Wat is er nieuw

Wie zijn wij?

• Onderwerp starter Onderwerp starter visjeblub
  • Startdatum Startdatum
V

visjeblub

Guest
Ik heb een 80x40 bak overgenomen en opgeknapt.
Nu zitten er nog wat vissen in en ik was benieuwd naar de echte benamingen hiervan en of deze in deze 80 cm bak kunnen blijven wonen?

Ik zet de foto's even in linkjes dan hoef ik ze niet te verkleinen en blijven ze duidelijker.

nummer 1:
cnd-_0bSqOjFUgZPa7BGVXEm91xu0uuB.jpeg

nummer 2:is een cm of 6 lang en al enkele jaren oud, zo te zien een mannetje?

nummer3:is een cm of 4 en een vrouwtje?

nummer 4:een goerami, maar welke?

ehm... 1 zijn volgens mij Platys en 4 misschien een blauwe spat?
Leuk dit, lijkt wel een raadseltje van Tien 😀

Edit: 2 en 3 zijn denk ik beiden Ancistrus Dolichopterus, ik denk dat je gelijk hebt over het geslacht!

Foto 1 zouden volgens de oude eigenaar mollies zijn, maar ik dacht ook dat het platys waren.
Ik heb zelf totaal geen ervaring met tropische vissen, heb vroeger een goudvissenbak van 1,60 gehad.
Foto 2 en 3 zou een koppeltje zijn, maar lijken mij toch wel verschillende vissen?

zo was de bak eerst trouwens

7Z952P01HHTsU5gSQpvg6_sUo2VtGD8H.jpeg

Mmmm... Molly zou ook kunnen. maar mijn eerste ingeving was een platty.
De ancistrussen kunnen ook verscheidene tekeningen hebben.

helaas heb ik te weinig verstand van alle bovenstaande vissen om uitsluitsel te geven.
Ben wel benieuwd! Er komt vast iemand met meer ervaring en kennis die het w�l weet!

1. Xiphophorus maculatus "marigold" (vrouwtjes///0
2 en 3 Ancistrus cf. cirrhosus vaak fouttief aangeduid Ancistrus dolichopterus wat een ander soort is. (man en vrouw)
4. Trichogaster trichopterus "Gold" vrouw (Wensen drijfplanten).

Hey Botia, tnx!

Gelukkig zat ik er niet helemaal naast ;-)

Maarreh, die Ancistrussen, hoe hou die uit elkaar dan?
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

De Ancistrus dolichopterus is een heel ander soort dan vaak onder die naam wordt aangeboden (eigenlijk altijd is het de Ancistrus cf. cirrhosus). Hetzelfde hebben we met de Otocinclus affinis die zelf nooit wordt geimporteerd maar waarvan diverse soorten onder de naam Otocinclus affinis wordne verkocht.

De echt Ancistrus dolichopterus.
Ancistrus%20dolichopterus(02)-M.jpg

Aa. dat ziet er inderdaad behoorlijk anders uit.
Wat raar, ik ken de genoemde vis alleen maar als het plaatje van TS.
Zo zie ik ze dus, zoals Botia zegt, in alle winkels en op het WWW
Dank voor het verhelderende antwoord.
Zijn er vissen waar jij niets van weet?

Winkels krijgen deze vissen dus onder de volstrekt verkeerde naam binnen en nemen dat over, klanten nemen dat vervolgens weer over en voorje het weet staat het internet vol met de onjuiste benaming.

Ik weet niets van Malawi cichliden, een beetje van Dwergcichliden en weinig van L-nrs. Het meeste weet ik van levendbarenden, zalmpjes en inlandse vissen.

Heb je nog kleinere foto,tjes?

Dan zijn ze nog slechter te zien.

Ojee, beter van niet.
Wat je dan ziet,op de onderste foto!!!!
Zou er meer zuurstofplanten in zetten.

De Ancistrus cf. cirrhosus "vrouw" zou ook een jonge man kunnen zijn.
Weet je de leeftijd van deze vis?

De ancistrusjes zijn beide een jaar of 4 oud als het goed is.

De onderste bak is zoals hij was toen ik hem kreeg, nu zit er inmiddels een andere bodem in(was rot), is alles goed schoongemaakt (behalve de filter) en de garnalen zijn verhuisd naar mijn 60 cm bakje.
Er zitten nu ook andere planten in, maar de bak is nog niet mooi aangeplant, hij is nog te kaal naar mijn zin.
Drijfplantjes zitten er ook in maar ik moet nog op zoek naar wat meer planten en andere drijfplanten.
Mocht er nog iemand planten in de aanbieding hebben in de buurt van Den Bosch dan houd ik me aanbevolen.

dit is de bak nu:

oVLKuMsJX9JJ2raAT27WiZ-YTHCmljmC.jpeg

nog heel erg kaal....
Maar al een stuk beter dan dat hij was.
Hij was echt extreem verwaarloosd.

Als ze 4 jaar oud en 4-6 cm. zijn betwijfel ik of het hier om Ancistrus cf. cirrhosus gaat. Mijn jongen van nog geen half jaar oud hebben dit formaat al. OF de leeftijd klopt niet OF je schat ze kleiner dan ze in werkelijkheid zijn.

Ik zal nog eens navragen hoelang ze al in die bak zitten, hij zei toen een jaar of 4.
en inderdaad ben ik erg slecht in het schatten van maten, ik zal eens aan mijn man vragen hoe groot hij denkt dat ze zijn, en anders de meetlat er maar langs...

Net mijn man laten kijken, en ik kan dus echt niet schatten.

Het mannetje is een cm of 8/9 het vrouwtje is iets kleiner cm of 7

Zou er meer zuurstofplanten inzetten.
Goed voor de bacterie,en voor je water.

Welke zuurstofplantjes kan ik er het beste inzetten?
Gewoon waterpest ofzo?
in ieder geval snelgroeiers neem ik aan?

Ja,Cabomba,waterpest,belgisch groen.

Ze willen s,avonds ook graag schuilen,he.

Dan ga ik daar zo snel mogelijk voor zorgen.
Die beestjes hebben voorlopig wel genoeg stress en ellende gehad.
Is het wel verantwoord om ze in de 80 cm bak te houden?
Ik wil in de toekomst weer een groot (min 1.60) aquarium, maar dat zit er voorlopig nog niet in, dus als dit echt te klein is voor deze vissen moet ik een ander huisje voor ze zoeken...

Nee,hoor.
Die kunnen wel in 80 cm.

Als er maar genoeg beschutting is.

Makkelijk gezegd, maar ik heb 3 exemplaren (1 man van 17 cm., 1 vrouw van 16 cm. en 1 vrouw van 12 cm) die elkaar een meterbak uitvechten. Daarbij vervuilen ze gigantisch veel. Gewoonlijk zou ik zeggen dat deze vissen niet in een 80 cm. thuishoren, maar in dit geval met zulke kleine exemplaren (welke reden dit ook heeft) moet het kunnen. Toch ben ik niet geheel overtuigd dat het Ancistrus cf. cirrhosus zijn, daar zijn ze erg klein voor.

Slechte waterwaarden, vervuiling en onvoldoende voeding dat kan gemakkelijk leiden tot dwerggroei.

Ik heb het idee dat Ancistrussen (in ieder geval deze soort) daar niet zo gevoelig voor zijn. Mijn grote vrouwtje komt namelijk van de buren waar ze al 6 jaar in een 60 cm. met teveel vis zat en waar maandelijks 10% ververst werd. De vissen kregen simpelweg 1x per dag vlokvoer, niets anders. Deze vis heeft in verhouding grotere ogen dan mijn eigen kweek mannetje dat ook flink aan de maat is, maar alsnog is ze 16 cm. Heel wat anders dan 6 en 8/9 cm.

Wow! Is ze die 16 cm geworden in die 60cm bak?
Of is ze bij jou gaan groeien?

Ze was al zo groot toen ik haar overnam. Ik stond er ook van te kijken hoor 🙂. Maar daardoor ben ik wel gaan betwijfelen of deze soort zo makkelijk vergroeit bij tekort aan ruimte en voedsel.

Misschien al zo groot gekregen toen ze in ie 60cm bak kwam?

Maar ik heb ook weleens gelezen dat de Ancistrus cf. cirrhosus eigenlijk een kruzingsmengelmoes is van verschillende soorten. Zit in de bloedlijn van de dieren van de topicstarter bv de Ancistrus claro dan zou dat de lengte kunen verklaren.

Oh? volgens planet catfish wordt de Claro een centimeter of 7.... dus hoezo verklaart dat de lengte?

De buren hadden haar met een cm. of 4 gekocht.

kouwtje zei:
Oh? volgens planet catfish wordt de Claro een centimeter of 7.... dus hoezo verklaart dat de lengte?
De dieren van de topicstarter zijn erg klein.

