[WIP] LED zelfbouw kap 50x30cm


G

geeeert

Guest
Tijd geleden begonnen met een lichtkap voor mijn 50x30cm bak. De huidige lichtsituatie bestond uit twee bureaulampen met koudwitte TL-lampen. Aangezien er veel (strooi)licht verloren ging, wilde ik graag een dichte lichtkap.

Gekozen voor 2x2 waterdichte (IP65) LED-strips (koud wit en warm wit) van 50cm op 5V inclusief USB aansluiting, kosten vrijwel niets. Normaal gesproken zijn LED-strips 12V maar met 5V is het stukken makkelijker voeden met een USB voeding. Wel zorgen dat je voeding genoeg Ampere kan leveren! Ik heb een afkeer van Chinese 230V zooi, maar had geen groot budget voor de lichtkap. Vandaar mijn tussenoplossing met een USB voeding.

Materiaal van de kap is triplex, enorm licht van gewicht dus bij een groot onderhoud is het geen probleem de kap te verwijderen.

775482gerrit1_0_82_wp_20160131_001.jpg

Kap in elkaar gezet met schroeven (wel even voorboren met zo'n dun materiaal). Randen glad geschuurd.

De kap heeft drie lagen verf ondergaan. Het spul is waterdicht en eigenlijk geschikt voor industri�le (buiten)toepassingen.

759876gerrit1_0_82_wp_20160208_008.jpg

Zo kan het ook. Dit heeft zo een paar weken gedraaid. M'n kleine vlotvaren heeft sindsdien een groeispurt gekregen (zie laatste foto 'Totaalplaatje'), waarschijnlijk vanwege de hoeveelheid (extra) gereflecteerd licht.
Aan de binnenkant heb ik hardhouten glaslatjes (1cm breed) genageld, wat op het aquariumglas rust.

348851gerrit1_0_82_wp_20160211_001.jpg

LED-strips aan elkaar gesoldeerd. Van tevoren afdekkapjes er overheen geschoven, die uiteindelijk de verbindingen waterdicht zullen afdekken.

619437gerrit1_0_82_wp_20160211_006.jpg

De LED-strips in 'volle glorie'. In het echt geven beide strips een bijna verblindende hoeveelheid licht, op de foto is dit vrijwel niet te zien.

583377gerrit1_0_82_wp_20160315_004.jpg

Laatste (twee) laagjes verf zitten erop. Glaslatje aan de binnenkant dat op het glas leunt. Sleuf in achterkant voor snoeren.

989757gerrit1_0_82_wp_20160315_010.jpg

Bevestiging van de alu strips aan de bak m.b.v. haakse hoeken. Worden meestal stoel/meubelhoeken genoemd. Zijn al voorzien van gaten, dus heb alleen in de alu strips een gaatje moeten boren. De verbinding is voorzien van een veerring om evt. los trillen van de moer te voorkomen.

383568gerrit1_0_82_wp_20160315_017.jpg

Schuimrubber randje onder de glaslat gemaakt zodat het hout niet direct op het glas leunt. Plus, eventuele oneffenheden in het hout/glas worden zo gecompenseerd.

889141gerrit1_0_82_wp_20160315_021.jpg

USB lader is een Ikea Koppla, topapparaatje met ruim 2A per poort (3 poorten, 3.4A in totaal) voor slechts �8. Mijn advies is om met 230V spul geen Chinese troep te kopen. Liever een paar eurootjes meer dan een afgebrand huis.
Tie-wraps voor de zekerheid op het uiteinde en in het midden van de strip, als de plaklaag van de LED-strip loslaat.

841975gerrit1_0_82_wp_20160316_002.jpg

Totaalplaatje.

Nog te doen:
- Afdekplaat/klep bovenop maken. Waarschijnlijk plexiglas wat aan beide zijden wit wordt gespoten. Het enige waar ik nog niet over uit ben is hoe ik dit ga bevestigen. Scharnieren zijn of te lomp of te zwak. Pianoscharnier is de voor de hand liggende keuze, maar messing vind ik niet mooi en RVS kost veel te veel.
- Heb nog een RGB LED-strip liggen die ik evt nog erbij kan hangen. Ben benieuwd hoe blauw (nacht)licht eruit zal zien.


Wat ik anders zou doen:
- De horizontale plaat had ik liever wat smaller gehad i.v.m. makkelijker onderhoud plegen aan de bak. De breedte is nu gelijk aan de hoogte van de zijkanten, aangezien dit uit ��n plank/plaat komt. Eerlijk gezegd stond ik er pas bij stil toen het al in elkaar zat haha. In eerste instantie wil ik er vooral voor zorgen dat het geheel stevig was, dus was die dwarse plank nodig.
- Afwerking kon wat beter: plamuren van schroefgaten, ander kleurtje lak erop.
 
Knap gedaan met een beperkt budget.
 
Mooi project! Ziet er top uit!
 
jessicapilon zei:
Knap gedaan met een beperkt budget.
Inderdaad een klein budget haha. Wilde niet enorm veel uitgeven, omdat ik stiekem zit te denken aan een grotere bak (ja, aqua-virus enzo...)

Meeste geld is in de verf gaan zitten. LED-strips + USB voeding schat ik op zo'n �25-�30. Het triplex was resthout. Dan nog wat klein spul zoals de aluminium strips, meubelhaken en schroefjes/boutjes � �10-�15.


Joramvd25 zei:
Ludger zei:
Mooi gemaakt!
Niwla zei:
Mooi project! Ziet er top uit!
Danku!
 
Ziet er mooi uit!

Ben benieuwd waar je de ledstrips vandaan hebt, heb je een link?
Heb je zelf de USB voeding er aan gemaakt of zijn ze met USB voeding te koop?
 

Terug
Bovenaan