Wat is er nieuw

wit puistje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stylez
  • Startdatum Startdatum
Zout is net toegevoegd. Heb m'n visjes eerst nog goed bekeken, ze tonen normaal gedrag. Scholen mooi mee met de groep en komen als wilden af op het eten. Merk wel op dat ik gisteren avond er wat naast gekeken heb. Situatie nu: 1 roodneuskop met puistje op snoet en 1 met puistje (kleiner dan andere) aan begin van rugvin. Zijn de andere nu plotseling verlost, geen idee. Zou me verbazen, zal er denk ik van alle emotie over hebben gekeken in combinatie met het feit dat ze niet stilzitten en het dus niet eenvoudig te zien is. Achtja op hoop van zegen, hou jullie op de hoogte. Alvast iedereen bedankt met de hulp.

Blijf het toch extreem vinden om 1.2 kg zout toe te voegen aan een bak waar 1-4 visjes iets laten zien.

Puur en alleen om erachter te komen of het wel of niet een bacteri�le infectie is kon je ze ook uitvangen
en in een emmer / ander bakkie doen.

Maar goed, hij weet t, daar was ie duidelijk over. Succes met de vissies.

klinkt misschien extreem maar ging vandaag naar viswinkel (had plantjes besteld, heb ze natuurlijk niet meegenomen) en hij bevestigde ook dat dit niet gevaarlijk is en een goede 1st oplossing is. Hij zij zelf dat voor echt zoutwater je 1kg zout nodig hebt voor 30L ongeveer dus het klinkt heftiger dan het is.. Uithalen was ook mijn eerste gedacht maar nu 'behandel' ik natuurlijk heel mijn visbestand. Laat ons hopen dat het bijtrekt. Corydorassen zijn weer druk bezig geweest met eitjes leggen dus waterwaardes zullen zeker niet slecht zijn.

Wazige overzichtsfoto na dosering
355533_0_82_img_2589.jpg

Bij eitjes leggen,kunnen we geen waarde hechten aan "goed"of "slecht"water. Vissen willen overleven,en zullen dus ook in mindere condities voortplanten.

webhond zei:
Blijf het toch extreem vinden om 1.2 kg zout toe te voegen aan een bak waar 1-4 visjes iets laten zien.

Puur en alleen om erachter te komen of het wel of niet een bacteri�le infectie is kon je ze ook uitvangen
en in een emmer / ander bakkie doen.

Maar goed, hij weet t, daar was ie duidelijk over. Succes met de vissies.

Ik zal een paar tips geven over forumland.

Kijk naar hoe lang mensen lid zijn van een forum.
Iemand die lang lid is heeft meestal meer ervaring. (Niet altijd)
De meeste actieve leden van een forum zijn beginners of mensen die niet erg lang een aquarium hebben.
Zij zijn enthousiast over hun nieuwe hobby en hongerig op zoek naar nieuwe info.
Zij zijn dan ook heel bereid om te helpen als een ander forumlid met een probleem zit, vooral als zij zojuist daarover een heel stuk gelezen hebben op een forum.

Op zich niks mis mee, alleen is dit nu het beruchte nablaten van een ander.
Veel zaken aangaande aquarium houden zitten vaak net even anders in elkaar als dat vele denken.
De meer ervaren aquariaan weet uit ervaring wat wel en niet werkt.

Ziekte's al helemaal een waar feest.

Het spreekwoord "zo gezond als een vis" klopt precies !
Een vis, mits onder de juiste omstandigheden gehouden, word zelden ziek.
Dus hoe vaak komt een aquariaan in aanraking met een ziekte en nog zeldzamer, hoe vaak komt hij dezelfde ziekte meerdere keren meemaakt ? Want dan doe je ervaring op in ziekte's.
Je kunt sneller ziektes herkennen en je hebt de mogelijkheid om ziektes met verschillende methode's te behandelen en daarna te kijken welke behandeling het beste aanslaat.

Maarja, hoe vaak heeft een aquariaan echt ervaring met ziekte's ?
Gelukkig heel weinig 😀

Wat wel belangrijk is, is het herkennen van een zieke vis en het daarna zo goed mogelijk omschrijven van de kwaal of het probleem.
Met deze omschrijving ga je dan naar iemand die, wel de ervaring heeft opgedaan.

Nu zitten ze wel op dit forum, maar allemaal hebben zij een "leermeester"
Je zou dus kunnen vragen aan iemand die vaak adviezen geeft, waar zij hun kennis vandaan hebben.

Ook ik heb mijn leermeesters en ik lees veel wetenschappelijke studie's aangaande kweekvis.
En ik ben in de positie om echt ervaring op te doen aangaande ziekte's bij vissen.
En dat is soms niet leuk, vooral niet omdat ook ik wel eens een verkeerde diagnose stel en dan kost het helaas het leven van een dier ...

Ik vind dat je veel over 1 kam scheert,Marc.
Over nablaten zul je mij niet horen,en kennis heb jij zat.
Maar mensen moeten ergens beginnen,en leren en dus fouten maken. Niemand heeft alle wijsheid in pacht,een beginner noch een ervaren aquariaan. Als er niemand reageert heeft een forum ook geen functie.

Mondeo zei:
Ik vind dat je veel over 1 kam scheert,Marc.
Over nablaten zul je mij niet horen,en kennis heb jij zat.
Maar mensen moeten ergens beginnen,en leren en dus fouten maken. Niemand heeft alle wijsheid in pacht,een beginner noch een ervaren aquariaan. Als er niemand reageert heeft een forum ook geen functie.

Je hebt wel een punt alex.

Maar in mijn geval, met dit advies is het helemaal niks spannends.

En zoals ik al zei, het is helemaal niet verkeerd om een ander te helpen, alleen zul je wel op moeten letten wie iets zegt.
Ik zie zoveel zaken voorbij komen, vooral op ziektegebied waar ik grote vraagtekens bij zet.

En juist in de opmerkingen richting mijn kant zit een ondertoon van ongeloof en verbazing.
Maar de ervaren aquariaan kijkt echt niet op van die 1,2 kilo zout 😀

Terwijl even kijken naar wie dus de opmerking maakt, er veel vraagtekens oplossen als sneeuw voor de zon.

Ikzelf heb namelijk allang bekeken met wie ik het gesprek aanga.
Ik heb mooie bakken voorbij zien komen 🙂

Waterwaardes:

Ph: 7,5-8
kh: 8
GH: 13
Nh3: 0
Nh4:0
No2:0
No3:0 (had 1st helft van de bak drijfplanten en aquarium draait nu 2 maand en is niet echt zwaar belast)
Po4: 0,5

Ph, kh en gh zijn natuurlijk wat aan de hoge kant maar komt zo uit de kraan...

Voor de ge�nteresseerde.. Met de Hemigrammus Rhodostomus gaat het nu stukken beter. De puistjes zijn stilletjes aan het wegtrekken. Heb nog geen waterwissel uitgevoerd, wil nog even afwachten tot het nog verder wegtrekt. Uiterste datum van waterwissel is vrijdag.

Stylez zei:
Voor de ge�nteresseerde.. Met de Hemigrammus Rhodostomus gaat het nu stukken beter. De puistjes zijn stilletjes aan het wegtrekken. Heb nog geen waterwissel uitgevoerd, wil nog even afwachten tot het nog verder wegtrekt. Uiterste datum van waterwissel is vrijdag.

Beter nieuws bestaat er niet 🙂

Inderdaad, ben zelf ook tevreden. 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan