Wildvang Orinoco Altums van een vriend van me.


U

uaruman

Guest
Voor de mensen die beweren dat wildvang Orinoco altums niet te houden zijn op kraanwater hier het tegendeel.
Ben vanmiddag langs een maat van me geweest met wildvang Orinoco altums.Hij heeft ze op een Ph zitten van 7,5.
Voert ze dagelijks met allerlei levend voer vanuit de sloot.Vanmiddag nog een hele wolk zien verorberen van waterluizen tot muggenlarven tot aan kleine torretjes toe.
Behoudens 1 keer karperluis heeft ie nog nooit wat met deze vissen gehad.
Vissen zien er super uit.Zat gewoon te kwijlen voor de bak!!

Tei9GM_o6iRGXt4tXhGmhWx87ELbQG1t.jpeg
Tei9GM_o6iRGXt4tXhGmhWx87ELbQG1t.jpeg
Tei9GM_o6iRGXt4tXhGmhWx87ELbQG1t.jpeg
Tei9GM_o6iRGXt4tXhGmhWx87ELbQG1t.jpeg
Tei9GM_o6iRGXt4tXhGmhWx87ELbQG1t.jpeg
Tei9GM_o6iRGXt4tXhGmhWx87ELbQG1t.jpeg
Tei9GM_o6iRGXt4tXhGmhWx87ELbQG1t.jpeg
Tei9GM_o6iRGXt4tXhGmhWx87ELbQG1t.jpeg
Tei9GM_o6iRGXt4tXhGmhWx87ELbQG1t.jpeg
 
ik ben wel benieuwd of ze net zo oud worden als dieren die wel op de goede waterwaarden zitten.
 
De waterwaardes waarin ze in de natuur zwemmen zijn praktisch niet haalbaar in een aquarium.
Buiten een lage Ph en geleidbaarheid spelen nog andere zaken die van belang zijn.
Deze persoon heeft een automatisch verversingssysteem dat de hele dag draait.Daarnaast is zijn hele aquarium begroeit met planten die de wortels in de bak hebben hangen en daarmee het nitraat eruit halen.
 
Mooie vissen.

Over karperluis,dat kun je behoorlijk beperken.De gevangen voedseldieren in een emmer en dan een uurtje staan laten.Karperluis zal aan de wand zitten.
 
@Richvio:Je ziet het.Hij heeft ze al een klein jaartje.Vissen zien er top uit.
Denk dat als je de meeste bakken afgaat dat de vissen doorgaans niet op dezelfde waterwaardes worden gehouden als de gebruikelijke waardes in hun natuurlijke biotoop.
Mijn F1 altums worden in Duitsland daarom langzaam overgewend naar een Ph van 7,5.
Hier zwemmen ze doorgaans in een Ph van 7.
Veel verversenen en het nitraat en nitriet beperken zijn ook belangrijke zaken.

Vind het jammer dat ik ook lang ervan ben weerhouden door de 'kenners' dat altums uitsluitend zijn te houden op een heel lage Ph.Anders had ik ze op zeker eerder gehad.Evenals mijn WV satans.Deze zwemmen constant met larfjes!
Voor kweken van Altums is het een heel ander verhaal.
Ook al zijn je waardes goed dan is dit nog een zeer moeilijke onderneming.
 
Satans van je vriend zien er top uit en lekker vol.

Wat betreft kweken dit is natuurlijk niet altijd een indicatie of het goed of slecht gaat. Al denk ik dat we soms inderdaad wat overdrijven met onze waterparameters en geloof ik ook dat Altum best op een hogere pH kunnen (zoals jij ook aangeeft). Al ben ik toch benieuwd of het niet effect heeft op hun levensduur
 
@mss":Hoeveel vissen zouden er in onze aquaria wel op de juiste parameters zitten??
:S
 
De Altums zien er mooi en gezond uit. Heb je ook een totaal plaatje van dit aquarium?

Wat de parameters betreft denk ik ook dat er veel overdreven wordt. Ik denk wel eens dat sommigen hun hobby bedrijven op een chemische manier. Weten van alles van hun waterwaarden, carbootjes en profitootjes. maar vergeten het biologische deel en observeren niet goed genoeg.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
@Jos Hut:

Heb de foto's met daglicht gemaakt.Zoals je in sommige foto's ziet is de weerspiegeling van het raam goed te zien.
Een totaaltje zou alleen in het donker goed te doen zijn.

