Wit naaktslakje?


Visjoh

Active member
AquaForum Donateur
Lid geworden
6 april 2022
Berichten
34
Leeftijd
44
Locatie
Ede
Goedemorgen,

Bij ons thuis is nu sinds afgelopen vrijdag een aquarium aan het indraaien.
Vanochtend viel het me ineens op dat er een wit naaktslak-achtig beestje over het glas kroop (wat zijn die slakken onderwater snel zeg). 0,5mm breed en 3-4 lang.
Even snel in het forum gezocht op "witte naaktslak", maar dat leverde geen resultaat op.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Heb er een foto van bijgevoegd, maar niet gelukt om t scherp te krijgen.
20220602_072018.jpg


Johan
 
Dat is een wormpje genaamd planaria als het een puntige kop heeft.
 
Dat is een wormpje genaamd planaria als het een puntige kop heeft.
En bij een geen puntige kop doe ik de gok dat het een opstart worm is, deze verdwijnen vanzelf.
 
Dank voor de reacties. Het kopje was wat ruit/diamantvormig, dus als puntig te omschrijven.
Aangezien het topic is verplaatst van 'slakken' naar 'plagen': heb ik een probleem? ;)
 
Haha, nou niet gelijk hoor want een enkele planaria kan weinig kwaad maar je moet wel een plaag zien te voorkomen en met niet overvoeren hou je dit in de regel wel in de hand.
 
OK, ik had al even verder gezocht op de planaria, en dat is m inderdaad. Nu ik nog in de opstart zit zou ik ook wat Flubenol kunnen gebruiken?
Heb ook al ten minste één gewoon slakje gezien en die zou ik in principe niet dood willen hebben, maar ik kan later nog slakjes toevoegen als de Flubenol is uitgewerkt.
 
OK, ik had al even verder gezocht op de planaria, en dat is m inderdaad. Nu ik nog in de opstart zit zou ik ook wat Flubenol kunnen gebruiken?
Heb ook al ten minste één gewoon slakje gezien en die zou ik in principe niet dood willen hebben, maar ik kan later nog slakjes toevoegen als de Flubenol is uitgewerkt.
Je zou inderdaad nu Flubenol kunnen gebruiken tegen de planaria. Er zijn slakken die flubenol wel overleven, het is beetje kiezen tussen de ene of de andere. Mocht je toch van de planaria afwillen je kan ook proberen zonder direct flubenol te gebruiken. bijvoorbeeld zo:
 
Flubenol werkt lang door in je bodem.
 
OK, ik ga het eerst maar eens aankijken en dan voor het vangen mocht het nodig zijn.
 
Ik heb ze vaak met een stukje luchtslang afgezogen als ik er een zag kruipen.
 
Ook een goede tip. Wil eigenlijk zo min mogelijk chemie in m'n aquarium. (behalve de natuurlijke processen dan)
Heb op aanraden van de winkel er waterverbeteraar en vloeibare opstartbacteriën in gedaan, maar achteraf (een week later :)) had ik dat liever niet gedaan.
 
Dat is alleen goed voor de omzet van de winkel maar het kan geen kwaad.
 
Ik heb ze vaak met een stukje luchtslang afgezogen als ik er een zag kruipen.
Ben jij zo snel dan? Als ik iets zie kruipen ben ik altijd te laat en heb serieus het idee dat ze ergens in de hoek met de middelvinger omhoog zitten...
 
Ach dat spul is niet zo rap hoor en die kruipen erg traag dus een stukje slang pakken dat lukt makkelijk want ik weet waar dat ligt.
 
Ligt hier ook onderin de kast maar toch. Misschien dat het dan toch geen opstart wormen zijn hier...
 
Ik heb er ook last van.. Ik heb een leeg flesjes gepakt aan de onderkant 5 gaatjes geprikt met een naald o.i.d. (zolang het maar kleine gaatjes zijn) vervolgens gooi je wat voer in het flesje en laat je hem zinken. Zorg dat hij de hele nacht blijft staan en de planaria zal erin zitten. Ik zag er een aantal en toen ik de volgende ochtend wakker werd zaten er wel 100 in het flesje...
(Idee is van internet gepikt natuurlijk). Dit een aantal keer herhalen is het best.
 
Je kunt eenvoudig zelf iets maken inderdaad en in de winkel kun je ook vallen kopen voor wormen.
 
Ik heb er ook last van.. Ik heb een leeg flesjes gepakt aan de onderkant 5 gaatjes geprikt met een naald o.i.d. (zolang het maar kleine gaatjes zijn) vervolgens gooi je wat voer in het flesje en laat je hem zinken. Zorg dat hij de hele nacht blijft staan en de planaria zal erin zitten. Ik zag er een aantal en toen ik de volgende ochtend wakker werd zaten er wel 100 in het flesje...
(Idee is van internet gepikt natuurlijk). Dit een aantal keer herhalen is het best.
Ja, dat is ook de methode in het filmpje dat Melkie postte. Die hou ik in gedachten. Tot nu toe blijft het bij 2 Planaria 'sightings'.
 
Ja, dat is ook de methode in het filmpje dat Melkie postte. Die hou ik in gedachten. Tot nu toe blijft het bij 2 Planaria 'sightings'.
Niet vergeten te zwaaien naar ze terwijl je klaar staat ze weg te zuigen :)
 

Terug
Bovenaan