Wie herkent deze Amerikaanse cichlide?


F

ferry2805

Guest
Beste mensen,

Wie herkent deze soort?
Ik heb ze gekocht als een groene acara (Aequidens Tetramerus) maar ik twijfel een beetje.
Groeten, Ferry
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200103-141054_Video Player.jpg
    Screenshot_20200103-141054_Video Player.jpg
    134.1 KB · Weergaven: 114
  • Screenshot_20200103-141054_Video Player.jpg
    Screenshot_20200103-141054_Video Player.jpg
    134.1 KB · Weergaven: 116
Ik weet niet of hij al echt op kleur is , maar de groene acara wordt niet gekoppeld aan de A.Tetramerus
 
Nee veel kleur hebben ze nog niet.
Die naam is wat op het kaartje stond. Maar het was ook een hobby winkeltje. :juggle:
 
De "groene acara" is volgens mij Aequidens portalegrensis. En ik vind jouw vissen daar aardig op lijken.
Meer in ieder geval dan op de A. tetramerus ("zadelcichlide").

Maar de naamgeving is bij veel vissen een probleem.

Vaak is het onzeker of een wetenschappelijke soortbeschrijving (die de wetenschappelijke naam bepaalt) wel op één soort betrekking heeft, en niet op een aantal op elkaar lijkende soorten. En andersom kunnen twee afzonderlijk beschreven soorten later soms ook lokale varianten van dezelfde soort blijken te betreffen.
Vissoorten, en dit geldt zéker voor (dwerg)cichliden, komen vaak voor op verschillende van elkaar afgescheiden plaatsen waardoor verschillende populaties evolutionair behoorlijk van elkaar kunnen gaan verschillen.
Het is dan vrij arbitrair wanneer je van 2 nieuwe soorten kunt spreken.

Strikt wetenschappelijk gezien behoren 2 dieren tot dezelfde soort wanneer ze samen vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen.
Dus je zou zeggen: zet een aantal exemplaren in een aquarium en als er een F2 (tweede generatie nakweek) ontstaat was het dezelfde soort.
Maar zo simpel is het in de praktijk helaas niet. In een hybride F1 (de nakomelingen van 2 ouders van verschillende, maar verwante, soorten) kunnen namelijk door de menging van het genetisch materiaal en het nodige toeval individuen ontstaan die tòch samen jongen kunnen krijgen. En theoretisch zou het dan dus tòch om dezelfde soort gaan .....
En ook hier is er een "andersom": er kunnen andere redenen zijn waarom de F1 in gevangenschap en onder de omstandigheden in het aquarium niet tot voortplanting komen terwijl dat eigenlijk wèl zou kunnen.

Om deze reden is er dan ook een veelheid aan onderzoeken naar de juiste naamgeving van vissoorten (en ook andere dieren en planten), waarbij de wetenschappelijke naamgeving en de indeling in genera en families regelmatig verandert. Toen ik biologie studeerde werd nog verkondigd dat er in de taxonomie (indeling in een stamboom) van dieren en planten 6 niveaus waren, die ik met het ezelsbruggetje "Heer Koreman Onderzoekt Flink Grote Struisvogels" makkelijk kon onthouden: hoofdafdelingen (of: rijken), klassen, orden, families, geslachten (genera) en soorten (species).
Inmiddels is duidelijk dat de systematiek aanzienlijk complexer is en er tal van "tussenniveaus" bestaan. En bij de ene soort zijn dat er meer dan bij de andere. Bovendien is de grens tussen het ene (tussen)niveau en het andere minder scherp dan werd gedacht. De werkelijkheid is helaas veel minder duidelijker dan wij, beperkt denkende mensen, graag zouden willen.

Maar intussen ben ik wel aardig off-topic.
Ik zou jouw vissen voorlopig gewoon Aequidens portalegrensis noemen, en de triviale naam "groene acara" mag je daar best bij gebruiken.
Zolang je er maar van geniet, want aan het legsel op de foto hebben ze het bij jou prima naar de zin.
 
Bedankt voor je mooie en heldere uitleg.
Nu weet ik iig ook de juiste Latijnse naam van mijn vissen.
Ze doen het iig super. Maar echt veel kleur hebben ze nog niet. Maar dat komt vast wel goed.
 
Bedankt voor je mooie en heldere uitleg.
Nu weet ik iig ook de juiste Latijnse naam van mijn vissen.
Ze doen het iig super. Maar echt veel kleur hebben ze nog niet. Maar dat komt vast wel goed.

Ze lijken me ook nog redelijk jong, ze zullen vast nog meer gaan kleuren.
 

Terug
Bovenaan