Wil een bioloog maken, tips?


don1262

Well-known member
Lid geworden
16 september 2022
Berichten
2,677
Hoi!

Ik wil al een lange tijd een bioloog in 1 van mn aquariums maken. Maar niet 1tje die je weg stopt in een kast en zn ding doet, maar 1 die bacteriën huishoud en planten groeit. Ik wil er slakken en garnalen in doen en moet net zo mooi worden als mn aquarium.

Ik ben van plan mn nieuwe 30L aquarium naast mn 100l te plaatsen. Op zn manier dat ze kwa waterniveau even hoog staan. Ik zat er eerst te denken om rietjes te gebruiken als zelfstartende siphons die trapsgewijs de hoogte van het aquarium over zou kunnen gaan. Maar ik besef me dat dit niet zal werken tot ik het ver genoeg in het water doe en als er dan 1 stopt heb ik een overstroming.

Vervolgens las ik over een waterbridge, met een transparant middenstuk. Eventueel zou ik daar vissen of garnalen door kunnen transporteren. Maar ik zou het alleen doen om de 2 bakken te verbinden voor het water. Dit zou betekenen dat waterwisselen maar in 1 tank gedaan hoeft te worden. Alleen het probleem is wanneer er lucht in de waterbridge terrecht komt kan alles stoppen met werken. Gelukkig heeft dit geen gevolg van overstroming.

Dit zou je kunnen oplossen door een checkvalve boven in te installeren of een aqualifter te gebruiken. Het probleem met een checkvalve is dat die of naar beneden naar een sump moet, maar die heb ik niet. of hij moet handmatig bediend worden en daar zit ik niet op te wachten.
Een aqualifter oftewel een pompje op zwakstroom is daarom erg aantrekkelijk. Ik wil namelijk in mn biotoop toch een klein pompje installeren en ik zit dus te bedenken hoe ik dat het beste kan combineren.

Het meest ideale zou zijn als mn pomp in mn 30l rechtstreeks in mn 100l zou pompen (2 tot 3 liter per uur) maar dat zou betekenen dat ik een 2de pomp nodig zal hebben voor de waterbridge, die vervolgens de lucht uit de waterbridge kan houden en dus de siphon automatisch primed als er ooit een probleem optreed.

Toen zat ik te kijken naar een bell siphon en een overflow systeem en dat lijkt me allemaal wel heel veel gedoe maar ik dacht misschien kan ik dat wel combineren en een bell siphon aan te sluiten op een selfstarting siphon die ik bijvoorbeeld van rietjes kan maken. Dan is de kracht van het water dat tijdens het activeren van de siphon zo groot dat hij de sprong over de rand van mn aquarium wel moet maken.

Dan kan er ook nooit een bak overstromen aangezien er dan een klein overflow systeempje in mn bakken zit. Het hoeft niet groot te zijn natuurlijk, precies groot genoeg om genoeg water in 1 keer door te spoelen om de rietjes te laten stromen. Dan zou ik op die manier een middelpunt kunnen bereiken waar bijde siphons even snel gaan en het waterniveau gelijk blijft zonder overstroming gevaar. Zelfstartend en kost niets. Het heeft wel minimale stroming op die manier maar dat is niet erg.

Ik wil gewoon mn 2 bakken zo goedkoop mogelijk met een lage stroming, desnoods met een klein pompje in verbinding met elkaar houden. Maar ze mogen niet overstromen.
Ik kan natuurlijk ook 2 pompjes zo vlak op het wateroppervlak doen dat als de ene lucht pakt de andere het weer in haalt. Of ik moet een manier vinden om luchtbellen uit mn aquabridge te houden. Ik ben bang dat een bubbeler met de tijd mn aquabridge airlocked..
 
Gat in de zijkant boren en een pijp erin zetten.
Klein pompje in de 30L die het water terug de 100L in brengt en klaar is don
 
Je maakt er wel een heel erg moeilijk verhaal van zo.
Simpel een hevel tussen de twee bakken en een klein pompje in de 30 liter bak. Dat pompje laat je vlak onder de oppervlak aanzuigen zodat bij uitval van de hevel het water wat nog opgepompt wordt in de 100 liter bak past en je bent er al.
Iets minder simpel maar wel mooier is de oplossing van @tuinkabouter .
 
Gat in de zijkant boren en een pijp erin zetten.
Klein pompje in de 30L die het water terug de 100L in brengt en klaar is don
Dat wilde ik dus voorkomen 😂 alles behalve boren 😄

Je maakt er wel een heel erg moeilijk verhaal van zo.
Simpel een hevel tussen de twee bakken en een klein pompje in de 30 liter bak. Dat pompje laat je vlak onder de oppervlak aanzuigen zodat bij uitval van de hevel het water wat nog opgepompt wordt in de 100 liter bak past en je bent er al.
Iets minder simpel maar wel mooier is de oplossing van @tuinkabouter .
Ik ben zo bang dat er zuurstof in mn hevel komt :S ik wil gewoon graag een foolproof system 😂 maar misschien is het gewoon te weinig KISS 😂 maar vanaf het wateroppervlak pompen is een goed iedee, daar zou ik eventueel ook een klein overflow systeempje voor kunnen maken. Heb je tips om zo veel mogelijk bubbels uit het systeem te houden? Ik dacht in iedergeval zo laag mogelijk te beginnen met afzuigen van de hefel. Als ik een manier kan vinden om zuurstof uit het systeem te houden zou het natuurlijk perfect werken. En anders maak ik gewoon een checkvalve boven in die ik eens in de zo veel tijd omhoog zuig met mn mond of een pompje een selfpriming siphon zou het meest ideaal zijn. Het liefst doe ik dat zonder elektriciteit (ik houd er rekening mee dat ik microbubbles in mn aquarium heb vanwege een bubbeler)
Ik kan natuurlijk ook gewoon mn 30l filteren met een bubblelifter. Dat schijnt minder elektriciteit te gebruiken dan een normale filter doet😄
Mn filter die ik ga maken is alles behalve KISS methode trouwens...
 
Dat wilde ik dus voorkomen 😂 alles behalve boren 😄


Ik ben zo bang dat er zuurstof in mn hevel komt :S i
Dit lijkt een typisch geval van oplossingen zoeken voor niet bestaande problemen... Je denkt echt veel te moeilijk.
Boren in glas is echt niet moeilijk.
Zolang je hevel onder water zit komt er geen lucht in. En mocht die hevel een keer verstopt raken of op welke manier dan ook stoppen met hevelen, dan gebeurd er weinig zolang de hoeveelheid water die het pompje nog naar de grote bak pompt niet meer is dan die grote bak nog extra kan bevatten.
 
Ik zou misschien verschillende hevels kunnen maken met wat dunnere slangetjes, dat als er ooit een bubbel in komt, die gelijk doorspoelt naar het aquarium ipv bovenin blijft hangen, en dan inderdaad vanuit de 30l naar de 100l pompen. Dan loopt de hevel vanzelf naar de 30l en lopen de eventuele bellen gewoon door. En als ik meerdere slangetjes gebruik (2 of 3 van de 100 naar de 30 en van de 30 naar de honderd 1 slangetje met een pompje blijft er altijd iets lopen.

Ik zit alleen sowieso te denken om een airlift filter te maken, een design ben ik van plan later te delen maar zal erg interessant worden. Misschien kan ik gelijk gebruik maken van de bubbels en de airliftfilter gebruiken om het water van de 30l naar de 100l te pompen als ik toch bezig ben 😂
 
Dit lijkt een typisch geval van oplossingen zoeken voor niet bestaande problemen... Je denkt echt veel te moeilijk.
Boren in glas is echt niet moeilijk.
Zolang je hevel onder water zit komt er geen lucht in. En mocht die hevel een keer verstopt raken of op welke manier dan ook stoppen met hevelen, dan gebeurd er weinig zolang de hoeveelheid water die het pompje nog naar de grote bak pompt niet meer is dan die grote bak nog extra kan bevatten.
Ik ben vanplan zuurstof in mn tank te blazen wat microbubbels in mn aquarium maakt. Alles waar zuurstof aan kan blijven hangen hangt vol met zuurstof 🤪
 
Een ander iedee wat ik ook zou kunnen proberen, is stroming te creeren doormiddel van mn heater. Als de heater aanspringt verwarmt hij het water wat zal stijgen en dat zou misschien voldoende kunnen zijn de stroming te behouden maar dat lijkt me al helemaal lastig te maken 😂
 
Dit lijkt een typisch geval van oplossingen zoeken voor niet bestaande problemen... Je denkt echt veel te moeilijk.
Heet dat trouwens niet goed voorbereiden voor de mensen die naar hun glas vol kijken 😂
 
Ik ben vanplan zuurstof in mn tank te blazen wat microbubbels in mn aquarium maakt. Alles waar zuurstof aan kan blijven hangen hangt vol met zuurstof 🤪
Microbubbels zullen gewoon door de hevel lopen, die hopen zich niet op. Meerdere dunne hevels leveren geen winst op, de stromingssnelheid is vooral afhankelijk van het verschil in niveau tussen beide bakken, niet van de diameter van de hevel.
Heet dat trouwens niet goed voorbereiden voor de mensen die naar hun glas vol kijken 😂
Haha, nee, begin met de simpelste oplossing...
 
Microbubbels zullen gewoon door de hevel lopen, die hopen zich niet op. Meerdere dunne hevels leveren geen winst op, de stromingssnelheid is vooral afhankelijk van het verschil in niveau tussen beide bakken, niet van de diameter van de hevel.

Haha, nee, begin met de simpelste oplossing...
De simpelse oplossing voldoet niet aan mn eisen. Het zou geweldig zijn als ik het zelfde pompje kon gebruiken als filter voor mn 30l en als bleeder voor mn waterbridge. Dus ik ben vanplan een dun slangetje vanaf de bovenkant naar het pompje te verbinden. Het pompje doe ik in een afgesloten bak waar het pompje eerst het lucht weg zuigt tot er alleen nog naar water is overgebleven. Als ik het pompje boven de waterbridge plaats dan kan ik een gaatje maken in de waterbridge waar alleen luchbellen doorheen kunnen. Of misschien een minimaal beetje water. En het pompje zuigt dan vanaf de bovenkant van de 30 liter het water af waardoor ik dus niet heel de bak leegpomp. Vervolgens komt het in de 100l terrecht waar de waterbridge vervolgens het water naar mn 30 laat stromen. Het water laat ik in een filter stromen. En doormiddel van de zwaartekracht laat ik het door het filter lopen. Dit vergroot de kans dat mn filter niet dicht raakt. "Dan zuig ik het water niet af door het filter maar blaas ik het er doorheen"

Dat is helemaal niet erg aangezien de 30l geen belasting gaat hebben buiten planten. Dan kan het gefilterde water bij de planten komen en het zuurstofrijke water gaat naar mn 100l. Dan is het overloopsysteem gefixed want mn 30l kan niet overlopen en de 100l ook niet. En dan kan ik toch het water volledig door het filter laten lopen.

De rede waarom je niet begrijpt waarom het voor mij zo belangirjk is het op deze manier te doen, is omdat je niet snapt hoe ik het filter wil laten werken. Daarvoor moet het water vanuit beneden naar boven kunnen stromen. Ik dacht alleen via het filter af te zuigen maar ik ga het andersom doen. Ik laat zwaartekracht het filterwerk doen dan hoef ik alleen het water naar boven te brengen ipv het door het filter te duwen

