Wildvang Orinoco Altums van een vriend van me.


Richvio zei:
Een vis in een glazen bak is sowieso geen biologisch succes

Biologisch succes is op veel verschillende manieren gedefinieerd, toch is het vrijwel altijd een thema op: Het aantal reproductieve nakomelingen die een individu van een soort op de wereld zet.

Een veel gehoorde variatie daarop is het aantal achterkleinkinderen die een soort krijgt. (hierbij heb je dus al bewezen dat de jongen zich ook konden voortplanten)

De situatie waarin dat gebeurd word niet beschreven.
 
Maar net hoe je het ziet. Je haalt iets uit de natuur en stopt het in een onnatuurlijke omgeving. En dan kun je er een heel wetenschappelijk verhaal op los laten maar dat blijft gewoon
 
Mascha&Ivo zei:
roy_c zei:
De voortplanting werd dus niet belet, het uitkomen van de eitjes wel.
Het uitkomen van eitjes is een essentieel onderdeel van het proces van overleving van de soort en daar draait het nu net om in de hele biologie.
Wel baltsen, maar niet uitkomen van de eitjes en het opgroeien van de kleintjes en het overlevingsproces is ontegenzeggelijk niet volbracht.
En daarmee is het uitkomen van eitjes en opgroeien van kleintjes de allerbeste graadmeter om van een biologisch succes te kunnen spreken.


Dat bepaalde vissen niet voortplanten, maar wel oud worden in onze aquaria zegt dat ze het best aardig/goed doen, maar een biologisch succes kan dit nimmer worden genoemd, want aan de kernvoorwaarde van dat succes wordt niet voldaan.

Dus guppen in een vaas is wel een biologisch succes? Vuurgarnalen zelfde verhaal Planten immers gewoon voort. Dus klopt niet helemaal he ;)
 
Nee dat zeg ik niet. Niet op de manier die jij nu wilt suggereren.

Maar zo te zien is de context van mijn verhaal niet duidelijk.
Jij leidt dingen af uit het baltsritueel,maar als het gaat om het doel van het leven -het overleven van de soort- is dat nog niet eens het halve verhaal.
De term biologisch succes zoals ik hem als reactie daarop hanteerde is natuurlijk niet door te trekken naar in welke bak maat de dieren worden gehouden.
En daarmee zijn die guppen die in een kom wel voortplanten stukken verder geraakt dan de Parosphromenus die slechts baltsen.

Over of je dieren in die bepaalde bak maat moet houden ging mijn verhaal in het geheel niet.
 
Ik had het ook niet over de maat van de "vaas' maar de waterwaarde in die vaas ;) Grote kans dat ik het verkeerd lees, maar haal er nu weer uit dat die guppen dan een biologisch succes zijn.

Dus naar mijn mening is het niet perse zo dat als vissen kweken ze ook echt naar hun 'zin' hebben. Ik haalde de Paro's aan om aan te geven dat ze het zelfde gedrag vertoonde bij zowel een hogere als lagere ph, in beide gevallen eitjes gehad maar verder niks. Het gedrag van een vis vind ik dus een beter graadmeter dan het echte kweken zelf.
 
Volgens mij ging het over Orinoco Altums. Ik zou het bij dit topic interessant vinden om eens iets te lezen over hun gedrag onderling en het gedrag ten opzichte van andere vissen.
Verder ben ik natuurlijk benieuwd hoe de eigenaar de verzorging van de vissen doet: wat geeft hij ze te eten, hoeveel water wordt ververst, wat is de visie achter de inrichting van het aquarium, zijn er tegenslagen geweest enz.
Of vissen wel of niet kweken en of dat natuurlijk is vind ik persoonlijk bij dit topic minder interessant.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
De eigenaar van deze vissen houdt zich niet al te veel bezig op de diverse fora.Daarom maar wat info mijnerzijds.
Wat ik nadrukkelijk heb gezien is dat ze erg aan rangordebepaling doen constant.Er is een vrij dominant koppel wat eigenlijk de gehele tijd de linkerhoek voor henzelf opeist.Dit doen ze door regelmatig zich te laten gelden en kan er ook vrij hard aan toe gaan.Als je voor het aquarium zit dan hoor je regelmatig de tikken die ze elkaar uitdelen.
Wat betreft de verversing.Hij heeft een automatisch verversingssysteem.Gaat een klein stroompje het aquarium in en gelijktijdig weer uit natuurlijk.Per week zal zijn bakkie wel een paar keer rond gaan.Daarnaast heeft hij heel zijn bak erboven helemaal begroeid met de photosplanten met de wortels in het water om het nitraat eruit te halen.Tevens werkt deze persoon met een bioloog voorzien van een gafzak.Deze maakt ie om de 3-4 dagen schoon.
Qua voer doet ie dingen die ikzelf nooit zo aandurven.Haalt dagelijks een schepnetje door de sloot in en kiepert dan om de zoveel tijd het nodige in zijn bakkie.Je ziet dan ook waterluis,witte muggenlarven maar ook andere vage beestjes en torretjes.
Heeft ook op deze manier een keer karperluis gehad bij zijn altums.
Met de nodige medicatie weer verholpen.
Wat betreft de inrichting heeft ie veel stukken hout gebruikt om bepaalde territoria te creeren voor de vissen.
De altums houden zich eigenlijk alleen maar met de soortgenoten bezig.
Mijn Eimekeis zie ik regelmatig nog wel eens naar de Satans happen.
Heb ik de Altums nog nooit zien doen.
 
Hij heeft veel vertrouwen in de sloot en de kwaliteit daarvan. Ik zou het ook niet aandurven om daar van alles uit te halen en aan de vissen te voeren. Jaren terug heb ik het een keer geprobeerd met als resultaat een nest dode maanvissen. Sinds die tijd komt er niets dat leeft uit een sloot in een aquarium bij mij. Een verkeerde bacterie heb je zo maar te pakken en het kost veel moeite om het dAn weer allemaal gezond te krijgen.

Het water verversingssysteem is natuurlijk een sterk punt van dit aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
@Jos Hut:Vind het ook linke soep en zou het zelf nooit aandurven.
Waterverversingssysteem is inderdaad top!
 
Thnx mannen.

Dit is echt van het staaltje

BAAS boven BAAS.

Effe afkicken als ik daarna weer voor mijn eigen bakkie zit.Maar ja hoop dat mijn altums op termijn daar nog een beetje bij in de buurt komen.
 
@mss:Ben er helemaal bezeten van.Zo waanzinnig mooi.
Effe afkicken als je daarna weer voor je eigen bakkie zit zeg.
Maar ja mijne hebben ook nog een weggetje af te leggen. :thumbs:
 
Als ik het virus heb ;) zal voor mij de volgende stap ook altums worden ben ik bang aangezien de nieuwe bak hoog gaat worden.
Maar kan me voorstellen dat je even moet afkicken.
 
@mss:Is met manen volgens mij zo van je houd er van of niet.Zit vaak geen tussenweg tussen bij deze vissen.'Moet wel zeggen dat ik minder heb met de wat rankere kleinere soorten.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar de Eimekeis en Altums.
 
Ze zijn inderdaad prachtig. Er in zoveel moois te zien dat de keuze soms onmogelijk is.

Zo zitten er momenteel S. Tarzoo Full Spotted bij Utaka. Als je die knapen ziet dan kriebelt het behoorlijk hoor. Zuid Amerika heeft zoveel prachtige vissen te bieden.
 

Terug
Bovenaan