De Ancistrus cf. cirrhosus is geen echt soort maar een kruizings mengelsmoes de term cf zegt ook dat ze lijken op de Ancistrus cirrhosus. Als in de bloedlijn van de vissen van de topicstarter veel bloed zit van de klein blijvende ancisrus claro zou dat de geringe lengte kunnen verklaren.

http://www.seriouslyfish.com/species/an ... cirrhosus/ Hier lees je ook dat de Ancistrus cirrhosus van onzekere oorsprong zijn.

Op die fiets....
Ik dacht in de verkeerde richting, dus 🙂

Wel een mooie Multi-culti-vis.

1 voordeel: doordat ze zo klein zijn kan visjeblub ze in deze bak houden. Kijk eens voor een stuk hout (of meerdere stukjes), daar hangen ze graag aan/op/onder. Ook grootbladige planten zoals Echinodorussoorten hebben ze graag omdat deze voor schaduw zorgen. Drijfplanten worden door bijna alle vissoorten gewaardeerd.
Persoonlijk koop ik planten het liefst via internet. Mooiere kwaliteit, meer keuze en niet zelden de helft goedkoper dan planten uit lfs. Www.aquaplantsonline.nl is een hele goede, betrouwbare site met veel keuze.

Sowieso, als ze pakweg 4 jaar zijn (ook als dat er een jaartje vanaf kan zitten) zou een man al wel op z'n minst een begin van een "gewei" ontwikkeld hebben. Ik denk dan ook dat je heel waarschijnlijk een man en een vrouw hebt.

Na 4 jaar kunnen Ancistrussen nog behoorlijk doorgroeien.
Ze zullen de 20 cm. waarschijnlijk niet meer halen, lijkt me, maar iets tussen de 10 en 15 cm. zou best nog wel kunnen. Het hangt er inderdaad nogal vanaf welke "cf. cirrhosus" het is, en dat zal niet meer te achterhalen zijn.
Maar als we van bijvoorbeeld 12 centimeter uitgaan, zou een bak van 80 cm. volgens mij prima kunnen. Zelfs bij 14 cm. want het zijn niet echt fanatieke zwemmers.
Het zal bij deze beesten hoe dan ook wel even gaan duren voordat ze op hun uiteindelijke lengte zijn, denk ik, en zolang ze de 15 cm. niet hebben bereikt kun je ze gewoon houden.

�f ze uiteindelijk over de 15 cm. zullen gaan, daar valt op dit moment nog niets zinnigs over te zeggen. Maar mocht dat het geval zijn, dan kun je gewoon zelf in je bak kijken en zien of ze die inmiddels te klein vinden. Dat zou best nog wel eens heel erg mee kunnen vallen.

Wat w�l h��l belangrijk is, is dat ze voor hun spijsvertering absoluut afhankelijk zijn van hout. Dat M��T dus absoluut aanwezig zijn, en ik zie dat nauwelijks op de foto.
Dit is veel belangrijker dan planten, des te meer omdat ze hun schuilplekken vooral onder (kien)hout zoeken.

Mijn advies is dus: een paar mooie stukken kienhout in de bak zetten en inderdaad iets meer planten (liefst snelgroeiers, voor de waterkwaliteit), en vooral genieten van de Ancistrussen zolang ze niet al te groot zijn (wat misschien wel betekent tot hun dood).

Ik heb 2 Ancistrus cf. cirrhosus, twee mannen, ik zie ze elke dag meerdere keren en ik geniet er elke dag van.
Moet je ook doen !!!

Zo traag groeien ze nou ook weer niet en 20 cm. is wel erg overdreven. Mijn eigen kweek mannetje was met zo'n 2,5 jaar uitgegroeid.

Ook al zijn het geen fanatieke zwemmers, het zijn lompe beesten die alles overhoop halen in zo'n bakje. Daarnaast zijn ze vaak niet erg vriendelijk tegen elkaar en dan is een 80 cm. bak wel erg beperkt qua ruimte.

Mijn Ancistrussen zitten momenteel verdeeld over 2 100 cm. bakken (ze vochten vaak) en voor de grote exemplaren vind ik het er krap uitzien, hoewel het nog net kan.

Ancistrussen kunnen inderdaad erg goed vechten, ik had 2 vrouwtjes in een meter bak zitten wat uiteindelijk geen succes was. De ene heeft de andere letterlijk dood gemaakt! Deze trof ik aan met een grote verwonding waar deze aan dood is gegaan. Mijn bak zat vol met schuilplaatsen en meerdere legholen maar dit mocht niet baten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan