Witte lopende beestjes?


I

Ionize

Guest
In mijn oude aquarium rennen allemaal kleine witte beestjes rond. Er zitten geen vissen in momenteel, enkel een zandbodem en wat kleine plantjes. Bedoeling is hier over een poos wat garnalen in te zetten na herinrichting. De bak is onlangs met flubenol behandeld om Hydra te verdelgen. pH is vrij hoog op 7,5 en KH van 6. Ik ben bezig om met CO2 de pH omlaag te krijgen.

Echter nu die beestjes! wat zijn het? Maximaal 1mm groot en ze lopen echt over ruiten, planten en filter.
Foto's maken is heel lastig vanwege het formaat, je kunt ook geen detail zien.

Bestand 16-01-18 17 01 39.png
 
 
Ik kan het niet duidelijk zien, maar het zouden slakjes kunnen wezen :juggle:
 
Die hadden de flubenol echt niet overleefd!
 
Soms is er met flubenol een 2e of 3e behandeling nodig omdat ze soms in het substraat zitten.
 
Dit zijn waarschijnlijk springstaartjes, oppervlakte vissen zijn er gek op.
 
Oppervlakte vissen zijn zeker gek op springstaartjes want die zitten ook enkel aan het oppervlak en niet onder de waterspiegel! ;)
Denk dat het Cyclops is,

 
Zelden vormen ze een plaag, en dan met name
als in aquaria vissen voorkomen welke geen
zooplankton eten. Deze mosselkreeftjes voeden
zich dan met teveel gegeven vissenvoer.
Mossel kreeftjes zien er dan uit als witte
puntjes. De oplossing van dit probleem is dan
spaarzaam voederen. Mossel kreeftjes veroorzaken
alleen in hele grote dichtheden problemen,
vooal door stress.
 
Dus als ik de bak gewoon een tijd zo zou laten staan zonder vis en zonder voer verdwijnen ze vanzelf? Ik geef wel 2,5ml profito per week en deed 3ml vloeibaar CO2, nu ook bio CO2. Kunnen ze daar van in leven blijven?
 
Val verdwijnen ze bij een gebrek aan eten net als planaria vaak minder wordt als je minder voert. Ik weet dat mosselkreeftjes nog aleens bij garnalen bakjes voorkomen en zover ik me herinner zijn dat dan wittige/grijze beestjes.
 
Dank jullie! ik wacht het wel even af!
 
Val verdwijnen ze bij een gebrek aan eten net als planaria vaak minder wordt als je minder voert. Ik weet dat mosselkreeftjes nog aleens bij garnalen bakjes voorkomen en zover ik me herinner zijn dat dan wittige/grijze beestjes.

Mja, ik ben toch niet zo overtuigd van het feit dat ze vanzelf verdwijnen door niet te voederen. :sorry:
Ik heb deze (en andere bugs) in twee plantenbakjes zonder bewoners. Dus bakken waar ik nog nooit in gevoederd heb...
Ze overleven, net als de slakken in de bak, in één bakje al meer dan een jaar (met ups en downs) maar verdwijnen doen ze nooit helemaal vanzelf vrees ik. Voer of geen voer, ze komen duidelijk wel aan de bak in een plantenbakje! ;)
 

Terug
Bovenaan