Heb wel een filmpje gemaakt wat ik nog moet downloaden.Daar kan je de bak beter in zijn geheel bekijken.Enige nadeel is dat deze bak niet al te hoog is.

Er volgt weldra meerr!
 
uaruman zei:
@mss":Hoeveel vissen zouden er in onze aquaria wel op de juiste parameters zitten??
:S

Qua wildvang weinig al zijn er van die freaks ;) en nakweek zit allemaal goed he lol.

wat ik al aangaf er word te veel overdreven in de Aqua hobby in mijn ogen. en te weinig na de vissen zelf gekeken (wat jos ook al aangaf).
 
De vissen kunnen het inderdaad prima doen nu, maar je weet simpelweg niet wat het doet met de dieren op de lange termijn. Wie weet "verslijten" ze veel sneller dan normaal.

Buiten dat zien deze vissen er top uit! :thumbs:
 
mss zei:
uaruman zei:
@mss":Hoeveel vissen zouden er in onze aquaria wel op de juiste parameters zitten??
:S

Qua wildvang weinig al zijn er van die freaks ;) en nakweek zit allemaal goed he lol.

wat ik al aangaf er word te veel overdreven in de Aqua hobby in mijn ogen. en te weinig na de vissen zelf gekeken (wat jos ook al aangaf).

Psies mss!Als je goed kijkt naar deze vissen zie je wel dat ze lekker in hun schubbetjes zitten.
 
Ik heb met een dierenarts wel eens gesproken, maar dan over afrikaanse zoogdieren, en die zei dat die dieren in onze dierentuinen sneller verslijten omdat ze het gedurende de koudere dagen, en die zijn er veel in nl, zwaar hebben.

Hij onderbouwde dit met een hoop biologische kennis die ik niet meer kan reproduceren.

Is misschien wat kort door de bocht en misschien geen vergelijking, maar toch...
 
De term chemisch komt voorbij. Gezien wat Jos ermee wilt zeggen volkomen terecht.
Echter het wordt ook wel eens te pas en te onpas gebruikt. Ga je pH, KH, GH microSiemens, etc. verlagen ben je in de (aquariumhoudende) volksmond je al snel 'chemisch' bezig. Aan een belangrijk ding gaat men dan volkomen voorbij: veel van de soorten die uit extreme wateren komen hebben een erg laag weerstandsniveau en daar komen ze mee weg want in die extreme omstandigheden overleven ook nauwelijks ziekteverwekkers. En dat wordt het ineens hartstikke 'biologisch'.


Uaruman je hebt het over verversen. Hoeveel is dat procentueel wekelijks?
Zijn er nitraat- (of zelfs ammoniak)vretende planten aanwezig?


Iets zegt mij dat wat hogere waarden als in de natuur gebruikelijk zijn zeker moet kunnen, maar dat juist dan de waterkwaliteit des te belangrijker wordt. En sterker nog: je ziet het eigenlijk gewoon aan de waarden waarop veel soortjes uit extreme wateren best willen kweken: die extreme pH's etc. zijn niet zo hard nodig doch wel is dat schone water oh zo gewenst.


Overigens heb ik over de Heckel discussen wel eens de theorie gelezen dat deze in gevangenschap nauwelijks tot succesvol kweken overgaan omdat de geslachsorganen (vooral die van de vrouw) zo'n beetje letterlijk 'verkalken' bij te lang gehouden worden op wat harder water.

~ Ivo
 
@Ivo;Weet niet hoeveel er ververst word maar het water word continu ververst.Heeft een stroom het water in heel langzaam en heeft weer een ander kanaal waarbij het overtollige water word afgevoerd.
Daarnaast heeft hij veel planten in de bak.Qua planten ben ik geen kenner maar weet wel dat hij dezelfde planten op het aquarium heeft staan met de wortels in het water.Ik heb al een flinke bos boven mijn bakkie maar echt zijn hele bak staat er vol van.Heeft ook supergrote bossen HN erin staan die constant bloeien.
De plant die ik bedoel op zijn bakkie is dezelfde als de mijne.Word ook wel onder photosplant verkocht.Doet hetzelfde als de vingerplant alleen is minder HUGE!
 
Klinkt optimaal zo'n zacht stroompje van schoon water door het aquarium heen.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Prachtig man, kan niet wachten om ze een keer live te zien ;)

Zoals al aan gegeven denk ik ook dat de kwaliteit van het water belangrijker is dan bv de PH, mits niet overdreven hoog natuurlijk. Veel invloed op de levensduur zal het niet hebben aangezien in een aquarium een hoop andere levensbedreigende factoren niet aanwezig zijn, meeste zullen ouder worden in een aquarium dan in de natuur.

MauriceM zei:
uaruman zei:
@mss":Hoeveel vissen zouden er in onze aquaria wel op de juiste parameters zitten??
:S

Parosjes BV anders is het al gauw einde discussie.

Kan je ook gewoon overwennen naar een wat hogere ph hoor, alleen zit kweken er dan niet in. Heb ze zelf gehad op en ph van onder de 6 en boven de 7. Geld trouwens voor veel soorten dat ze best naar een hoger ph over gewent kunnen worden.
 
Voor degenen die twijfelen over het welbevinden van de altums hier de langverwachte bewegende beelden! :thumbs:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=erIVTRo7jGE[/video]
 
Ik zie 2 mogelijkheden :

1) Ik heb me toevallig pas laten vertellen dat lage pH allemaal wel best eens een hoop nonsens zou kunnen zijn, en dat het in feite ENKEL de geleidbaarheid (of GH) is, wat doorslaggevend is voor het welzijn van de "meer fragile" amazonevis.

uitleg zou zijn : Een goede osmotische druk is met name belangrijk voor de vis, en deze wordt bepaald door, juist ja : de geleidbaarheid (en niet de pH). Er zijn geen parameters gekend van lage pH die direct te linken zijn met goede gezondheid van de vis, en daarom op zich niet van belang.

pH is hierbij een toevallig nevenverschijnsel in de amazone door zacht regenwater dat niet buffert, in combinatie met tannines van de boomstonken en ander organisch afval...(dat verhaaltje kennen we ondertussen)...

dus de theorie zegt dat zacht regenwater zonder de tannines een even goed milieu voor de Altum "zou" opleveren.

Uiteraard zal een wildvang op pH 4,5 of degelijke best langzaam aangepast moeten worden naar pH 7 (of zelfs meer), maar zou daarna dus enkel geleidbaarheid zijn gezondheid bepalen (buiten uiteraard de andere gekende parameters : nihil N, goede temperatuur, "proper" water).

Bovenstaande blijft uiteraard voorwaardelijk en ik pleit hier niet de waarheid te vertellen, maar het heeft mij in ieder geval tot nadenken gezet.

Het al dan niet gebruik van turf of ander zure addatieven zit daarmee ook in discussie !!! Bijkomend voordeel van gewoon zacht water te gebruiken en ons niet te focussen op pH verlaging, is dat onze bioloog (in eender welke filter) een v�����l hoger rendement heeft. Op pH 5 heeft een bioloog geen zin meer gezien er gewoon geen bioactiviteit is, op pH 7,5 heb je het hoogste rendement aan denitrificerende bacterien.

Heeft de maat van Uaruman eigenlijk ideale omstandigheden :
* zacht leidingwater
* een zeer goed biologische afbraakrendement, gezien zijn pH 7,5

wat bovenstaande theorie zou kunnen bevestigen ? Zijn pH blijft inderdaad logischerwijs hoog, gezien er geen verzuring plaatsvind door organisch afval en gezien zijn continue waterverversingen met leidingwater, maar zoals gezegd : doet niet terzake. Enige vraag blijft : is zijn water zacht ??? In dat opzicht lijkt het me zeer interessant de GH, KH en geleidbaarheidswaarden van zijn leidingwater eens na te meten en mee te delen. Dit zou bovenstaande theorie al dan niet kunnen ondersteunen.

Als ik wetenschappelijke artikels lees over "hatching" and survival rates" bij de kweek van Pterophyllums, wordt ook steeds de focus gelegd op (lage) geleidbaarheid, en niet op pH !!

2) Indien zijn water toch ook hard zou zijn > Is de Altum toch adaptiever dan we zouden denken en vergeten we heel de theorie in 1) ?
 
@thebsidedj: Voor mij als kweker van Pterophyllums is de geleidbaarheid altijd al veel belangrijker geweest, en nu nog, dan andere waterwaarden. De PH en de Kh zijn niet interessant, ik meet ze nooit. De geleidbaarheid wel: dagelijks!

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Toch is er onderzoek dat uitwijst dat pH -alle andere variabelen gelijkblijvend of juist in de combinatie met andere factoren- invloeden heeft of kan hebben en dat soort onderzoek heeft ook zeker plaatsgevonden met cichliden. Invloeden op sex-ratios, ontwikkeling van eieren etc. gaat het dan bijvoorbeeld om. Kortom op biologisch zeer interessante variabelen.

