Wildkamp filterzand 0,4-0,8 mm kleur


B

Bobbysh

Guest
Ik ben opzoek naar een redelijk natuurlijke kleur zand als zandstrand. Ik heb onlangs loirezand besteld maar dat is me veel te wit.

Deze van wildkamp is voor mij het makkelijkst om aan te komen dus ik vraag me af of iemand ervaring heeft met dit zand en evt een foto heeft hoe het eruitziet onder water.

Bedankt alvast
 
4-8 mm is te grof ,hoor.
 
Ik denk ook dat Stephanie dat bedoeld en pas de titel even aan.
 
Volgens mij staat het hele forum vol met foto's van 0.4-0.8mm zand van Wildkamp. Mocht dat niet het geval zijn, dan hier een foto (niet zo mooi, gordijnen waren niet dicht, aquarium draaide net en er zit een arm in het aquarium).

IMG_1070.JPG
IMG_1077.JPG
 
Dit is ook filterzand

20181018_190512.jpg


verschilt hè? zit hem in de kleur van de verlichting boven de bak.

hoe warmer het licht hoe geler de bodem, hoe kouder het licht hoe witter de bodem.
 
Bedankt voor de reacties.

De kleur van de fotos van huismannetje is waar ik naar opzoek ben.

Wel apart dat het zó erg kan verschillen met verschillend licht. Heb jij ook die van wildkamp of ergens anders van? Misschien kan het verschil in kleur m daar ook in zitten of is alle filterzand het zelfde?

Ik ga het toch maar proberen denk ik, die van Wildkamp.
 
Dit is ook filterzand

Bekijk bijlage 260357

verschilt hè? zit hem in de kleur van de verlichting boven de bak.

hoe warmer het licht hoe geler de bodem, hoe kouder het licht hoe witter de bodem.
Ik gebruik een ADM (Aquatlantis) Easy Led balk. Ik kan die niet echt warm wit noemen. Ik schat (gebaseerd op enige beroepsmatige ervaring met verlichting) dat de Easy Led ergens rond de 6500K zweeft.
 
Ik heb overal aquarium grint in. geen zand.
 
Filterzand is ook fijn grind Bertus....geen zand. Wordt officieel gebruikt bij zandfilters bij zwembaden e.d. Om het water te filteren.

En Filterzand wordt om bronfilters gestort om het infiltratieoppervlak te vergroten. Door een groter infiltratieoppervlak stroomt het water sneller in het bronfilter. Hierdoor krijgt de bron de optimale watercapaciteit

Omdat het zo fijn is lijkt het zand, maar het zijn hele fijne korrels grind die afgerond zijn en niet dichtslibben bijna.
 
Ik ga er zodra mijn gezondheid het toelaat er ook filterzand indoen van Wildkamp.
 
Weer wat wijzer geworden.
 
Filterzand is ook fijn grind Bertus....geen zand. Wordt officieel gebruikt bij zandfilters bij zwembaden e.d. Om het water te filteren.

En Filterzand wordt om bronfilters gestort om het infiltratieoppervlak te vergroten. Door een groter infiltratieoppervlak stroomt het water sneller in het bronfilter. Hierdoor krijgt de bron de optimale watercapaciteit

Omdat het zo fijn is lijkt het zand, maar het zijn hele fijne korrels grind die afgerond zijn en niet dichtslibben bijna.


Vertel dat aan je zoon . Hoef jij mij niet te vertellen. hoor. Heb hier zelf ook zakken staan.
 
Alles onder de 2mm is zand. Dat is ooit zo afgesproken en wordt vrij breed gedragen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zand
https://en.wikipedia.org/wiki/Sand

Hu rare quote, dat heb ik niet gezegd :D

Ik gebruik een ADM (Aquatlantis) Easy Led balk. Ik kan die niet echt warm wit noemen. Ik schat (gebaseerd op enige beroepsmatige ervaring met verlichting) dat de Easy Led ergens rond de 6500K zweeft.

Bij mij zit er 12000K boven.

Maar de TS kan met onze foto's goed zien dat de kleur van de verlichting grote invloed heeft op de bodem.
 
Even een vraagje over het zand van wildkamp 04-.0.8.

Zij geven aan dat dit het zand gewassen is. Moet je dit nog een keer gaan spoelen voor het gebruik!
 
Het hoeft niet, maar bij mij kwam er toch nog aardig wat stof vanaf. Ik zou het zelf in ieder geval 1 keer wassen, dan weet je het zeker. Zelf was ik het zand altijd tot er geen stof vanaf komt, maar dat is omdat ik niet hou van een waas in de bak, ook al is het maar voor een paar dagen.
 
Ik weet niet of je het moet wassen, maar als je het wel doet dan komt er nog aardig wat vuil uit.
Ik heb het zo'n 3 a 4 keer gewassen.
 
