Wat is er nieuw

Wilde kreeft

• Onderwerp starter Onderwerp starter baertje
  • Startdatum Startdatum
B

baertje

Guest
Hoi,

Ik ben al paar jaar gestopt met de aquariumhobby, en ik speel al een tijdje met het idee om kreeften te houden. Eigelijk vind ik de inheemse soorten veel interessanter, en daarom leek het met heel leuk om kreeften uit de natuur te houden(zijn natuurlijk niet inheems, maar horen nu wel bij onze rivieren). Ik kon er weinig over vinden, behalve dat het qua temperatuur geen probleem zou moeten zijn. Is dit te doen? Volgens mij zijn de rode amerikaanse rivier kreeft en de gevlekte amerikaanse rivierkreeft de opties, maar dit hangt natuurlijk af van wat ik weet te vangen. Ik heb een 60 cm aquarium tot mijn beschikking.

Alvast bedankt!

even gekeken on de kreeftendatabase van het garnalen en kreeftenforum, daar staat een minimale maat aquarium van 80 liter aangegeven. mij lijkt dus die 60 cm aan de erg krappe kant

zijn natuurlijk niet inheems, maar horen nu wel bij onze rivieren). ????

Is een plaag aan het worden.
Slopen onze wateren,omdat die LIEFhebbers, er ineens genoeg van hadden.
Hup de plomp in, wie ziet dat nou.

Bertus zei:
zijn natuurlijk niet inheems, maar horen nu wel bij onze rivieren). ????

Is een plaag aan het worden.
Slopen onze wateren,omdat die LIEFhebbers, er ineens genoeg van hadden.
Hup de plomp in, wie ziet dat nou.

Ja dat klopt. Maar op dit moment zitten ze er veelvuldig in, en gaan ze er ook nooit meer uit.

80 liter is die bak niet nee. 60L30D20H is het. Dat scheelt wel wat. Misschien een stomme vraag, maar is voor een kreeft niet vooral de oppervlakte belangrijk? De hoogte lijkt me vrij irrelevant voor een kreeft, maar dat kan een rare redenatie zijn.

En mits ik het er voor over zou hebben een grotere bak aan te schaffen, zou het dan goed te doen zijn?

Voor het scharrelen van de kreeft is de oppervlakte in eerste instantie van groter belang dan de waterhoogte idd al kan je met een hogere bak wat hoge takken plaatsen ivm klimmen waardoor je dus het scharreloppervlak vergroot maar weet niet of zo'n rivierkreeft graag klimt.

Om het water beter in balans te houden heb je met meer hoogte ook meer liters dus dat is beter want een kreeft van rond de 15 cm kan ook best vervuilen natuurlijk.
80cm is iig beter te doen dan een 60cm maar dan moet je nog aan maximaal een koppel denken waarschijnlijk.

Klinkt logisch inderdaad.
Een voordeel/nadeel is dat deze kreeften in slecht water kunnen leven(Mede daardoor is het zo'n plaag) dus dat moet wel goed komen met regelmatig water verversen.

Een nieuwe bak aanschaffen is nogal prijzig, dus is het uberhaupt denkbaar om een koppeltje in die bak te houden? Mits goed gevoerd en tactisch ingericht natuurlijk. Zo niet, zou ik het fijn vinden als er wat argumenten bij zitten want anders snap ik er nog steeds niks van 😉

WEl , sluit je eigen op in de badkamer, voor een week.
Kijken hoe jij je voelt.

Dan na de week mag jij eruit.
Hoe voelt dat? Groot ,he.

Stop dan een kreeft in 60 cm, kan hij vooruit,achteruit.
Zeer dier vriendelijk.

baertje zei:
Klinkt logisch inderdaad.
Een voordeel/nadeel is dat deze kreeften in slecht water kunnen leven(Mede daardoor is het zo'n plaag) dus dat moet wel goed komen met regelmatig water verversen.

Een nieuwe bak aanschaffen is nogal prijzig, dus is het uberhaupt denkbaar om een koppeltje in die bak te houden? Mits goed gevoerd en tactisch ingericht natuurlijk. Zo niet, zou ik het fijn vinden als er wat argumenten bij zitten want anders snap ik er nog steeds niks van 😉

Ben er zelf niet van om vergelijkingen te maken tussen mens en dier maar ik kan natuurlijk met een hoop andere argumenten komen waar jij misschien geen boodschap aan hebt.
Niemand die jou kan verbieden om 1 of 2 kreeften in een relatief klein bakje te zetten snap je?

Ik weet uit ervaring dat kreeften enorme scharrelaars zijn en enorme afstanden afleggen,nou is het eigenlijk in een aquarium sowieso bijna onmogelijk om de ideale omstandigheden voor dieren te cre�ren maar voor een dier die ruim 15cm kan worden is 60cm wel aan de krappe kant.
Kreeften leven in het wild ook solitair en komen alleen in elkaars buurt voor de voortplanting,tijdens andere momenten dat ze elkaar tegenkomen zullen ze 9 van de 10 keer proberen elkaar te verjagen of zelfs af te maken.
Dan kan je wel begrijpen dat 2 van deze dieren in een 60cm bak echt verre van ideaal is.

Dit verhaal is voor mij een reden dat ik je plan dus zal afraden maar wat jij ermee doet is aan jezelf natuurlijk 😉

Reptielen van 50 cm voelen zich prima in terraria van 1,20 dus ik vroeg me slechts af waarom een kreeft die ruimte wil hebben. Dat hij vooruit en achteruit kan is de reden ?

Dat een kreeft zo veel scharreld wist ik niet. Ik vind het interessant om het natuurlijke gedrag te zien, en dat zal niet gaan bij een ongelukkig dier. Toch lijkt het me leuk om dan misschien 1 jong kreeftje te gaan huisvesten. Als ik het dan leuk genoeg vind, kan ik kijken of ik die grote bak aan wil schaffen. Anders kan ik hem weer terugzetten zodra hij te groot is.

Let wel op als je eventueel marmerkreeften neemt, De Marmerkreeft heeft geen partner nodig om zich voort te planten.

Dus dan zit je bak in no-time helemaal vol met jongen.

Dat is inderdaad waar ja, had ik er bij moeten zeggen. Al zijn de kreeften natuurlijk wel eetbaar 😉

Het idee was meer het project van het houden van wilde kreeften, maar dit lijkt me inderdaad wel veel geschikter. Ik ga er eens over nadenken of ik er genoeg interesse in heb om er jaren mee bezig te blijven, want die marmerkreeft kan je niet in een rivier doen als je er klaar mee bent.

baertje zei:
Reptielen van 50 cm voelen zich prima in terraria van 1,20 dus ik vroeg me slechts af waarom een kreeft die ruimte wil hebben. Dat hij vooruit en achteruit kan is de reden ?

Zou kunnen hoor maar ik vraag me af hoe je dat zo zeker weet dat reptielen van 50cm zich prima voelen in een bepaalde bak?

baertje zei:
Dat een kreeft zo veel scharreld wist ik niet. Ik vind het interessant om het natuurlijke gedrag te zien, en dat zal niet gaan bij een ongelukkig dier. Toch lijkt het me leuk om dan misschien 1 jong kreeftje te gaan huisvesten. Als ik het dan leuk genoeg vind, kan ik kijken of ik die grote bak aan wil schaffen. Anders kan ik hem weer terugzetten zodra hij te groot is.

Pas dan maar op dat niemand dit ziet 😉 ondanks dat je zo'n kreeft daar eerder zelf gevangen hebt mag je ze volgens mij niet (weer) vrijlaten in de natuur.

Seabait zei:
baertje zei:

Zou kunnen hoor maar ik vraag me af hoe je dat zo zeker weet dat reptielen van 50cm zich prima voelen in een bepaalde bak?

baertje zei:

Pas dan maar op dat niemand dit ziet 😉 ondanks dat je zo'n kreeft daar eerder zelf gevangen hebt mag je ze volgens mij niet (weer) vrijlaten in de natuur.

Voor de baardagaam bijvoorbeeld is een bak van 1,20 aangeraden, op dezelfde manier als voor bepaalde vissen bepaalde maten worden aangeraden. Zeker weten doe je het bij geen van beiden in principe.

En bedankt voor de tip 😉
Kreeg op het kreeftenforum te horen dat de het zeer slecht is voor de populaties vanwege bacterieculturen. Maar volgens mij wordt dit een heleboel gedaan(denk aan kikkervisjes bijv.) en dat is zelfs een beschermde diersoort.

Kikkervisjes komen van nature hier voor en mag je officieel in eerste instantie ook niet vangen omdat ze beschermd zijn.
Uitheemse plaagkreeften mag je wel vangen maar dus juist niet terugzetten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan