Wit katoenachtig pluis op gras


T

TheShrimpExperiment

Guest
Hallo,

Dit is mijn eerste aquarium en heb dit 2 weken geleden gevuld. Het is een no tech aquarium (no filter, no heater, etc.). Maar nu begint een er wit katoenachtig pluis op mijn gras the groeien en ik weet niet goed wat dit is. Kan iemand mij helpen? Wat zou ik hiermee best doen?

Alvast bedankt!

Filmpje en foto's:

IMG_4816.JPG
IMG_4817.JPG
 
Je bak is nog niet in balans. Er moet nog van alles ontwikkelen. Bacteriën in je bodem, filter etc. Ook je planten hebben zich nog niet gesetteld. Dat duurt een aantal weken. Pas na een week of vier kan je er aan denken om je waterwaarden eens te meten en eventuele correcties door te voeren. Probeer voor nu gewoon de boel zo schoon mogelijk te houden. Wel is het verstandig om plantenvoeding toe te voegen zowel via de waterkolom alsook via de bodem.
 
Is er een reden waarom je er geen filter in doet?
 
Je bak is nog niet in balans. Er moet nog van alles ontwikkelen. Bacteriën in je bodem, filter etc. Ook je planten hebben zich nog niet gesetteld. Dat duurt een aantal weken. Pas na een week of vier kan je er aan denken om je waterwaarden eens te meten en eventuele correcties door te voeren. Probeer voor nu gewoon de boel zo schoon mogelijk te houden. Wel is het verstandig om plantenvoeding toe te voegen zowel via de waterkolom alsook via de bodem.
Bedank voor jouw antwoord. Dus ik moet mij voorlopig geen zorgen maken over dat pluis? Gewoon de bak zo proper mogelijk houden. Wat voor voeding zou u toevoegen? De bodem is gewone potgrond met daarboven 5-8mm grind.

Mijn inspiratie kwam van deze filmpjes en extra opzoekwerk op internet:



Is er een reden waarom je er geen filter in doet?
Ik zag verschillende filmpjes op internet van bakken zonder filter en verwarming etc. Het is de bedoeling dat de vele planten als filter zullen dienen. Eventueel zou ik er later een kleine filter of pomp insteken om toch voor een beetje stroming te zorgen indien dit nodig blijkt te zijn.
Hierboven (bij mijn reactie op benvo) heb ik ook 2 links geplaatst naar zulke filmpjes.
 
Leuk idee hoor! Heb er ook een paar voorbij zien komen op YouTube. Het grootste Verschil is wel dat deze man oude bodems gebruikt, water uit zijn discus aquarium en planten plaatst die al goed zijn aangeslagen en ontwikkeld. Dan zijn de meeste systemen al opgestart en reguleert het zichzelf al enig sinds. Ben jij helemaal nieuw gestart of heb je “gerecycled” materiaal? Want dan kan een filter in het begin helpen die je dan verwijderd wanneer de bak goed draait.

heb zelf twee no tech bakjes opgestart en de garnalen vonden het geweldig! Gewoon een leuk lampje erop en water uit m’n established aquarium. Maar je bent er uiteindelijk zelf best nog druk mee, water verversen, aanslag verwijderen, planten trimmen... dus heb ze zelf weer opgedoekt. Maar wil ermee zeggen: prima te doen!
 
Leuk idee hoor! Heb er ook een paar voorbij zien komen op YouTube. Het grootste Verschil is wel dat deze man oude bodems gebruikt, water uit zijn discus aquarium en planten plaatst die al goed zijn aangeslagen en ontwikkeld. Dan zijn de meeste systemen al opgestart en reguleert het zichzelf al enig sinds. Ben jij helemaal nieuw gestart of heb je “gerecycled” materiaal? Want dan kan een filter in het begin helpen die je dan verwijderd wanneer de bak goed draait.

heb zelf twee no tech bakjes opgestart en de garnalen vonden het geweldig! Gewoon een leuk lampje erop en water uit m’n established aquarium. Maar je bent er uiteindelijk zelf best nog druk mee, water verversen, aanslag verwijderen, planten trimmen... dus heb ze zelf weer opgedoekt. Maar wil ermee zeggen: prima te doen!
Ik ben helemaal nieuw gestart, dit is mijn eerste aquarium. Ondertussen veel erover aan het lezen op internet en boeken. Het aquarium stond gratis mee te nemen langs de kant van de weg, jammer genoeg met een lek, maar dan was snel gerepareerd. Het plan is ook om er filmpjes van te maken en alles te documenteren, het eerste filmpje met de setup staat al online op met kanaal met zelfde naam als dit forumprofiel :)
Ik kan eventueel wel eens kijken om een filter te kopen voor deze eerste weken inderdaad. Zou het dan een probleem zijn om deze enkel overdag te laten draaien? Ik laat namelijk zulke zaken niet graag 's nachts wanneer ik niet in de buurt ben in het stopcontact zitten.
 
Ik ben helemaal nieuw gestart, dit is mijn eerste aquarium. Ondertussen veel erover aan het lezen op internet en boeken. Het aquarium stond gratis mee te nemen langs de kant van de weg, jammer genoeg met een lek, maar dan was snel gerepareerd. Het plan is ook om er filmpjes van te maken en alles te documenteren, het eerste filmpje met de setup staat al online op met kanaal met zelfde naam als dit forumprofiel :)
Ik kan eventueel wel eens kijken om een filter te kopen voor deze eerste weken inderdaad. Zou het dan een probleem zijn om deze enkel overdag te laten draaien? Ik laat namelijk zulke zaken niet graag 's nachts wanneer ik niet in de buurt ben in het stopcontact zitten.
Filter moet je gewoon laten draaien, door zijn ze voor gemaakt.
 
Welkom op het AF,

Ik las dat je gewone potgrond hebt gebruikt als bodemsubstraat? Hierin zitten doorgaans voedingsstoffen voor de eerste 6 weken voor gewone kamer en/of tuinplanten. Deze voedingsstoffen bestaan doorgaans uit andere verhoudingen en verbindingen dan die wij in aquariums gebruiken.

Wat Andy (van MD fishtanks) gebruikt voor zijn dirt aquariums is grond wegstoken uit een gebied net achter zijn huis. Wat hij 20 min bakt in de oven en dan gebruikt. Deze grond is rijk aan voedingstoffen maar toch iets heel anders doorgaans dan potgrond wat aangevuld is met voedingstoffen (meestal een NPK verhouding).

Ik zou dit niet gebruikt hebben persoonlijk (niet om je te ontmoedigen hoor). Maar dit kan gevaarlijk zijn voor je levende have in een later stadium of mogelijk eerder.

Misschien dat anderen op het forum hier nog wat meer over kunnen zeggen of er ervaring mee hebben.

Hopelijk gaat dit goed, ik duim ?en hou mijn vingers gekruisd voor je.

Gr. Ed
 
Ik las dat je gewone potgrond hebt gebruikt als bodemsubstraat? Hierin zitten doorgaans voedingsstoffen voor de eerste 6 weken voor gewone kamer en/of tuinplanten. Deze voedingsstoffen bestaan doorgaans uit andere verhoudingen en verbindingen dan die wij in aquariums gebruiken.
Dat klopt. Weet u waarom hij die grond bakt? Het doden van kwaadaardige bacteriën?
 
leuk experiment, veel succes! Ben benieuwd naar het verloop?
Bedankt! Ik ben van plan er wekelijkse (in het begin) en maandelijkse (later) update filmpjes van te maken. Deze zullen gepost worden op het YouTube kanaal "The Shrimp Experiment" voor moest je geïnteresseerd zijn in updates :)
 

Terug
Bovenaan