Wie herkent deze vissen ?


N

Noa

Guest
Lieve mensen,

Ik heb een vraagje over mijn vissen, toen ik deze 3 vissen kocht zijn ze mij verkocht als Molly's maar nu begin ik toch te twijfelen of dit geen hoogvin karpers zijn. Ik heb 3 foto's toegevoegd waarbij de witte vis en de oranje met zwarte vis de vrouwtjes zijn en de goud/albino vis het mannetje is. De reden dat ik dit vraag is omdat ik merk dat het mannetje totaal geen interesse heeft in de vrouwtjes. en mij afvraag of deze vissen wel matchen voor het kweken.

Tevens merk ik ook dat het oranje vrouwtje heel agressief is richting het witte vrouwtjes en hier constant achteraan zit. Kan dit een rede zijn dat het mannetje geen interesse heeft. ( sterke vrouwen schrikken af zeggen ze toch =p )

Groetjes Noa x
 

Bijlagen

  • IMG_7055.jpg
    IMG_7055.jpg
    89.3 KB · Weergaven: 107
  • IMG_7061.jpg
    IMG_7061.jpg
    95.1 KB · Weergaven: 123
  • IMG_7089.jpg
    IMG_7089.jpg
    173.8 KB · Weergaven: 104
Het zijn zowel mollys als hoogvinkarpers.
Black molly --> (Poecila) molly sphenops
Hoogvinkarper-->(poecilia) molly velifera
Molly is een overkoepelende naam voor deze beide visjes.

De oranje man is sowieso een hoogvinkarper (kijk maar naar zijn bovenvin). Hoogvinkarpers en mollys kunnen met elkaar kruizen ondat ze vrij dicht bij elkaar staan genetisch gezien. Ik denk dat de anderen een mengelmoes zijn. Heb je misschien nog een foto van je oranje vrouw? Dit kan ook een late man zijn namelijk..

Oja, houd er rekening mee dat Hoogvinkarpers vrij groot kunnen worden, zon 13cm
 
Kikkervis, allereerst heel erg bedankt dat je de moeite neemt om zo uitgebreid te antwoorden waardeer dat heel erg.

Ik heb mijn best gedaan om de Oranje vrouw er duidelijk op te krijgen, ik vermoed ook een mengelmoes (maar omdat ze redelijk agressief is in de bak zou een late man mij niet verbazen maar ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten herkennen.

Groet Noa x
 

Bijlagen

  • IMG_7160.jpg
    IMG_7160.jpg
    59.6 KB · Weergaven: 108
  • IMG_7152.jpg
    IMG_7152.jpg
    77.3 KB · Weergaven: 111
Ik denk ook man. Mannen hebben een gonopodium, een kort puntig vinnetje voor de voortplanting. Dames hebben hier een driehoekige vin zitten. En dan de lastigen, driehoekig-achtige vin, maar de eerste 2 "botten" in de vin zijn dan verdikt. En ik denk dat dit een dergelijke exemplaar is, hiewel het ik het lastig vind van een foto. @Botia heeft hier meer kennis over bij mijn weten. Misschien dat hij het exacter kan zeggen. (;
 
  • Leuk
Waarderingen: Noa
Ik heb een filmpje opgenomen van het gedrag van de oranje zwarte molly richting de andere mollys, op het filmpje is het gedrag alleen te zien richting het witte vrouwtje maar dit gedrag vertoont hij/zij ook richting het mannetje (goudkleurig).

@Kikkervis : je denkt dus toch dat dit wel een mannetje is ipv een vrouwtje ?
 

Bijlagen

  • VID_20200523_000419.mp4
    12.5 MB
Alleen die witte met zwarte vlekjes is een vrouw. De andere 2 zijn bastaard mannen. Twee mannen gaat altijd mis. De dominante zal de andere net zolang onderdrukken tot dat die overleden is. Verder moet je deze vissen vrij warm houden 26-30 graden. Op hard kalkrijk water, met het liefste nog een zout toevoeging en een bijna hoofdzakelijk plantaardig dieet.

Ik zie dat je ook Prachtbarbelen hebt. Juist deze vissen hebben het graag koel zo tussen de 15 en 22 graden (Ik heb ze zomers zelfs buiten in een vijver) en komen dan ook een stuk beter op kleur.
 
@Botia , Bedankt voor je waardevolle advies ik was namelijk echt in de veronderstelling dat het hier 2 vrouwtjes betrof. Wel vind ik het frappant dat het Oranje zwarte (mannetje) voornamelijk het vrouwtje onderdrukt vooral tijdens het eten en het andere mannetje grotendeels met rust laat. Heb je nog enig advies over welk mannetje je aanraad om in deze bak te houden ?

Ja in mijn bak zitten zowel mollys 3 stuks prachtbarbelen 3 stuks en guppys 3 stuks en 1 corydoras. Op den duur zal ik overgaan naar 2 bakken voor deze vissen.

@Kikkervis Bedankt voor de verwijzing naar Botia.
 
Met bastaard bedoel je hoogvin×molly?
Er zijn meer dan 30 verschillende soorten Molly's waaronder ook de Hoogvinkarper. In de handel vind je vaak bastaarden van verschillende soorten. En het is niet echt meer na te gaan wat voor soorten er allemaal inzitten.
 

Terug
Bovenaan