehaald en dit toegevoegd(nee niet het hele flesje). Ik merk dat mijn andere planten het hier heel goed op doen. Maar bij de Anubis zie ik helaas nog steeds geen herstel naar de normale kleur van sommige blaadjes. Gelukkig zie ik geen verdere achteruigang en daar ben ik wel blij mee, Als iemand nog tips heeft of dingen die ik kan proberen hoor ik het graag

Groetjes

U vraagt wij draaien =p. @Hoogheid
Zo zien we het graag! :petjeaf:

De Anubis heb ik op dit moment vastgemaakt aan een rots in mijn aquarium, waarbij de wortels niet meer in de grond steken maar vrij in het water liggen. Ik merkte al vrij snel dat de plant niet meer achteruit ging en de verkleuring niet uitbreiden. Na een week zag ik helaas nog geen verbetering, hierop heb ik bij de locale aquarium winkel een flesje Flora Carbo gehaald en dit toegevoegd(nee niet het hele flesje). Ik merk dat mijn andere planten het hier heel goed op doen. Maar bij de Anubis zie ik helaas nog steeds geen herstel naar de normale kleur van sommige blaadjes. Gelukkig zie ik geen verdere achteruigang en daar ben ik wel blij mee, Als iemand nog tips heeft of dingen die ik kan proberen hoor ik het graag

Groetjes
Goed dat je de plant hebt vastgemaakt aan een rots zodat de wortels niet meer in de grond steken. Anubias is een vrij traag groeiende plant, het zal dus even duren voor je echte verbeteringen gaat zien in nieuwe blaadjes. Maar het is een goed dat teken dat de achteruitgang gestopt is en de verkleuring zich niet nog verder ontwikkeld. Goed dat je nu carbo toevoegt aan je bakje maar houd je ook rekening met de overige plantenvoeding? Er zijn verchillende opties op dit gebied, een kant en klare All-In-One plantenvoeding, Basisvoeding die naar vraag aangevuld wordt met nitraat en fosfaat (Easy-Life Profito) of door te werken met losse poeders waarmee zelf oplossingen aangemaakt kunnen worden bijvoorbeeld.

Verder ben ik wel benieuwd naar een mooie totaalfoto van dit bakje. Heb je al ergens een topic (Foto album) geopend over dit bakje? :foto:

1590564454075.jpeg

"Zie ik daar een klein meisje in nood?"

:DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan