Witte bodem wordt grijs.


Bassie123

Member
Lid geworden
25 oktober 2020
Berichten
6
Leeftijd
34
Beste forum genoten.

Mijn aquarium (150x50x65) draait nu ruim een maand en bijna alles gaat goed, de planten groeien als een speer!

Wel heb ik op één punt dat de bodem grijs kleurt, wie kan mij vertellen wat de reden daarvan is?
Is het bodemrot of een alg? Het keert ook terug als ik de bodem heb schoongemaakt.

De bodem is JBL Sansibar River met een korrelgrootte van 0,4 tot 1,4mm in de bodem heb ik ook Growcaps geplaatst.

Benieuwd wat jullie er van denken!
 

Bijlagen

  • IMG_0399.JPG
    IMG_0399.JPG
    428.9 KB · Weergaven: 122
  • IMG_0401.JPG
    IMG_0401.JPG
    406.7 KB · Weergaven: 116
  • IMG_0402.JPG
    IMG_0402.JPG
    458.4 KB · Weergaven: 125
De grijze "aanslag" is idd een gevolg van de hoeveelheid voedsel IN de bodem. Het is geen alg, ik denk eerder aan een ( onschuldige) schimmel, die gaat wel weer weg.
Wel zie ik dat je planten veel waterwortels maken en ook dat de internodiën ( = stengel tussen 2 bladkransen) bij jouw planten steeds langer worden.
Dit wijst op 2 dingen:
1) De lichtstroom ( = lumen) is aan de (te) lage kant, m.a.w. er zou een lamp BIJ geplaatst kunnen worden ( niet de lampen langer laten branden, dat helpt niet) ook het K(elvin)
getal, ( = lichtkleur) is mede verantwoordelijk voor de lange internodiën. Bij een HOOG K- getal, ( 60006 tot 8000) worden de internodiën beduidend korter en de bladkransen groter, terwijl ook de kleinenere planten op de bodem meer groeilicht krijgen.
2) de planten welke wij in onze aquaria gebruiken vallen uiteen in 2 groepen, elk met een speciale behoefte aan ( de manier van) voeding.
a) De echter waterplanten, deze zijn boven water slap en hebben over het algemeen slechts weinig wortels , die dienen om de plant te verankeren, gegeten wordt met de stengels en de bladeren ( 90%)
b) de moerasplanten, vrij stug en houden ook buiten het water hun vorm, deze plantensoorten hebben "geleerd" om zowel op het land ( emers) als ondergedoken ( submers) te kunnen overleven. Zij eten emers voor 90% met de wortels en na aanpassing en de aanmaak van onderwaterbladeren ( submers) voor 45% met de wortels en voor 55% met de stengels en bladeren.

Dit houdt in dat de planten in een aquarium dus ook gevoed MOETEN worden met in water opgeloste voedingsstoffen. Daar zijn zeer veel methoden voor die alle meer of minder goed werken. Een van de meer eenvoudige maar goed werkende methoden is de volgende:
Bij nieuwe inrichting en bij waterwissel, gebruik je meststoffen die lang stabiel blijven in water ( bv Duplaplant) en daarna gebruik je elke dag enige druppels meststoffen die in water slechts even stabiel blijven, daarna verbindingen aangaan met andere stoffen en dan niet meer opneembaar zijn voor planten ( bv Duplaplant24)

De rode planten in de bak van de TS hebben HONGER!!

Hoop zo een beetje duidelijk te hebben gemaakt. Geen wet van Meden en Perzen, wel een methode die bewezen al tientallen jaren werkt.
 
Als het bodemrot is, is dat heel makkelijk zelf te constateren door er even een wattenstaafje doorheen te roeren en dan eraan te ruiken, ruikt het naar het riool is het bodemrot
 
1) ook het K(elvin)
getal, ( = lichtkleur) is mede verantwoordelijk voor de lange internodiën. Bij een HOOG K- getal, ( 60006 tot 8000) worden de internodiën beduidend korter en de bladkransen groter, terwijl ook de kleinenere planten op de bodem meer groeilicht krijgen.
Is dat niet ook omdat de meeste warmwitte (3500K-ish) lampen normaliter een lager wattage hebben en zeg 10.000K lampen een hoger wattage?
 
De grijze "aanslag" is idd een gevolg van de hoeveelheid voedsel IN de bodem. Het is geen alg, ik denk eerder aan een ( onschuldige) schimmel, die gaat wel weer weg.
Ik had dat altijd in de bak met Tylo slakken en mij is verteld dat dit ook plaatsen zijn met bacterien en biofilm maar goed meer dan dat weet ik ook niet.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

@BigSmoke , wbt de verlichting zal ik mij eens inlezen en eventueel wat aanpassen.

Je schreef ook over de plantenvoeding, wat ik nu toevoeg is de aanbevolen dosering van het merk Profito Easy Life. Volgens de fles moet ik 35ml per week toevoegen, ik voeg om de dag 10ml toe om aan de 35ml per week te komen. Zou ik daar dan een extra voeding aan toe moeten voegen?
 
Heb helaas te weinig ervaring met Profito om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Er zijn meerdere gebruikers van deze bemesting hier op AF, wellciht dat die je er meer over kunnen vertellen.
 

Terug
Bovenaan