Witte bult neontetra

V

veruh

Guest
Hallo allemaal!
Ik heb sinds een week een schooltje neontetra's gekocht (5 stuks). Nu viel het me 2 dagen geleden op dat 1 van de neons een witte bult heeft bij zijn mond. Ik ben toen begonnen met esha 2000. De bult wordt echter alleen maar groter en ik zag net dat een andere neon precies zo'n zelfde bult begint te krijgen.

Ik heb een bak van 60 liter en heb gister mijn waardes nog gecontroleerd, deze waren in orde.

De neons met de bult zijn echter wel actief en eten goed.

Weet iemand hoe ik dit kan behandelen?

Groetjess veruh
 
met een duidelijke foto kunnen we meer....
 
Bedankt voor de snelle reactie,
hieronder 2 foto's:
veruhfoto.jpg

foto_veruh2.jpg
 
Ik ben nu voor de 4e dag met de kuur bezig maar er is nog geen verschil
 
Het is geen schimmel. Zeer waarschijnlijk een virale infectie (lymphocystis) die niet te behandelen is en vanzelf over kan gaan. Je bent de zoveelste met neon/kardinalen die deze bulten krijgen. Zelfde probleem op diverse fora. Probeer het fijne er vam te ontdekken, maar da's erg lastig.
 
Okee heel erg bedankt. Dan stop ik nu met de esha kuur en ga ik afwachten.
 
ik heb precies hetzelfde. heb volledige kuur esha2000/exit geprobeerd geen verschil na 3 dagen. is het bij jouw vanzelf overgegaan?
 
Als ik het zo zie is de account van veruh verwijderd/gedeactiveerd. :) Ook is het al 11 jaar geleden. Dus een antwoord van die persoon zul je waarschijnlijk niet meer krijgen.

Je zou eens kunnen kijken op deze pagina, of je daar symptomen herkent: https://aquariumscience.org/index.php/11-12-neon-disease/
 
bedankt voor die link. ik lees daar niet dat het vanzelf overgaat.
 
Klopt, meestal is een vis die het krijgt ten dode opgeschreven. Of die snuitgroei dan de hoofdoorzaak is of een bijverschijnsel / secundaire ziekte, daar is eigenlijk niet achter te komen. Het lijkt er in ieder geval op dat er een verband is met neonziekte.
 
is het besmettelijk?
 
Als het neonziekte is: ja
 
Laatst op yt meen aquarium coop, die beweerde dat neonziekte niet bestaat maar door het doorkweken, antibiotica en verschillende waterwaarden kwam.

Is dit niet bekschimmel/columnaris?
 
hier foto, deze neon bij de gup heeft het op de staart. die andere op de buik. is duidelijke een witte bult. rest van de neons hebben dit niet. ik constateer dit nu sinds een week.
 

Bijlagen

  • 20240715_135805.jpg
    20240715_135805.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 4
Terug
Bovenaan