De pH wegschrijven als factor van invloed op vissen kan dus niet.
Of andere factoren belangrijker zijn of niet is een tweede,uuiteraard.
 
Maar een niet te verwaarlozen feit is, dat ik hier zeer imposante vissen zie zwemmen waarvan ik als discusjochie aardig andere begin te kwijlen. Ik zou haast Altumjochie worden!
 
thebsidedj zei:
Ik zie 2 mogelijkheden :

1) Ik heb me toevallig pas laten vertellen dat lage pH allemaal wel best eens een hoop nonsens zou kunnen zijn, en dat het in feite ENKEL de geleidbaarheid (of GH) is, wat doorslaggevend is voor het welzijn van de "meer fragile" amazonevis.

uitleg zou zijn : Een goede osmotische druk is met name belangrijk voor de vis, en deze wordt bepaald door, juist ja : de geleidbaarheid (en niet de pH). Er zijn geen parameters gekend van lage pH die direct te linken zijn met goede gezondheid van de vis, en daarom op zich niet van belang.

pH is hierbij een toevallig nevenverschijnsel in de amazone door zacht regenwater dat niet buffert, in combinatie met tannines van de boomstonken en ander organisch afval...(dat verhaaltje kennen we ondertussen)...

dus de theorie zegt dat zacht regenwater zonder de tannines een even goed milieu voor de Altum "zou" opleveren.

Uiteraard zal een wildvang op pH 4,5 of degelijke best langzaam aangepast moeten worden naar pH 7 (of zelfs meer), maar zou daarna dus enkel geleidbaarheid zijn gezondheid bepalen (buiten uiteraard de andere gekende parameters : nihil N, goede temperatuur, "proper" water).

Bovenstaande blijft uiteraard voorwaardelijk en ik pleit hier niet de waarheid te vertellen, maar het heeft mij in ieder geval tot nadenken gezet.

Het al dan niet gebruik van turf of ander zure addatieven zit daarmee ook in discussie !!! Bijkomend voordeel van gewoon zacht water te gebruiken en ons niet te focussen op pH verlaging, is dat onze bioloog (in eender welke filter) een v�����l hoger rendement heeft. Op pH 5 heeft een bioloog geen zin meer gezien er gewoon geen bioactiviteit is, op pH 7,5 heb je het hoogste rendement aan denitrificerende bacterien.

Heeft de maat van Uaruman eigenlijk ideale omstandigheden :
* zacht leidingwater
* een zeer goed biologische afbraakrendement, gezien zijn pH 7,5

wat bovenstaande theorie zou kunnen bevestigen ? Zijn pH blijft inderdaad logischerwijs hoog, gezien er geen verzuring plaatsvind door organisch afval en gezien zijn continue waterverversingen met leidingwater, maar zoals gezegd : doet niet terzake. Enige vraag blijft : is zijn water zacht ??? In dat opzicht lijkt het me zeer interessant de GH, KH en geleidbaarheidswaarden van zijn leidingwater eens na te meten en mee te delen. Dit zou bovenstaande theorie al dan niet kunnen ondersteunen.

Als ik wetenschappelijke artikels lees over "hatching" and survival rates" bij de kweek van Pterophyllums, wordt ook steeds de focus gelegd op (lage) geleidbaarheid, en niet op pH !!

2) Indien zijn water toch ook hard zou zijn > Is de Altum toch adaptiever dan we zouden denken en vergeten we heel de theorie in 1) ?

Ik sluit me hier bij aan.
Niet omdat okk ik de wijzheid in pacht zou hebben, maar wel omdat ik het hele jaar door pH meet in o.a. natuur wateren van open landschap tot jungle.

De pH verandert het gehele jaar door afhankelijk van het seizoen (regentijd/Drogetijd).
 
Lekker filmpje Marc :) Maanvissen doen me dan te weinig en vallen me ook minder op dan die prachtig volle Satans :) al zijn altums prachtig hoor begrijp me niet verkeerd maar zie het hier niet zwemmen.

Had ze bijna gekocht maar toen ik ze life heb gezien bij de persoon waar ik ze weg haal toch besloten het niet te doen (simon forkel)
 
@mss:Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak.
Wat betreft Satans.Vind mijn Red Lips erg mooi maar ik weet niet of je de Daemons hebt gezien op het filmpje van mijn maat hier??

Wat vind je daar van dan???
 
roy_c zei:
Prachtig man, kan niet wachten om ze een keer live te zien ;)

Zoals al aan gegeven denk ik ook dat de kwaliteit van het water belangrijker is dan bv de PH, mits niet overdreven hoog natuurlijk. Veel invloed op de levensduur zal het niet hebben aangezien in een aquarium een hoop andere levensbedreigende factoren niet aanwezig zijn, meeste zullen ouder worden in een aquarium dan in de natuur.

MauriceM zei:
uaruman zei:
@mss":Hoeveel vissen zouden er in onze aquaria wel op de juiste parameters zitten??
:S

Parosjes BV anders is het al gauw einde discussie.

Kan je ook gewoon overwennen naar een wat hogere ph hoor, alleen zit kweken er dan niet in. Heb ze zelf gehad op en ph van onder de 6 en boven de 7. Geld trouwens voor veel soorten dat ze best naar een hoger ph over gewent kunnen worden.

Als we voortplanting dan Willen beschouwen als een redelijk van belang zijnde functie... Kun je prima een zaak maken dat hogere waarden waneer dar voortplanting belet �verkeerd� zijn natuurlijk.
 
uaruman zei:
@mss:Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak.
Wat betreft Satans.Vind mijn Red Lips erg mooi maar ik weet niet of je de Daemons hebt gezien op het filmpje van mijn maat hier??

Wat vind je daar van dan???

Vind Satans in zijn algemeen mooi vooral de bouw al zijn Geo's qua kleur misschien wat interessanter.

Vind die van je maat erg gaaf zie ik hier nog wel zwemmen ooit al ben ik altijd bang dat vissen van dit formaat mij beperken op de keuze voor andere vissen.
 
MauriceM zei:
roy_c zei:
Prachtig man, kan niet wachten om ze een keer live te zien ;)

Zoals al aan gegeven denk ik ook dat de kwaliteit van het water belangrijker is dan bv de PH, mits niet overdreven hoog natuurlijk. Veel invloed op de levensduur zal het niet hebben aangezien in een aquarium een hoop andere levensbedreigende factoren niet aanwezig zijn, meeste zullen ouder worden in een aquarium dan in de natuur.

MauriceM zei:
uaruman zei:
@mss":Hoeveel vissen zouden er in onze aquaria wel op de juiste parameters zitten??
:S

Parosjes BV anders is het al gauw einde discussie.

Kan je ook gewoon overwennen naar een wat hogere ph hoor, alleen zit kweken er dan niet in. Heb ze zelf gehad op en ph van onder de 6 en boven de 7. Geld trouwens voor veel soorten dat ze best naar een hoger ph over gewent kunnen worden.

Als we voortplanting dan Willen beschouwen als een redelijk van belang zijnde functie... Kun je prima een zaak maken dat hogere waarden waneer dar voortplanting belet �verkeerd� zijn natuurlijk.

Dat ik geen geen kweek resultaat heb gehad zeg niet dat ze niet willen he. Baltsgedrag e.d. was gewoon aanwezig. De voortplanting werd dus niet belet, het uitkomen van de eitjes wel. Maar voortplanting is naar mijn idee geen goede graadmeter of een vis het naar zijn zin heeft of niet. Gooi wat guppen in een vaas en die kweken gewoon ';)
 
roy_c zei:
De voortplanting werd dus niet belet, het uitkomen van de eitjes wel.
Het uitkomen van eitjes is een essentieel onderdeel van het proces van overleving van de soort en daar draait het nu net om in de hele biologie.
Wel baltsen, maar niet uitkomen van de eitjes en het opgroeien van de kleintjes en het overlevingsproces is ontegenzeggelijk niet volbracht.
En daarmee is het uitkomen van eitjes en opgroeien van kleintjes de allerbeste graadmeter om van een biologisch succes te kunnen spreken.


Dat bepaalde vissen niet voortplanten, maar wel oud worden in onze aquaria zegt dat ze het best aardig/goed doen, maar een biologisch succes kan dit nimmer worden genoemd, want aan de kernvoorwaarde van dat succes wordt niet voldaan.
 
Ik rust mijn koffer.

Overigens zeg ik niet dat het allemaal persee zou moeten hoor maar asl we het over ideale of juiste waterwaarden hebben ligt mijn bescheiden mening in di ehoek.
 

Terug
Bovenaan