Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Ik heb sinds begin deze week geconstateerd dat een van mijn guppy's een opgezet buikje heeft. Ben op zoek gegaan naar wat het zou kunnen zijn. Kwam natuurlijk uit op buikwaterzucht.
Maar kon het toch niet helemaal plaatsen .
Zag niet dat de schubben uit elkaar stonden zoals dat beschrijven.
Hij is niet dikker geworden. Alleen heeft hij dit weekend wel een rode bult erbij ontwikkeld op zijn rug beetje aan de rechterkant. daarbij zie je wel wat schubjes omhoog staan.
Voeg even wat foto's toe.
Heb de laatste 3 weken wel last van hoge N03 waarde .
Heb toen keer mijn filter schoongemaakt (watten omgespoeld in aquarium water) en denk sindsdien blijft hij hoog zitten.
Ik ben nog een beginnende aquarium houder. Kan dus alle tips en info gebruiken.
In January opgestart.
Hoge nitraatwaarde krijg je enkel weg door te verversen (of een ganse hoop planten bij te zetten)
Oorzaak van zo'n infectie moet je zoeken bij verlaagde weerstand door stress.
Stress kan tientallen oorzaken hebben.
Van slechte waterwaarden, ander vormen van niet gemeten vervuiling, tot medebewoners of het gebrek aan vrouwen...
In dit stadium zou ik niet leer gaan behandelen maar de vis euthanaseren.
De vis is nu een risico voor de gezondheid van de anderen
Een NO3 van 50 is mega hoog.
Dat mag maximaal 20 zijn.
Wat mij betreft mag dat euthanaseren nog wel even wachten.
Zoveel mogelijk water verversen echter niet.
Zo snel mogelijk zeker 70% water verversen en kijken hoe het visje zich houdt.
Blijft het eten?
Blijft het interesse voor vrouwtjes houden?
Blijft het normaal zwemmen of rust h regelmatig op planten of stenen?
Ok , het is in iedergeval zeker een bacteriële infectie zo te horen. Ik zou dan voor optie twee gaan . Als er nog een kans is . zijn gedrag is wel veranderd een stuk rustiger . Maar na het voeren gedraagt hij zich eigenlijk zoals altijd alleen minder wild.
Ik ga het water verversen. Zal dat twee x in de week doen tot het een beetje stabiel blijft
Nu doe ik het 1 x .
Ok , het is in iedergeval zeker een bacteriële infectie zo te horen. Ik zou dan voor optie twee gaan . Als er nog een kans is . zijn gedrag is wel veranderd een stuk rustiger . Maar na het voeren gedraagt hij zich eigenlijk zoals altijd alleen minder wild.
Ik ga het water verversen. Zal dat twee x in de week doen tot het een beetje stabiel blijft
Nu doe ik het 1 x .
Weet gewoon dat al die zwelling in dat visje gewoon een hoop weefsel/vocht is die overvol zit met bacteriën.
Ik heb enkele dagen geleden nog maar een dissectie gedaan van vis met gelijkaardige symptomen. Elk weefsel die ik bekeken heb zat vol bacteriën.
Weet gewoon dat al die zwelling in dat visje gewoon een hoop weefsel/vocht is die overvol zit met bacteriën.
Ik heb enkele dagen geleden nog maar een dissectie gedaan van vis met gelijkaardige symptomen. Elk weefsel die ik bekeken heb zat vol bacteriën.
Cool! En een beetje vies. Hoe pak je zoiets aan? En leg je ook weefsel onder de microscoop, of kun je het zo al zien als het niet klopt?
Denk inderdaad dat je gelijk hebt en dat zoiets als bij de gup in dit topic normaal gesproken niet meer weggaat. Er is een bepaalde oorzaak en die is waarschijnlijk al te lang aanwezig geweest...
Cool! En een beetje vies. Hoe pak je zoiets aan? En leg je ook weefsel onder de microscoop, of kun je het zo al zien als het niet klopt?
Denk inderdaad dat je gelijk hebt en dat zoiets als bij de gup in dit topic normaal gesproken niet meer weggaat. Er is een bepaalde oorzaak en die is waarschijnlijk al te lang aanwezig geweest...
beetje zoals iedere soort dissectie, enkel wat minder steriel 😅
Vis euthanaseren, een reeds dode vis onderzoeken heeft weinig nut, eventuele parasieten verlaten de vis binnen de kortste tijd.
En dan biopten nemen van alle soorten weefsel, darminhoud enz enz.
Deze worden dan bekeken onder de microscoop.
Dit is voldoende om paradieten en microben te ontdekken. Parasieten kunnen geïdentificeerd worden, voor microben is labo onderzoek nodig ( je weet wel met een petrischaaltje enzo)
Maar veelal kan, aan de hand van de symptomen en de locatie van de bacteriën al een berekende gok gedaan worden.
Buikwaterzucht is een secundaire infectie, die ontstaat als er al een onderliggende, meestal bacteriele infectie aanwezig is. Die laatste ontstaat meestal als door slechte waterwaarden ( hoge nitriet en ammoniak/ ammonium) de vis een verminderde weerstand heeft en geinfecteerd raakt met bacterien waar de vis normaal gesproken geen last van heeft. Deze infectie is bijvoorbeeld te herkennen aan rode bulten/ zweren etc. Meestal is de infectie al ver gevorderd als er buikwaterzucht ontstaat: deze is dan doorgedrongen in de interne organen.
Bij deze gup was de buik als eerste opgezet en daarna de rode bult. Nitriet en ammonium heb ik niet geconstateerd met de sera teststrips. Wel de hoge nitraat waarde.
De nitraat kan (iig volgens de onderzoeken die ik ken) bijna nog wel tienvoudig hoger zijn zonder noemenswaardige effecten op gezondheid of levensduur. Het zal toch iets bacterieels zijn. Iets wat helpt om dat te voorkomen is "overfiltratie". Enkel in geval van nood / tijdelijk helpen ook grote waterwissels. Door de snelheid waarmee bacteriën zich in de waterkolom delen (bij veel voedsel / weinig filtratie dus) is dat geen structurele oplossing... je blijft aan de gang.
Ik heb een eheim pickup 60 filter,
Gister een waterwissel gedaan van zo'n
70 %.
Nitraat blijft hoog weer tussen de 50 en 100 met de sera teststrips .
Kan het helpen als ik gewoon hele nieuwe filterwatten in het filter stop. Heb het idee dat daar veel troep in achterblijft
Of moet ik de bodem nog grondiger schoonmaken heb in 't begin wel last gehad van dode plantjes en verslijmimg. Er blijven dan tog een hoop resten achter in de bak.
?
Hoge nitraat:
Test strips zijn niet erg accuraat (gebruik vloeibare test)
Hoge nitraat waarde al in kraan/bron water?
Test en vergelijk eerst kraan/bron water voor je ververst.
50 liter maar hoeveel vissen zitten er in?
Hoge nitraat:
Test strips zijn niet erg accuraat (gebruik vloeibare test)
Hoge nitraat waarde al in kraan/bron water?
Test en vergelijk eerst kraan/bron water voor je ververst.
50 liter maar hoeveel vissen zitten er in?
Een NO3 van 50 is mega hoog.
Dat mag maximaal 20 zijn.
Wat mij betreft mag dat euthanaseren nog wel even wachten.
Zoveel mogelijk water verversen echter niet.
Zo snel mogelijk zeker 70% water verversen en kijken hoe het visje zich houdt.
Blijft het eten?
Blijft het interesse voor vrouwtjes houden?
Blijft het normaal zwemmen of rust h regelmatig op planten of stenen?