Het hoeft niet, maar bij mij kwam er toch nog aardig wat stof vanaf. Ik zou het zelf in ieder geval 1 keer wassen, dan weet je het zeker. Zelf was ik het zand altijd tot er geen stof vanaf komt, maar dat is omdat ik niet hou van een waas in de bak, ook al is het maar voor een paar dagen.
Dan kun je bij het Wildkamp zand spoelen tot je een ons weeg. Ik ben na een keer of 20-30 (in een mooie ruime speciekuip) maar gestopt. Helder heb ik het niet gekregen. In het aquarium heeft het ook tijden geduurd voordat het wat helder werd. Wellicht was ik wat te ruw met spoelen waardoor ik mijn eigen erosiebronnetje was? Ooh. En het heeft ook een aantal wegen gestonken. Een muffe putlucht. Het is pas sinds een paar weken (dus bijna 2 maanden) dat de bak weer zo fris ruikt dat je denkt "dat drink ik zo op".
 
Dit herken ik helemaal niet
Ik heb kort en slechts eenmaal gespoeld. Zand in de bak gedaan en het water er boven op, via een bord zodat het zand op zijn plek bleef. Bak meteen zo goed als helder.
Putlucht helemaal niet geroken.
 
Herken het ook niet.

heb het wel wat vaker dan 1x moeten spoelen maar ook weer niet gigantisch veel.
 
Heb het zand ook altijd gebruikt in mn bakken. In een emmer beetje water erdoor en wat omwoelen.
Dan het water weg lagen lopen en hop de bak in. Klein beetje een waas, maar die was na een dag verdwenen.
 
misschien toch verschil in de zakken?
 
Dan kun je bij het Wildkamp zand spoelen tot je een ons weeg. Ik ben na een keer of 20-30 (in een mooie ruime speciekuip) maar gestopt. Helder heb ik het niet gekregen. In het aquarium heeft het ook tijden geduurd voordat het wat helder werd. Wellicht was ik wat te ruw met spoelen waardoor ik mijn eigen erosiebronnetje was? Ooh. En het heeft ook een aantal wegen gestonken. Een muffe putlucht. Het is pas sinds een paar weken (dus bijna 2 maanden) dat de bak weer zo fris ruikt dat je denkt "dat drink ik zo op".

Dat herken ik ook helemaal niet. Heb het een keer of 3-4 uitgespoeld en toen was het toch echt schoon. Een waas heb ik dus niet gehad. Ook stinken heeft het nooit gedaan. Ik heb 3 zakken gebruikt en met geen van allen dit probleem gehad.
 
Ik heb gisteren Wildkamp filterzand gehaald. Gewoon een emmertje gepakt en mijn tuinslang. Half emmertje met zand, met een flinke straal water erop....Dan komt al het vuil los. Als de emmer vol is gewoon het water afgieten en herhalen. Na een keer of 10 a 15 was het water echt helemaal helder. Gisteravond zand in het aquarium gedaan, vanmorgen was het water kraakhelder.
 
Was hartje zomer dat ik het gedaan heb (begin augustus, 35+ graden, mussen vielen van het dak). Kan zijn dat de zakken die ze toen verkochten toch een schimmeltje o.i.d. hebben opgelopen. Baalde wel want de verhalen waren altijd zo positief (en na de JBL Sansibar Black die je kon spoelen tot je een ons woog dacht ik iets makkelijks gekocht te hebben).

Voor de goede orde even de procedure: Zak zand in een speciekuip (nieuw, brandschoon en goed voorgespoeld). Daarna met sproeikop in het zand water vullen tot 10cm boven het zand. Dan minuutje stevig roeren met de handen. Water weg laten lopen en weer opnieuw.
 
Was hartje zomer dat ik het gedaan heb (begin augustus, 35+ graden, mussen vielen van het dak). Kan zijn dat de zakken die ze toen verkochten toch een schimmeltje o.i.d. hebben opgelopen. Baalde wel want de verhalen waren altijd zo positief (en na de JBL Sansibar Black die je kon spoelen tot je een ons woog dacht ik iets makkelijks gekocht te hebben).

Voor de goede orde even de procedure: Zak zand in een speciekuip (nieuw, brandschoon en goed voorgespoeld). Daarna met sproeikop in het zand water vullen tot 10cm boven het zand. Dan minuutje stevig roeren met de handen. Water weg laten lopen en weer opnieuw.
Filterzand is droog als het geleverd wordt, lijkt me niet dat daar iets van schimmel in kan groeien. Wel kunnen er natuurlijk sporen aanwezig zijn, maar die zitten er dan ook in als het 15 graden is.
 

Terug
Bovenaan