wit spul (schimmel?) op planten en drijfplanten, sinds nieuwe lamp en voeding


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
254
Leeftijd
39
Een aantal planten in het aquarium waren aan het verwelken, de pink sunset en de Echinodorus "Reni".
De rest van de polanten groeide ook minder snel, en de valisneria leek ook na een week nagenoeg gestopt te zijn met groeien.
Het bleek dat het ijzer in het water op 0.0 zat.
Ik heb nu HS ferrocell, waarvan ik elke 7 dagen 5ml toevoeg. Ook heb ik colombo grow, waarvan ik om de andere dag 1 pompje toevoeg.

Tegerlijkertijd heb ik ook ipv een novolux 60 een nicrew 24/7 rgb, 21w hangen.
Ik heb de nicrew op 50% staan. Is wel wat feller dan de novolux op volle sterkte.
De nicrew is wit + rgb en geeft op het oog heel mooi licht. De novolux is daarmee vergeleken heel erg flets. de blauwe en rode kleuren komen dan niet tot hun recht.

De nicrew hangt er nu 2 dagen boven.. ik moet hem nogwat beter instellen maar Ik dacht niet dat 2 dagen veel verschil konden maken bij wat sterker licht, maar misschien toch wel?

Wellicht was de verandering sowieso wat te snel allemaal.. want nu zie ik wit spul op de quadrofolius verschijnen!

Het viel mij al wel eerder op dat de amazone kikkerbeet op sommige blaadjes wit spul erop had zitten. Dit was nog met de novolux lamp.
De kikkerbeet deed het sowieso al niet goed, dus daar keek ik niet zo van op.
Ik weet niet of het witte spul op de kikkerbeet hetzelfde witte spul is als op quadro plant.

De quadro is de best groeiende plant in het aquarium, en ook de grootste.
Daar kijk ik dus wel van op, dat deze nu wit spul heeft., hoe snel kan dit gaan en wat kan ik er tegen doen?

Ik zie dat de hygrophilia plant nu wel weer aan het groeien is, en de nieuwe blaadjes ook groter worden. Voorheen bleven die klein en stierven ze af.
De kikkerbeet groeit ook weer wortels, en ik zie minder alg op de wortels. Ook zag ik weer nieuwe blaadjes, echter nu zie ik wel weer die rare tijger achtige strepen op de nieuwe blaadjes. Dat had ik niet echt verwacht aangezien er nu wel voeding in het water zit.

De laatste meting is van 4-10, GH=6, KH=4, PH=7.5, PO4=1.0, NO2=0.0, NO3=12
De phosphaten meting was niet nauwkeurig, maar later elders gemeten en daar bleek dat nitraten en fosfaten ok zijn.
Ik meet nu elke maand het water. Zou dit vaker moeten?
 

Bijlagen

  • 20221016_113722.jpg
    20221016_113722.jpg
    270 KB · Weergaven: 78
  • 20221016_113731.jpg
    20221016_113731.jpg
    157.1 KB · Weergaven: 77
  • 20221016_113738.jpg
    20221016_113738.jpg
    282 KB · Weergaven: 80
  • 20221016_113743.jpg
    20221016_113743.jpg
    233.8 KB · Weergaven: 80
Ik denk dat je bij de Limnobium en Valisneria met verschillende dingen te maken heb. Wat het op de Limnobium is durf ik je zo niet precies te zeggen, maar ik denk eerder aan vuil wat op de bladeren op gedroogd is, zie dat ook hier in de hoek waar een kaamlaagje ligt.
Bij de Valisneria denk ik aan biogene ontkalking. Een teken van CO2 tekort.
 
Wilde een reactie plaatsen, maar zie dat Nicoline al heeft gereageerd in de zin van wat ik ook al dacht, schimmel op planten is mij onbekend.

Ga dus mee met de reactie van Nicoline,,ontkalking.
 
Met een kh van 4 en een pH van 7,5 kom je ook uit bij Co2 3,8 want al te weinig is om planten te laten floreren.
 
Moet mijzelf nog even corrigeren, slakken kunnen zeker dood gaan als het aquariumwater een extreem lage hardheid heeft en er weinig kalk aanwezig is voor de opbouw van het skelet, maar in " normale" omstandigheden blijven slakken gewoon aanwezig.
 
Vallisneria is erg goed erin om het uit het water te onttrekken dus dat noemen ze dan inderdaad biogene ontkalking.

 
Wat mij met mijn blauwe lamp opviel was dat toen ik schimmel op mn vis had dat wel heel erg zichtbaar werd. Kan natuurlijk zijn dat je nieuwe lamp dingen meer laten opvallen en het iets langer speelt misschien
 
Dankje voor de reacties!:) de foto's zijn van de quadrofolia, niet van de valisneria.
Ik heb wel een stalen co2 acid systeem onderweg, maar die is hier pas in November.
Is het verstandig om ook het calcium te meten? Ik heb daar nog geen test voor.
En hoe zou ik het calcium op peil kunnen houden zonder dat de ph omhoog gaat? Gezien mijn neons.
Is het uberhaupt mogelijk om neons en slakken bij elkaar te houden?
En is het mogelijk om een ph van 7 a 7.5 aan te houden en toch genoeg calcium?
Ik vind de valisneria wel leuk, misschien eentje over laten en de rest er uit?
 
Plot twist!! :oopss::ROFLMAO:
was zonet aan de slag met de nieuwe lamp instellen.. en n blaadje snoeien.. en ineens viel me op.. ik zag de "schimmel" niet meer?? Ik denk dat t een reflectie was en dat t stengeltje nu onder andere hoek zit.. als ik de lamp er schuin op hou krijg ik niet exact t zelfde te zien maar wel witte reflectie. T witte op de kikkerbeet zit er wel, ik denk idd kaamlaag prul.
Aquarium fatamorgana
 
Plot twist!! :oopss::ROFLMAO:
was zonet aan de slag met de nieuwe lamp instellen.. en n blaadje snoeien.. en ineens viel me op.. ik zag de "schimmel" niet meer?? Ik denk dat t een reflectie was en dat t stengeltje nu onder andere hoek zit.. als ik de lamp er schuin op hou krijg ik niet exact t zelfde te zien maar wel witte reflectie. T witte op de kikkerbeet zit er wel, ik denk idd kaamlaag prul.
Aquarium fatamorgana
Ik ben benieuwd morgen overdag, dan is de lichtinval toch weer wat anders. Fingers crossed.
 
Het was echt het licht :) alleen dat witte spul op de kikkerbeet was wel echt, lijkt een soort kristal achtig spul haast, zal wel iets zijn wat uit de stervende blaadjes komt.
Wat betreft de groei betreft, alles is weer aangeslagen inclusief de kikkerbeet!
Lange wortels weer en groene kokertjes
Mn nieuwe red tiger lotus groeit ook echt heel snel, al 3 nieuwe bladeren deze week. zo snel dat ik denk dat ie zn energie uit t knolletje haalt? hopelijk kan ie er ook genoeg in stoppen.
Bleek geen ijzer in de bak te zitten, dus dat voeg ik nu toe, en colombo grow. de nitraten en de fosfaten komen er tot nu toe vanzelf in.
 
Een maand later nu, en tijd voor een update.
Wat is met onderstaande verstandig?
Wat meer flora grow toevoegen of iets anders?

Ik voeg nu elke dag 1 pompje colombo grow toe en 5ml ferrocell per week.
De planten groeien beter maar het is nog niet zoals het zijn moet.
De kikkerbeet gaat op en neer. Af en toe zie ik wel goede wortels en nieuwe blaadjes, maar uiteindelijk gaat er alg op de wortels zitten en worden de nieuwe blaadjes bruinig en raar.
Ze leven iig nog wel!

De sunset plant heeft weer mooie strepen op t blad en groeit, maar wel met een duidelijk tekort.

De crypto maakt nieuwe blaadjes, en de alg op de bladeren is wat verhinderd geloof ik. Ik moet wel regelmatig vergeelde blaadjes weghalen.

De lotus groeit echt hard en ik haal er regelmatig wat blad af. Ik wil hem uiteindelijk wel boven laten komen en n bloem laten maken.

Nitraat is 10 en fosfaat iets minder dan 0.8

De kap heb ik er nu permanent af, en ik voeg elke week 4 liter water toe om de verdamping te compenseren

Ik heb nu co2 overdag met 1 bubbel per 4 sec. Zonder gedoe een maand nu, dus ik denk dat ik wel kan verhogen naar 1 per 3 sec om t de plantjes wat makkelijker te maken?
We hebben nu ook iets wat echt wit is en het kruipt rond de planten en glas.
Myxogastria.
Als dat niet meer word kan ik ermee leven om het er af en toe uit te plukken.
20221119_191754.jpg
20221119_191247.jpg
20221119_190450.jpg
20221119_191804.jpg
 
bump :) iemand enig idee of ik er goed aan zal doen om de hoeveelheid flora grow wat op te voeren?
 
Die drijvers is vaak een raadsel want bij de een doen ze het goed en onder gelijke omstandigheden bij een ander weer slecht of opeens gaan ze het slecht doen.
Maar je gebruikt co2 en heb je een dropchecker en welke kleur heeft deze? No3 en po4 lijken me op orde met 10/0,8 mg.
Heb je ook last van bruinalg misschien?
 
Misschien moet je bij dat witte spul, als je het nog ziet, eens denken aan kalk? Als beginner zijnde denk ik dat je je nu nog niet zo druk moet maken om allerlei chemische bestanddelen te kunnen meten. Ik denk dat je al veel doet bij een juiste lichtafstemming op je plantenkeuze en vervolgens op de voedseldosering voor je planten.
 
Misschien moet je bij dat witte spul, als je het nog ziet, eens denken aan kalk? Als beginner zijnde denk ik dat je je nu nog niet zo druk moet maken om allerlei chemische bestanddelen te kunnen meten. Ik denk dat je al veel doet bij een juiste lichtafstemming op je plantenkeuze en vervolgens op de voedseldosering voor je planten.
Kalk aanslag komt alleen voor vanaf een ph van >8 dacht ik te lezen omdat de calsium carbonaat vanaf ph 8 veranderd in calsium bicarbonaat wat minder goed in het water oplosbaar is en neer kan slaan als wen soort sneeuw in je bak.
 
Dankje voor de reacties :) sorry voor de grote fotos's via telefoon komen ze er blijkbaar zo in.

De enige prangende vraag die ik nu heb is zal ik meer flora grow geven of niet? en zou root tabs helpen?

Qua wit spul: (vermeerderd nu wel, moet uitkijken dat het geen plaag wordt)
Ik denk ook niet dat het kalk is, de ph is 7.5 en als ik het van de planten haal is het duidelijk een organis zacht slijm achtig spul.
Ik zie het nu wel vermeerderen, op 3 verschillende plekken.
Het heeft iig alle kenmerken van Myxogastria.
En het beweegt. als ik er een gopro op zou zetten dan zie je het wandelen :p

Qua alg (is op zich nu geen probleem)
Ik heb wel een beetje last van bruinalg, op het moment valt het wel mee, maar de crypto heeft er wel wat van op de blaadjes zitten denk ik? is nu wel minder als paar weken terug.
Ook zitten er op het glas en achterwand iets meer algen dan voorheen, meer dan de nerite slakken eten, dus ik help de slakken af en toe ook mee.

Qua plantengroei (de lotus groeit HEEL HARD de rest goed, redelijk of niet)
Dat de lotus hard groeit is super, hij is al boven!
De pink sunset groeit met het aangeven van gebreken (de gele bruine vlekken op blad)
De Pogostemon Quadrifolius groeit, maar ik zie nu veel topjes bleek en of omgekruld. (ik las dat dat ijzer kan zijn, maar dat voeg ik al wel extra toe.)
Alleen de Echinodorus Grisebachii "Bleherae XL" groeit helemaal niet.. is nu XS ! zou een root tab daar helpen?

En welke root tab zou handig zijn? ik lees veel reviews over root tabs van werkelijk allerlei merken die onverhoopt de vissen om zeep hebben geholpen, dus ik ben bang om verkeerde te kopen.
Lijkt me echt nachtmerrie.

De CO2, dropchecker geeft blauw beetje groenig aan.
Dus er is ruimte voor meer CO2 denk ik.

Ik ben wat terughoudend met CO2 vanwege de neons. dat zijn de zorgenkindjes van het aquarium. op het moment doen ze het wat beter, maar voorheen zaten ze ontzettend te happen en op de bodem.
Vooralsnog vermoed ik stress vanwege de heel erg wilde danio's. Ik merk ook dat andere vissen er kribbig van worden.
Mocht dit weer terug komen dan breng kan ik ze gelukkig terugbrengen naar LFS, zodat ze ergens anders in een groter aquarium kunnen rond racen :) 60cm is eigenlijk te weinig voor danio's in mijn ervaring tot nu toe. in 3 seconden zijn ze ook 3 keer rond gezwommen :p
 

Bijlagen

  • 20221125_141857.jpg
    20221125_141857.jpg
    322.8 KB · Weergaven: 43
  • 20221125_121414.jpg
    20221125_121414.jpg
    190.3 KB · Weergaven: 47
  • 20221125_121358.jpg
    20221125_121358.jpg
    186.8 KB · Weergaven: 42
  • 20221125_121116.jpg
    20221125_121116.jpg
    267.5 KB · Weergaven: 42
  • 20221125_121259.jpg
    20221125_121259.jpg
    124.5 KB · Weergaven: 42

Terug
Bovenaan