Wat is er nieuw

wie herkent deze planten ?

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Niet bij een LFS maar eerder 80km verderop bij de Franse grens een bezoekje gebracht aan wellicht de grootste aquarium en vijverzaak van Belgi�, Poisson d'or, gebracht en daar zag ik 2 plantjes staan die me wel aanstonden.
Herkent iemand ze ?

(ik had het ook daar kunnen vragen maar ik had weinig tijd en wou heel de zaak eens gezien hebben en ik kan je zeggen, je kan er makkelijk een halve dag in rondlopen zonder alles gezien te hebben.)

20150611_145518.jpg

20150611_145529.jpg

20150611_145538.jpg

De eerste is volgens mij Braziliaans klimop (weet het niet 100% zeker)
En de tweede is een tijger lotus

1) Hydrocotyle Leucocephala
2) Nymphea Lotus "rood"

Ik zie volgens mij rode tijger lotus (nymphea)

Eerste, eens, de aquarium-klimop. Dan beide Nymphaea. Meen ik. Moeilijker welke het precies zijn.

Eerste Zenkeri, en de tweede...?

Voor de eerste zou ik ook gokken op de Braziliaanze klimop (Hydrocotyle leucocephala.)

Alexej zei:
Eerste Zenkeri, en de tweede...?
Zijn dat niet gewoon drijfbladeren van de lotus op de eerste foto?

Nymphea Lotus, waarschijnlijk een cultivar.
Als de rode tijgerlotus een knol heeft moet je die niet helemaal in de boden duwen bij het poten. Hij verrot namelijk dan.
De Lotus wil steeds drijfplanten vormen. Door de lange stelen steeds te verwijderen houd je hem laag en heeft hij meer sierwaarde in het aquarium. De plant wil graag volop in het licht staan net als andere rode planten.

De andere plant is de Hydrocotyle leucocephala, Braziliaans klimop. Als je deze plant eerst in je aquarium laar drijven en je hebt wat nitraat in je water dan zal je bij de bladoksels gauw nieuwe uitlopers krijgen. Bladeren die permanent onder water staan houden het een tijdje vol en verrotten dan. De plant wil graan zo snel mogelijk naar het wateroppervlak en dan over land verder groeien.

Een andere klimop die goed bruikbaar is is de Cardamine lyrata. Een beetje fijner gebouwd maar ook mooi.

Hobbygroet,
Jos Hut

gaat me eigenlijk bij de eerste foto om de 2 pot tellende van links.
De derde foto is gewoon de bovenkant van de plant in het midden op de tweede foto.

Allesinds, iedereen bedankt om te antwoorden op dit topic.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan