Wat is er nieuw

Wilde Betta, welk aquarium en welke vissen erbij?

anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Leeftijd
31
Hoi,

Ik zit al een tijdje te broeden om een koppel Betta albimarginata of misschien Betta mandor te nemen in een nog te bepalen formaat aquarium. Zat te denken aan een aquarium van ongeveer 60-100 liter, precieze maten zijn nog te bepalen. Ongeveer maximaal 50-60cm breed in ieder geval. Wat zouden jullie aanraden qua formaat?

Het idee wordt een black water aquarium met veel beplanting, drijfplanten en veel hout en botanicals. Ik wil de koppel Betta graag combineren met een schooltje Boraras Briggitae en kuhli vissen en eventueel Corydoras (een van de kleinere soorten). Zouden deze vissen gecombineerd kunnen worden met de Betta albimarginata/mandor? Is dit beetje biotoop getrouw?

Wat zouden nog andere vissen zijn die mooi gecombineerd kunnen worden met deze Betta's? Niet als aanvulling op wat ik hierboven heb genoemd maar als vervanging van een van de bovenstaande vissen.

Betta mandor zou ik zeker niet doen in een aquarium van maximaal 60cm. Ze worden vrij stevig (die van mij rond de 10cm) en zijn ook behoorlijk pittig naar elkaar.
Albimarginata is in dit geval een veel betere keuze.
Je zou ze prima kunnen combineren met Boraras, houd er wel rekening mee dat er af een toe een Boraras kan verdwijnen...
Zeker als je albimarginata groot worden. Het is een kleine soort maar ik heb bv. wel flinke uitschieters gehad die wel eens hebben gehapt.

Corydoras/kuhliis raad ik af. Zeker kuhliis zijn flinke adhd'ers en dat waarderen wilde Betta's simpelweg niet.
Bovendien, het is geen grote bak, dus je moet niet teveel bij elkaar doen.

Wil je iets anders dat ook heel interessant is (mits je dus wel de lage pH en KH 0 aanhoudt die de Betta's ook nodig hebben), zou je naar Parosphromenus kunnen kijken en de Boraras weglaten. Parosphromenus en Betta's maken een hele goede combinatie, ze zitten elkaar niet in de weg en broeden ook op andere plekken.

Voor zover ik weet komen Corydora’s in Zuid-Amerika voor, Betta’s in Azië. Als ze dezelfde waterwaardes nodig hebben zou het kunnen, maar ik denk dat Corydora’s te druk zijn voor de Betta’s, evenals de Kuhli’s.

Voor zover ik weet komen Corydora’s in Zuid-Amerika voor, Betta’s in Azië. Als ze dezelfde waterwaardes nodig hebben zou het kunnen, maar ik denk dat Corydora’s te druk zijn voor de Betta’s, evenals de Kuhli’s.
Ach ja, wat dom haha 🙈 Geen idee hoe ik er bij kom dat Corydoras uit Azië kwamen

Betta mandor zou ik zeker niet doen in een aquarium van maximaal 60cm. Ze worden vrij stevig (die van mij rond de 10cm) en zijn ook behoorlijk pittig naar elkaar.
Albimarginata is in dit geval een veel betere keuze.
Je zou ze prima kunnen combineren met Boraras, houd er wel rekening mee dat er af een toe een Boraras kan verdwijnen...
Zeker als je albimarginata groot worden. Het is een kleine soort maar ik heb bv. wel flinke uitschieters gehad die wel eens hebben gehapt.

Corydoras/kuhliis raad ik af. Zeker kuhliis zijn flinke adhd'ers en dat waarderen wilde Betta's simpelweg niet.
Bovendien, het is geen grote bak, dus je moet niet teveel bij elkaar doen.

Wil je iets anders dat ook heel interessant is (mits je dus wel de lage pH en KH 0 aanhoudt die de Betta's ook nodig hebben), zou je naar Parosphromenus kunnen kijken en de Boraras weglaten. Parosphromenus en Betta's maken een hele goede combinatie, ze zitten elkaar niet in de weg en broeden ook op andere plekken.
Dank voor je tips! Ik ga me eens verdiepen in die Parosphromenus!

Ach ja, wat dom haha 🙈 Geen idee hoe ik er bij kom dat Corydoras uit Azië kwamen
Ik maakte die opmerking alleen omdat je aangaf het enigszins biotoop-correct wilde houden. Ik heb Betta channoides. Mooie vis, maar wel ietwat schuw (hoor ik ook van een betta-kweker). Maar ook dat verschilt per individu.

Ik hoor dat er veel asielzoekers in Amerika zijn dus zo raar is je gedachte niet hoor :DD ;))

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan