Wil hier nu wel eens vanaf geholpen worden...dus graag bruikbaar advies

Het is achteraf makkelijk praten....misschien had ik nooit de tussenstap moeten maken van manen naar gezelschap en nu weer terug...:(
 
Mee eens dus voeding niet of minder toevoegen zal weinig effect hebben op algen want die passen zich aan en redden zich wel ook als we niks toevoegen.
Hoho, zo gemakkelijk kom je er niet vanaf.... ;) We hadden het er niet over om niets toe te voegen. Wel wat overtollig voeden voor een effect zou kunnen hebben als het al een effect heeft. Een omdat algen volgens mij ook wel sporen elementen opnemen kwam daarom de gedachte bij mij op wat het effect van o.a. dus EI zou kunnen zijn. Maar het is zo maar een gedachte en nergens op gebaseerd behalve dan de mogelijkheid van sporenopname.
 
Het is achteraf makkelijk praten....misschien had ik nooit de tussenstap moeten maken van manen naar gezelschap en nu weer terug...:(
Dat geeft voor planten een extra aanpassing, maar daar zullen ze met een lange adem aan gaan wennen.
 
Hoho, zo gemakkelijk kom je er niet vanaf.... ;) We hadden het er niet over om niets toe te voegen. Wel wat overtollig voeden voor een effect zou kunnen hebben als het al een effect heeft. Een omdat algen volgens mij ook wel sporen elementen opnemen kwam daarom de gedachte bij mij op wat het effect van o.a. dus EI zou kunnen zijn. Maar het is zo maar een gedachte en nergens op gebaseerd behalve dan de mogelijkheid van sporenopname.

Ja het is een lastig iets waar nog lang niet alles over bekend is Ben maar ik hoor wel vaker roepen minder voeding toevoegen zorgt voor minder algen maar ik betwijfel dat juist. In dat geval zou je in een bak waar niets wordt toegevoegd weinig of geen algen hebben omdat er niet veel voeding voorhanden is maar het tegendeel zie je nu juist vaak. Ik blijf erbij dat algen ontstaan door tekorten en niet door een overschot en ook dat algen met meer voeding zoals bij een EI niet in grotere getalen zullen voorkomen. Maar goed dat is hoe ik het zie natuurlijk ;)
 
in somige revieren heb je nu veel alg komt door land bouw mest overtolige voeding .....
 
Ja het is een lastig iets waar nog lang niet alles over bekend is Ben maar ik hoor wel vaker roepen minder voeding toevoegen zorgt voor minder algen maar ik betwijfel dat juist. In dat geval zou je in een bak waar niets wordt toegevoegd weinig of geen algen hebben omdat er niet veel voeding voorhanden is maar het tegendeel zie je nu juist vaak. Ik blijf erbij dat algen ontstaan door tekorten en niet door een overschot en ook dat algen met meer voeding zoals bij een EI niet in grotere getalen zullen voorkomen. Maar goed dat is hoe ik het zie natuurlijk ;)
Eerlijk gezegd weet ook ik er te weinig van om een eerlijk oordeel te vellen. Toch ben ik er wel nieuwsgierig naar. Nu zijn we hier eigenlijk off topic bezig maar het is misschien leuk om daar eens een topic over te openen. Gewoon om ook eens de meningen van anderen te horen over dit onderwerp.
 
Nu zijn we hier eigenlijk off topic bezig maar het is misschien leuk om daar eens een topic over te openen

Leuk plan en aangezien jij alles heel goed kan verwoorden zou ik zeggen be my guest ;)

Edit: ik zie hem al :thumbs: :thumbs:
 
Zo gauw ik teveel alg zie verschijnen in mijn aquarium,schroef ik gelijk de verlichting duur terug,heb aquarium normaal op tien uur licht per dag staan,dit gaat heel lang goed maar als er teveel alg ontstaat schroef ik de tydt duur langzaam terug richting de 6 en half uur en algen verdwijnen.vervolgens voer ik het weer langzaam op. Werkt hier perfect
 
Zo gauw ik teveel alg zie verschijnen in mijn aquarium,schroef ik gelijk de verlichting duur terug,heb aquarium normaal op tien uur licht per dag staan,dit gaat heel lang goed maar als er teveel alg ontstaat schroef ik de tydt duur langzaam terug richting de 6 en half uur en algen verdwijnen.vervolgens voer ik het weer langzaam op. Werkt hier perfect
Is het dan niet logischer om je licht gewoon op 8u te zetten? Of je bemestingsregime op te schroeven?
 
Ik denk dat het voor de planten niet bevorderlijk is dat de verlichtingsduur zo op en neer gaat en ipv die terug te brengen zou ik ervoor kiezen om de voeding op peil te brengen. Algen zie je namelijk bij tekorten.
 
Ik denk dat het voor de planten niet bevorderlijk is dat de verlichtingsduur zo op en neer gaat en ipv die terug te brengen zou ik ervoor kiezen om de voeding op peil te brengen. Algen zie je namelijk bij tekorten.
We weten niet in welke interval het plaatsvindt. Als het 1x per jaar is over een periode van enkele weken waar hij op- en afschroeft, lijkt het me geen issue voor de planten.
 
Moet het ook niet te vaak doen,maar door langzaam op te schroeven kom je achter de grens hoeveel uur je je aquarium per dag moet verlichten en houdt deze tyden dan aan en houd de waterwaardes zo stabiel als mogelijk. Met 6 uur licht kunnen je planten wel hebben als het maar geen maanden duurt.
 
Voedings stoffen kun je idd niet missen in aquarium,als de planten goed groeien blijven er weinig te eten over voor de algen. Maar ik houd me redelijk aan de limieten die er op flesje staan
 
Voedings stoffen kun je idd niet missen in aquarium,als de planten goed groeien blijven er weinig te eten over voor de algen. Maar ik houd me redelijk aan de limieten die er op flesje staan
Hoe weet zo'n flesje nou hoeveel en welke planten je per liter aquariumwater hebt? Als je plantenmassa toeneemt (bijv. omdat je al een poos niet gesnoeit hebt) neemt ook de vraag naar voedingsstoffen toe, je zal dus meer moeten toevoegen. En logischerwijs minder na een snoeibeurt.
8u per dag licht en de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van je fertilizer lijkt me een goed uitgangspunt, en dan om de paar dagen je waterwaarden met druppels meten zodat je weet of je meer of minder moet doseren.
 
Kunt meestal wel aan je aquarium planten aflezen of er een tekort ergens aan is,hierop kun je redelijk inspelen,ben zelf hierdoor ook extra ijzer gaan toevoegen. Ben het met je acht uur licht helemaal eens hier kom ik zelf ook op. Ik meet mijn waterwaardes twee keer in de week op verschillende tyden
 
Zo gauw ik teveel alg zie verschijnen in mijn aquarium,schroef ik gelijk de verlichting duur terug,heb aquarium normaal op tien uur licht per dag staan,dit gaat heel lang goed maar als er teveel alg ontstaat schroef ik de tydt duur langzaam terug richting de 6 en half uur en algen verdwijnen.vervolgens voer ik het weer langzaam op. Werkt hier perfect
Algen ontstaan door tekorten! Voor je planten is het beter wanneer je voldoet aan de lichtvraag. Wanneer je dat op een exacte manier hebt ingesteld, max gemiddeld op zo'n 8 uur zetten, volgt er automatisch een bemestingsvraag naar CO2 en overige bemesting. Door dit op een passende manier te doseren hou je algen veel beter én constant onder controle!
 
Terug
Bovenaan