Ik ben gewoon bang dat er lucht in mn waterbridge komt als ik mn zuurstofsteen in mn 100 aan heb. Ik begrijp dat als ik het met een smalle slang zou doen de kans dat hij vast blijft hangen klein is. Alleen aangezien er geen pompje op mn hevel aangesloten is op die plek omdat ik maar met 1 pompje wil werken, wil ik zeker weten dat het doorloopt dus ga ik voor een waterbridge die van boven tot aan onder aan de tank loopt. Dan weet ik in iedergeval dat als het pompje stopt de waterbridge werkt. En als er lucht in mn waterbridge komt terwijl ik het pompje aan heb weet ik zeker dat hij door blijft lopen. En als hij om 1 of andere reden toch zo veel lucht vat dat de stroming stopt, dan heb ik 1 het pompje niet ver in mn 30l aangesloten en 2 als ik goed doe is hij selfpriming.

Dan zou ik zelfs mn heater in de waterbridge in de 100l kunnen doen dan loopt het water van de 100l via de 30l nog soepeler. En als ik zou willen zou ik zelfs nog een airlift kunnen maken bij de input van de 30l zodat mn pompje minder kracht hoeft te gebruiken. Maar dat zou tegenstrijdig zijn met het iedee dat ik maar 1 pompje gebruik natuurlijk...
 
Ik begrijp helemaal niets van wat je van plan bent, maar ik ben benieuwd naar een foto als het zover is:)
 
Ik begrijp helemaal niets van wat je van plan bent, maar ik ben benieuwd naar een foto als het zover is:)
Ik begrijp het zelf ook niet goed denk ik maar als ik 1maal wat materialen bij elkaar heb dan hoop ik dat het wat word 🤔 ik zit hier al 2 dagen de hele dag mee te worstelen. Gister misschien wel 10 uur aan filmpjes zitten kijken over allerlij termen waarvan ik nogsteeds niet helemaal snap wat er bedoeld word 😂 ik denk dat ik gewoon het slangetje om de tuutjes doe en ik zie wel hoe het loopt 😂🥁
 
De simpelse oplossing voldoet niet aan mn eisen. Het zou geweldig zijn als ik het zelfde pompje kon gebruiken als filter voor mn 30l en als bleeder voor mn waterbridge. Dus ik ben vanplan een dun slangetje vanaf de bovenkant naar het pompje te verbinden. Het pompje doe ik in een afgesloten bak waar het pompje eerst het lucht weg zuigt tot er alleen nog naar water is overgebleven. Als ik het pompje boven de waterbridge plaats dan kan ik een gaatje maken in de waterbridge waar alleen luchbellen doorheen kunnen. Of misschien een minimaal beetje water. En het pompje zuigt dan vanaf de bovenkant van de 30 liter het water af waardoor ik dus niet heel de bak leegpomp. Vervolgens komt het in de 100l terrecht waar de waterbridge vervolgens het water naar mn 30 laat stromen. Het water laat ik in een filter stromen. En doormiddel van de zwaartekracht laat ik het door het filter lopen. Dit vergroot de kans dat mn filter niet dicht raakt. "Dan zuig ik het water niet af door het filter maar blaas ik het er doorheen"

Dat is helemaal niet erg aangezien de 30l geen belasting gaat hebben buiten planten. Dan kan het gefilterde water bij de planten komen en het zuurstofrijke water gaat naar mn 100l. Dan is het overloopsysteem gefixed want mn 30l kan niet overlopen en de 100l ook niet. En dan kan ik toch het water volledig door het filter laten lopen.

De rede waarom je niet begrijpt waarom het voor mij zo belangirjk is het op deze manier te doen, is omdat je niet snapt hoe ik het filter wil laten werken. Daarvoor moet het water vanuit beneden naar boven kunnen stromen. Ik dacht alleen via het filter af te zuigen maar ik ga het andersom doen. Ik laat zwaartekracht het filterwerk doen dan hoef ik alleen het water naar boven te brengen ipv het door het filter te duwen

