Wat is er nieuw

Witte bultjes op Mbuna

Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Leeftijd
54
Goedemorgen,

Toen ik vandaag de vissen even goed observeerde zag ik allemaal witte bultjes op mijn laatste aangeschafte koppel Cynotilapia Afra.
Weet iemand wat dit is, wat ik er aan kan doen en of het besmettelijk is?
Het zit met name voor op de kop en aan de vinnen, vissen schuren ook langs de stenen.
1.jpg

Iets betere foto,
IMG_20210224_093942.jpg

Ik heb zo'n vermoeden dat het toch witstip is maar ik had daar een ander beeld bij, heb dit lang terug weleens gehad.

Laatst bewerkt:
Ik denk eerder aan dotjes schimmel maar laat het graag aan de kenners over.

Ja lijkt op een soort schimmel, maar als zoek op witte stip kom ik toch wel soortgelijke foto's tegen

Als ik dit zie moet ik ook aan Witte Stip denken. De bultjes kunnen tot 1 mm in doorsnede zijn. Het zijn ingekapselde protozoa, een parasitaire infectie dus. Ik zie ook geknepen vinnen, teken dat ze zich niet zo lekker voelen. Ze zijn ook nog maar net nieuw in de bak, en de stress van vervoer en verandering van omgeving kan hun weerstand hebben ondermijnd. Witte Stip is erg besmettelijk, en kan slecht aflopen, dus er moet wel actie ondernomen worden. In onderstaande link vind je meer info.

https://www.aquainfo.nl/witte-stip-oorzaak-preventie-en-genezen/

Ik twijfel nog over wat het is, als ik actie ga ondernemen moet ik eerst echt weten wat het is.

Ingeknepen vinnen kan een momentopname zijn maar zeker niet uit te sluiten

ja dat sowieso

Op deze vis bespeur ik wel witte stip btw, lastig te zien maar net een paar kunnen spotten.
IMG_20210224_110008.jpg

Ik denk ook aan stip. De grotere plekken kunnen meerdere stipjes bij elkaar zijn. Staart/vinnen zijn al stukjes kwijt.

Als je iets in huis heb zou ik zsm de gok nemen. Wachten op bestelling kan al te laat zijn. Meeste meds pakken meerdere parasieten aan.

Neem aan dat ze niet al dagen zo rond zwemmen?

Volgens mijn kweker is het schimmel, ze zwemmen niet al dagen rond zo, vandaag viel het me plots op.
Ik heb deze vissen sinds vrijdag.
Inmiddels een middel tegen schimmel toegediend, hopelijk helpt het.
Stip dacht ik eerst ook aan maar het zijn allemaal grote plekken, lijkend op bloemkooltjes

Had ik het misschien toch goed dat het een schimmel is.

Volgens mijn kweker is het schimmel, ze zwemmen niet al dagen rond zo, vandaag viel het me plots op.
Ik heb deze vissen sinds vrijdag.
Inmiddels een middel tegen schimmel toegediend, hopelijk helpt het.
Stip dacht ik eerst ook aan maar het zijn allemaal grote plekken, lijkend op bloemkooltjes

Groen inleveren en mooie vissen en nu dit bij de opstart.🙄

Je mag er van uit gaan dat de kweker weet wat het is. Ga duimen dat je niet in een ziekte drama kom te zitten.

Wat heb je voor schimmel middel?

Hoop dat het snel verholpen is 👍

ik zie er ook een schimmel in.

Die andere vis acht ik meer als een beschadiging dan stip/schimmel.

Had ik het misschien toch goed dat het een schimmel is.
Ja toch wel, ik heb ook nog even goed gekeken met een vergrootglas voor de bak, en je zag de pluisjes wapperen.

Groen inleveren en mooie vissen en nu dit bij de opstart.🙄

Je mag er van uit gaan dat de kweker weet wat het is. Ga duimen dat je niet in een ziekte drama kom te zitten.

Wat heb je voor schimmel middel?

Hoop dat het snel verholpen is 👍
Ik heb wel groen water nu :DD

Ja hij was duidelijk in zijn stelling, ik heb bij hem een flesje Fungicell op kunnen halen

Dat het een drama wordt ben ik niet zo bang voor, het zijn maar twee vissen en de rest ziet er goed uit, alleen bij de blauwe denk ik witte stip te zien.

Die andere vis acht ik meer als een beschadiging dan stip/schimmel.
Ik zie drie kleine puntjes die echt op de huid liggen, ik kijk het nog even aan anders ook maar een Exit kuurtje.
Toen de vissen al in de bak zaten ben ik nog flink aan het verbouwen geweest, wellicht komt het daardoor?

Verbouwingen kunnen stress opleveren, wat weer tot verminderde weerstand leidt. Dat plus verslechtering van de waterkwaliteit door omwoelen van de bodem/verplaatsen van planten kan besmetting met bacterien en/of parasieten opleveren, zeker bij vissen die net vanuit een andere omgeving naar jouw bak zijn verhuisd. Bacteriele infectie kan met een van je vissen zijn meegekomen, parasieten kunnen met planten zijn meegereisd. Normaal gesproken hebben gezonde vissen een weerstand die hoog genoeg is om dit soort infecties te doorstaan, maar als ze gestresst zijn wordt het een ander verhaal... Waterwaarden goed in de gaten houden en veel waterwissels zijn de beste methode om je waterwaarden weer goed te krijgen. Bij Stip wordt vaak temperatuurverhoging aangeraden, maar bacterieinfecties ( schimmel is een secundaire infectie) gedijen goed bij 27 graden Celsius. Dus dat wordt even goed uitzoeken wat de boosdoener(s) is/zijn.

Dank voor je uitgebreide post, het woelen in de bodem met vissen die er net in zaten kan idd dit probleem hebben veroorzaakt.
Temperatuur verhogen kan ik helaas niet, ik heb een pre-set heater, gaat tot max. 25

Hopelijk komt het weer goed, ik verwacht van wel, de bak voorlopig sowieso met rust laten en vrijdag weer een grote waterwissel.

Ik zie drie kleine puntjes die echt op de huid liggen, ik kijk het nog even aan anders ook maar een Exit kuurtje.
Toen de vissen al in de bak zaten ben ik nog flink aan het verbouwen geweest, wellicht komt het daardoor?

Flink woelen in de bak terwijl er vissen inzitten doe ik ook wel eens, dat levert geen problemen op.
Maar je vissen zijn net nieuw binnen & je bak is nog "vers", dat kan problemen opleveren.

Zodra ik nieuwe vissen heb toegevoegd doe ik de 1e maand (en als t kan gewoon langer) niks anders dan de voorruit poetsen en water verversen, dan geef je de vissen de tijd om zich te settelen. Het switchen van hardscape ect zou ik sowieso tot een minimum beperken, af en toe is prima maar er zijn mensen die elke 2 weken de boel wegtrekken ect.. heeft niet mijn voorkeur.

Laatst bewerkt:
Maar je vissen zijn net nieuw binnen & je bak is nog "vers", dat kan problemen opleveren.
Ik denk nu zelf ook dat het daardoor onstaan is, rommelen in de bak hoeft nu ook niet meer, een leer voor geen volgende keer

Wellicht wat voorbarig (en snel?
Maar het lijkt nu al beter te gaan met de kleinste die er het ergste aan toe was, stuk actiever dan deze ochtend

Dit is zonder meer schimmel.
Een zoutkuurtje was de betere keuze geweest. Zout helpt gelijk ook het osmotisch vermogen van de slijmhuid verhogen.
En zout heeft geen nadelig effect op de waterhuishouding...wat die chemische troep in je bak wel doet.

Verder is dit geen Mbuna-bak waar de bewoners wat aan hebben. Te weinig stenen en echte schuilplaatsen, planten hebben ze niets mee en zit ook teveel vis in. Er zijn ook geen echte zichtbrekers in de hoogte van de bak.
Al deze factoren zorgen voor stress.
Blijf het zonde vinden dat in dit soort bakjes toch nog Mbuna gepropt worden.
En ja, natuurlijk zullen de Malawi-freaks zeggen dat het allemaal prima kan in deze kleine bak.

Tja wat moet ik hier op zeggen, ik was van mening dat ik het goed deed na veel gelezen te hebben over de Mbuna.
Minimale bakmaat is 100 cm (voor de kleinere soorten) verder zijn er schuilplaatsen voldoende, 2 grote grotten en de gehele achterwand is vrij plus nog een vijftal gaten/ruimtes waar ze in kunnen. Ik zie ook heel veel (Mbuna) bakken met veel minder stenen dan dat ik heb.
Dat ze niets aan planten hebben klopt, maar kwaad kan het niet..
Je bent overigens de eerste die deze setup afkeurt, geef eens een goed voorbeeld van hoe het wel zou moeten?
Ik waardeer iig dat je eerlijk zegt wat je ervan vind, of deze bak zo echt niet kan betwijfel ik (afgaande op talloze voorbeelden)

Zout heb ik wel aan gedacht, maar is dit niet meer preventief?

Laatst bewerkt:
Zout wordt zowel bij bacteriele als bij parasitaire infecties ingezet, als behandeling en niet preventief.

Oké dan weet ik dat ook weer, ik heb ook nog nooit eerder zieke vissen gehad, (op één keer witte stip na dan)

Als we gaan kijken naar het natuurlijk biotoop van de meeste Mbuna dan zien we stenen, aufwuch, veel licht en waterverplaatsing.
Ze leven in zuurstofrijk water en in het ondiep.
Daar zou ik dan mee aan de slag gaan.
Dus in de noden van de vissen voorzien en daar de bak naar inrichten.
Voldoende licht zorgt voor algen en dat is belangrijk om de vissen de kans te geven om te kunnen grazen.
In de natuur zijn ze daar constant mee bezig. Het zorgt ook voor afleiding en rust bij de dieren.

Ik hecht weinig waarde aan de zogezegde voorbeelden die op de fora en FB te zien zijn. Steeds veel te kleine bakken met overvolle visbestanden.
Het excuse is dan omdat het zo moet aangaande agressie.
Ik ga daar dus niet in mee.
Mbuna en andere vissen uit de riftmeren doen het vaak goed als ze in een speciaal-bak zwemmen. Dus geen andere soorten, logisch want het zit elkaar in de weg.
Mbuna zijn niet agressief, ze zijn wel heel territoriaal en hebben dus wat ruimte nodig om hun ding te doen.
Mijn advies zou dan zijn maak van je bak een echte keien-bak met flink licht en waterverplaatsing. Hou het bij 1 soort met 4 m en 6 v en klaar.
Ook de Syno’s zijn geen goed idee omdat ze vooral s nachts actief zijn en de nachtrust van de vissen verstoren.
Slechte nachtrust geeft ...ook alweer stress.

Patrick je hebt een prima bak zo. Wel last van een schimmel infectie wat puur gerelateerd is aan stress. Vooral door de vele veranderingen in korte tijd bovenop het feit dat de vissen natuurlijk nieuw zijn.

Zout bad (zouter apart aquarium) zou kunnen helpen en wordt ook wel toegepast. Maar je moet weten wat je doet. Ja je vissen krijgen een sterkere slijmhuid en ja parasieten vinden het niet leuk, maar je vissen kunnen ook uitdrogen.

Natuurlijk medicijnen toevoegen is niet leuk, maar helpt zeker wel. Hou je aan de voorschriften en ververs regelmatig. Hou ook rekening met een kuur herhaling. Komt uiteindelijk weer goed 👍.

Je inrichting is verder ook prima, genoeg schuilmogelijkheden. Verder letten vissen niet op een uit het oog springende steen, laat staan dat dit stress geeft.

Hou zo veel mogelijk de rust in je bak op kuur en verversen na.

Gr. Ed

Ik weet niet wat de huidige naam is van de Pseudotropheus Saulosi...maar dat lijkt me een prima soortje voor je bak.

Patrick je hebt een prima bak zo. Wel last van een schimmel infectie wat puur gerelateerd is aan stress. Vooral door de vele veranderingen in korte tijd bovenop het feit dat de vissen natuurlijk nieuw zijn.

Zout bad (zouter apart aquarium) zou kunnen helpen en wordt ook wel toegepast. Maar je moet weten wat je doet. Ja je vissen krijgen een sterkere slijmhuid en ja parasieten vinden het niet leuk, maar je vissen kunnen ook uitdrogen.

Natuurlijk medicijnen toevoegen is niet leuk, maar helpt zeker wel. Hou je aan de voorschriften en ververs regelmatig. Hou ook rekening met een kuur herhaling. Komt uiteindelijk weer goed 👍.

Je inrichting is verder ook prima, genoeg schuilmogelijkheden. Verder letten vissen niet op een uit het oog springende steen, laat staan dat dit stress geeft.

Hou zo veel mogelijk de rust in je bak op kuur en verversen na.

Gr. Ed

Een zoutkuurtje doet je vissen niet uitdrogen en maakt de huid niet taaier.
Niets beter dan zout om schimmels te bestrijden.

Zichtbrekers in de hoogte zorgen dat vissen elkaar niet steeds hoeven te zien. En elkaar dus makkelijker uit de weg kunnen gaan.

Dit is voor mij een geschikte Mbuna bak.

Bijlagen

• C1558DB1-C547-40A3-A7FE-7EEFDFA2094E.jpeg
    C1558DB1-C547-40A3-A7FE-7EEFDFA2094E.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 121
Dit is voor mij een geschikte Mbuna bak.

Dus dat is veel beter dan dit? :

lekker wakker worden zo, om half 7 komt de zon al op
IMG_20210222_064901.jpg

Als je het mij vraagt is dit een prachtbak! 🙂 Kan die vissen het wat schelen of er enkel biotoopcorrecte elementen in zitten of niet. En als de eigenaar dit nou mooi vindt... 🙃 👍

Een zoutkuur zorgt ervoor dat je vissen o.a. een dikkere slijmhuid krijgen naast dat ze van hun parasieten af komen mits goed uitgevoerd. Zo zijn ze na de kuur beter bestand tegen ziekten door deze dikkere slijmhuid. Dat heeft niks met taai te maken. De huid (schubben en slijm) reageren op het zoutgehalte in het water. Het zout trekt aan het vocht in de vis en de vis beschermd zich hier tegen. Natuurlijk proces om uiteindelijk uitdroging te voorkomen.

De stress waardoor er een aantal vissen een infectie heeft komt in mijn ogen door:
- vervoer
- nieuwe bak (qua inrichting, weinig alg)
- aantal keren bak veranderd (dit laatste hoeft niet persee de oorzaak te zijn)

Qua inrichting vind ik het een mooie natuurlijke uitstraling hebben voor een bak die zeker nog moet rijpen!

Gr. Ed

@oostijnoo
Meer licht komt eraan evenals een stromingspomp en mocht het straks toch te druk worden in de bak en agressie/stress ontstaan ga ik daar zeker wat aan doen.
De getoonde Saulosi bak is beter in formaat maar qua inrichting zit ik daar niet ver naast
De volgepropte Amerikaanse bakken is ook niet mijn streven, ik zoek de gulden middenweg en heb sowieso rustige soorten uitgekozen.

@Ed Tensen
Ik denk ook dat de factoren die je benoemt dit veroorzaakt hebben, uiteraard laat ik de boel nu met rust en hoop dat het weer goedkomt
Zo heel verkeerd is mijn inriching niet idd. ik heb mijn best gedaan qua schuilplaatsen en zwemruimte.
Medicatie is nooit leuk nee, maar wat ik zo lees is dit wel een goed medicijn en helpt ook niet de bacteriecultuur om zeep.
Bedankt voor je tegenargument op oostijno.

@Gino88
Dank je, volgens mij ben ik ook niet zo slecht bezig als dat wordt aangegeven, het is nog even afwachten hoe het zal gaan als de vissen volwassen zijn.
De eigenaar van de bak moet het mooi vinden en je moet denken aan de vissen, dat heb ik naar mijn idee wel gedaan, het enige wat misschien niet past zijn de planten maar dat maakt de vissen geen drol uit.
Vooralsnog zwemt alles rustig om en door elkaar heen,de tijd zal het leren.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan