Wie weet wat dit is?


R

Rowen Baars

Guest
Hallo hallo,

Ik heb sinds een aantal dagen rare witte dingetjes op mijn aquarium ruit. Het lijken op veertjes. Ik dacht eerst dat het een soort al was maar ze bewegen. Ze zitten stil op de ruit maar springen soms dicht als wat mij een schrikreactie lijkt. Ze zijn moeilijk te fotograferen. Wie kent dit?

gr!
1787AD38-171D-4665-9A48-A9543A92A955.jpeg
 
Eigenlijk ga ik nu hetzelfde zeggen als @willem666
Aan de hand van je beschrijving zou ik ook denken aan hydra. Maar op de foto lijken het eerder opgedroogde waterdruppels te zijn in de vorm van kalk aanslag. :petjeaf:
 
Ik ben ook nog steeds erg benieuwd wat dit is, heb me laten vertellen dat het geen hydra is maar iets onschuldigs. wat het dan wel is weet ik helaas ook nog niet.
 
Ik ben ook nog steeds erg benieuwd wat dit is, heb me laten vertellen dat het geen hydra is maar iets onschuldigs. wat het dan wel is weet ik helaas ook nog niet.
Wat zou überhaupt de Nederlandse naam zijn voor die dingen...

Hier nog mijn topic erover van een tijd terug: https://aquaforum.nl/threads/anemoon-kwal-paardenbloemzaadjebeest.165208/

Ik noemde ze laatst mosseldiertjes, maar dat zijn weer hele andere beesten. Waarschijnlijk had ik "mosdiertjes" willen zeggen. Ook van die naam geen idee of het de juiste is. ;)
 
Hebben die dingen niet het eeuwige leven? Regeneratief?
Mechanisch zijn ze idd niet kapot te krijgen, 1 klein stukje wordt terug een nieuw anemoontje.
Maar chemisch is het kinderspel. Wat flubendazole (flubenol) poeder in je water en binnen enkele minuten zie je ze letterlijk verschrompelen.
 
Inderdaad werkt Flubenol erg goed tegen Hydra en ik gebruikte altijd maar een halve dosering hiervan. Maar goed wat hier door de TS op de foto is te zien lijkt me echt geen hydra.
 
Na nog wat meer speurwerk denk ik het gevonden te hebben. Volgens mij is het ''Zoothamnium'', een soort van Vorticella. Schijnt inderdaad onschuldig te zijn en een teken van een indraaiende bak of overvoeren/niet genoeg waterverversen
 
een teken van een indraaiende bak of overvoeren/niet genoeg waterverversen
Hmmm. Vreemd. Toen ik een "uitbraak" had, stonden er een aantal bakken welke in no time allemaal die beestjes hadden. Die had ik dus blijkbaar over en weer besmet. Maar ik kan niet zeggen dat dat toen allemaal nieuwe of slecht onderhouden bakken waren. Sommige kregen veel voer (kweekbakjes), andere weinig maar allemaal hadden ze regelmatig grote waterverversingen. De beestjes zijn uiteindelijk ook weggegaan, zonder dat er per se iets aan de omstandigheden veranderde...

Maar misschien dat het opstarten van die kweekbakjes wel iets in gang heeft gezet of zo.
 
Hmm vreemd, dat was in elk geval wat ik erover kan vinden. Maar even afwachten of het vanzelf weggaat.
 
Kan een hele tijd duren. ^^'

Zijn er in jouw bak plekken waar je ze in grotere aantallen ziet? Ik had ze destijds vooral in gebieden met stroming zitten, bijvoorbeeld bij een sponsfilter of waar water tegen het glas kaatst. Blijkbaar vinden ze dat fijn.
 

Terug
Bovenaan