Ik ben gewoon bang dat er lucht in mn waterbridge komt als ik mn zuurstofsteen in mn 100 aan heb. Ik begrijp dat als ik het met een smalle slang zou doen de kans dat hij vast blijft hangen klein is. Alleen aangezien er geen pompje op mn hevel aangesloten is op die plek omdat ik maar met 1 pompje wil werken, wil ik zeker weten dat het doorloopt dus ga ik voor een waterbridge die van boven tot aan onder aan de tank loopt. Dan weet ik in iedergeval dat als het pompje stopt de waterbridge werkt. En als er lucht in mn waterbridge komt terwijl ik het pompje aan heb weet ik zeker dat hij door blijft lopen. En als hij om 1 of andere reden toch zo veel lucht vat dat de stroming stopt, dan heb ik 1 het pompje niet ver in mn 30l aangesloten en 2 als ik goed doe is hij selfpriming.

Dan zou ik zelfs mn heater in de waterbridge in de 100l kunnen doen dan loopt het water van de 100l via de 30l nog soepeler. En als ik zou willen zou ik zelfs nog een airlift kunnen maken bij de input van de 30l zodat mn pompje minder kracht hoeft te gebruiken. Maar dat zou tegenstrijdig zijn met het iedee dat ik maar 1 pompje gebruik natuurlijk...
Bij de eerste regel was ik je kwijt, bij de derde regel gaf ik het op. :rolleyes:
Kom eens met tekeningen of foto's, met tekst is dit totaal onbegrijpbaar.
 
Om water te laten circuleren door beide bakken is de meest simpele oplossing een hevel tussen beide bakken en een pomp in de 30 liter bak te doen, die hevel gaat echt niet stoppen door een paar microbubbles.
Die hevel kun je dan in een filter uit laten komen die in de 30 liter bak hangt. Een heater gebruiken om stroming te krijgen in een hevel ( die waterbridge is gewoon een hevel) gaat niet werken, het warme water stijgt op en daalt weer wanneer het af is gekoeld, het daalt dan niet alleen in de andere bak maar zakt ook terug naar de heater. De stroming die je hiermee opwekt zal minimaal zijn.
 
Om water te laten circuleren door beide bakken is de meest simpele oplossing een hevel tussen beide bakken en een pomp in de 30 liter bak te doen, die hevel gaat echt niet stoppen door een paar microbubbles.
Die hevel kun je dan in een filter uit laten komen die in de 30 liter bak hangt. Een heater gebruiken om stroming te krijgen in een hevel ( die waterbridge is gewoon een hevel) gaat niet werken, het warme water stijgt op en daalt weer wanneer het af is gekoeld, het daalt dan niet alleen in de andere bak maar zakt ook terug naar de heater. De stroming die je hiermee opwekt zal minimaal zijn.
Over hoeveel mm diameter heb jij het over bij de hevel? Ik dacht zelf aan 5 cm namelijk. Maar misschien is dat een beetje veel. En alle beetjes helpen natuurlijk met die heater. Als het water stroomt dan helpt de heater vooral mee het is niet alles natuurlijk.
 
Over hoeveel mm diameter heb jij het over bij de hevel? Ik dacht zelf aan 5 cm namelijk. Maar misschien is dat een beetje veel. En alle beetjes helpen natuurlijk met die heater. Als het water stroomt dan helpt de heater vooral mee het is niet alles natuurlijk.
Het verschil in waterniveau tussen beide bakken is afhankelijk van het oppervlak van de hevel en de capaciteit van de pomp. 5cm is best erg ruim bemeten, je krijgt dan relatief weinig flow in de hevel.
Die heater in de hevel gaat je echt niet helpen met de flow, tenzij je de hevel aan de kant van de heater veel langer maakt dan aan de andere kant.
Waarom plaats je de 30 cm bak trouwens niet boven de 100 cm bak? Gat in de bodem van de 30cm bak boren voor een overloop, zorgen dat de 30 cm bak bij overstromen in de 100 cm bak uitkomt en je bent klaar.
 
Omdat ik echt niet wil boren en omdat ik mn bakken niet boven elkaar kan zetten. Ik wil geen blokkentoren bouwen maar een filtersysteem 😂. Een lage stroming is niet erg 😄
 

Terug
Bovenaan