Witte bulten


Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Berichten
151
Tijdens de vakantie heeft de voederautomaat te veel voer in de bak gedumpt, waardoor er voedsel is gaan schimmelen op de bodem. Zover mogelijk is dat er nu uit, ik ververs nu dagelijks 1/3 water om te zorgen dat er vers water bij blijft komen.

Helaas wel aantal slachtoffers gevallen, vooral garnalen. En dus twee van de vijfstreepbarbelen, ten minste, ze hebben een infectie. Kan ik hier nog iets aan doen?

20190510_163202.jpg
 
Alleen die twee? Hoe zijn je water waardens nu? Met name NH3/4 en NO2? Hoe zien de staarten/vinnen eruit, zie je rafels/stukjes weg? Ogen die meer uit kop staan?

Heb je foto totaaltje aquarium en betere close up van de 2 aangetaste en van nog enkele willekeurige collega s? Zie je raar gedrag van de vissen?
 
Voor nu zijn de waterwaarden belangrijk ook dus ik weet niet of je die ook kan testen. Door het vele voer zul je denk ik teveel nh3/4 hebben gehad wat weer no2 wordt en dat is een aanslag op de vissen geweest denk ik. Garnalen sterven dan ook vak als eerste en dat heb je spijtig genoeg al gemerkt.
 
Net gedaan, zowel nitriet als ammoniak scoren 0 mg/L. Op zich niet vreemd, gisteren weer zo'n 40-50 liter ververst (bak is 180l).

Qua vinnen en ogen ziet het er vrij normaal uit. Ik heb het idee dat ze iets meer gestressed zijn, al houden ze zich nu wel in de planten op en dan zijn ze gewoon rustig. Het is een schooltje van 10 stuks.

Kan ik nog iets doen tegen die schimmel? Het ziet er een beetje naar uit, maar verder zien ze er naar omstandigheden redelijk uit.
 
Schimmel is vaak een secundaire aandoening. Meestal is bacterieel de oorzaak. In jouw geval omdat je aangeef dat er verder niets aan de vissen is te zien zal dit niet erg waarschijnlijk zijn. Door de ernstige vervuiling van dat voer en dode kadavers in het aquarium zal je watertje toch een klap hebben gehad waar je visjes in hebben rond gezwommen. Daardoor verzwakken visjes.

Je kunt even kijken of barbelen tegen zout kunnen en als je mogelijkheid heb om de aangetaste gevallen apart op zout te zetten of trachten op te lossen met zoutbadjes. Zout zonder jodium.

Wat ook een optie is medicatie gebruiken voor schimmel/fungus. NT labs heeft een goed middeltje wat verder geen schade geeft aan je biologisch evenwicht. Zul je even op het net moeten bestellen want dit zul je niet in lFS kunnen krijgen.
 
Ik zou zeker even een tijdje wat vaker en wat meer gaan verversen z on 50%. Waaierend afhevelen over hele bodem en planten even uitschudden. Hier veel baby gespuis wat toch wat meer aanwezig zal zijn hierop. Als je beweging creeer gaat dit zweven en hevel je een flink aantal in het riool.
 
Ik had van de vorige eigenaar nog een flesje esha 2000 gekregen, probeer daar nu eerst een kuur van. Bij één barbeel is het nu grotendeels weg, degene die het op z'n kop had heeft er meer last van gekregen. Zwemt een beetje hoger dan de rest maar verder geen heel vreemd gedrag.

Het rottende voedsel is er nu uit.
 
Gelukkig allemaal goed gekomen!

Zag weinig effect van de Esha 2000, maar veel verversen en een paar weken geduld en alle vissen zijn hersteld. Degene die het op de kop had, heeft nog een soort litteken, maar lijkt verder gezond!
 
Goed om te lezen dat het allemaal weer gezond rond zwemt.

De ESHA is al een heel oud medicijn en is al veel resistentie voor. Beter weg doen en als er iets loos is iets werkzaam gebruiken. Nu toch chemische rommel erin wat geen zoden aan de dijk zet. Breedband kuren voor alles is er eenvoudig weg niet. Voor elke situatie zul je gericht iets moeten gebruiken. Hoofdlijnen bacterieel, schimmels, huidparasieten, wormen, flagelaten, crustacea.
 

Terug
Bovenaan