Wat is er nieuw

Wij zijn Chantal en de rest

chantal

Member
Lid geworden
17 maart 2025
Leeftijd
26
We gaan een aquarium voor dit toch al drukke huis aanschaffen.
1.20 juwel word het vrijwel zeker.
Maar wat erin is nog een grote vraag,
Genoeg tijd is er wel.
Veel soorten vissen om te kiezen maar welke passen het leukste in ons "toekomstig" aquarium.
Zijn er suggesties dan zijn we benieuwd, groetjes.

Hoi Chantal en de rest (van Nederland 😉:)))

Het gaat er vooral om wat jullie willen. Dus tropisch aquarium, planten, welke? Filter, binnen- of buitenfilter? Filtermateriaal, bodem? 4 weekjes indraaien zonder vissen. Hout rotsen? Verlichting, welke? Plantenvoeding, ook voedingsbodem?

En dan bijvoorbeeld eerst eens rustig door een *LFS lopen en rustig rondkijken, namen opschrijven, aquainfo.nl raadplegen, zoekfilter en ook hier op het forum als voorbeelden aandragen.

*LFS = Local Fish Store.
Voorbeeld... Corydoras ster ai een groep.
Kardinaaltetra een (grote) school.

Laatst bewerkt:
Welkom en je kan bij samenstelling visbestand je vraag posten en de maten van de bak aangeven.

Welkom Chantal en haar rest!

Welkom, veel plezier met deze prachtige hobby!

Welkom op het AF.

Zal de vooruitgang in een ander forumonderwerp plaatsen.
Het is even"wennen"

Welkom.

Ik zou eerst nagaan wat je grofweg wilt: zoutwater of zoetwater. Dan kunde ook nog kiezen voor koudwater of toch wat warmer. Gezelschapsaquarium of toch een biotoop nabootsen, etc.
Informatie opzoeken op bijvoorbeeld aquainfo.nl en rondneuzen bij een of meerdere winkels. Hier op het forum staat een lijst met winkels en de ervaringen die mensen ervan hebben. Succes!

Wat denken jullie over 1 soort malawicichliden en een rotsencreatie lambeo tumbi west ziet er leuk uit.
Maar zou dat goed gaan dan. We willen geen buitenfilter etc

Demasonie ciclide en melano auratussen.

Persoonlijk vind ik 120 centimeter voor een Malawi aquarium wat aan de krappe kant. Kan het goed gaan...ja, mits de vissen niet op elkaar lijken en je wat minder agressieve en wat kleinere soorten uitzoekt....zelfs dan moet je een beetje geluk hebben. Ik heb jaren gekweekt in bakken van 100 breed en 65 diep....maar ik had genoeg bakken om vissen te verplaatsen als iets niet werkte.....dat is thuis niet altijd mogelijk.

Pseudotropheus demasoni zou denk ik wel kunnen met een groepje synodonthissen poly whites. Maar dan wordt het een soort aquarium, wat overigens heel mooi kan zijn. Qua beplanting wat Valisneria spiralis en dit zou potentieel een leuk bakje kunnen worden.

Binnenfilter zou ik dan persoonlijk niet doen en kijken voor een extern filter.

Wat is jullie overweging om voor malawi's te gaan?
Gezelschapsaquarium kan ook prachtig zijn, en er zoveel soorten vissen om uit te kiezen.
Of een specifieke biotoop met daarbij behorende vissen en beplanting.

Welkom op het forum Chantal en de rest.
Veel plezier met bedenken wat je wilt en dit realiseren. 😊

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan