Witte plak op otocinclus affinis


S

Starterfish27

Guest
Hallo lezers,

Ik heb een vrij nieuw aquarium en daar nu sinds een week o.a. 6 otocinclussen (affinis) inzitten. Vorige week bleek eenmaal thuis 1 otocinclus een witte plek achter zijn oog te hebben, waarna ik deze teruggebracht heb en hiervoor een nieuwe kreeg. Echter blijkt nu een kleine week later opnieuw een otocinclus een plak op ongeveer dezelfde plek te hebben ontwikkeld! Ik zal een foto toevoegen.

Enig idee wat dit zou kunnen zijn? Schimmel? Bacterie? Huid-schade? Lopen mijn andere vissen momenteel ook risico? Zal ik alle otocinclussen terug brengen om mijn andere vissen te beschermen, of is het kwaad al geschied voor de rest?

wittoto.jpeg
 
Ik kan er op de foto zo niks van maken maar hoelang draait deze bak want deze visjes moet je niet in een vrij nieuwe bak plaatsen eigenlijk omdat daar nog niet voldoende voedsel te vinden is.
 
Helaas is de vis vandaag (in quarantaine) overleden. Bij inspectie bleek het te gaan om een schimmelinfectie (witte wat-achtige schimmeldraden uit de witte spot). Ik zal vandaag 50% van het water verversen en hopen dat de rest van de vissen nog niet besmet zijn!! Die viszaak heeft mij dus tot 2x toe geïnfecteerde vissen verkocht..

Heeft iemand verder nog tips?

@jessivapilon Dank voor je reactie. De bak is momenteel 2 weken oud en ik heb ze blijkbaar dus ook te vroeg toegevoegd.
 
De andere oto's hebben overigens nog geen suspecte spots. Wel zitten zij meestal met zijn alle de hele dag in een hoekje van het aquarium (zie foto). Al weet ik niet of dit normaal gedrag is. Is het verstandig deze ook te verwijderen?
 

Bijlagen

  • 20200326_141424.jpg
    20200326_141424.jpg
    195 KB · Weergaven: 80
Dus de bak heb je niet eerst 4 weken goed laten indraaien? Meet je dan geen nh3/4 of no2 meer want dat kan haast niet anders.
 
Nee, ik meet dagelijks de waardes en deze zijn stabiel:
NHO3: 0mg/L
NO2: 0mg/L
GH/DT/TH: <6
KH: 6
PH: 7.2-7.6
Cl2 0mg/L
O2: >10 mg/L (maximaal)

Geen nitraat/nitriet.
 
Meet je met druppeltests of teststrips? want strips wijken meer dan 50% af en dan meet je 0 nitriet maar de kans dat de nitriet wel aanwezig is is dus vrij groot
 
Na 2-3 weken komt meestal de nitrietpiek maar met strips zal dat moeilijk goed te meten zijn. Oto s zijn ook niet zo heel erg sterk dus ik zou kijken of je kan gaan testen met druppels.
 
 
Dank jullie wel voor het advies! Ik meet inderdaad met strips (en O2 met druppels). Ik zal eens meten met druppels. Inmiddels heb ik de oto's teruggebracht naar de winkel. Ook heb ik 50% van het water ververst en gooi ik er preventief/curatief een kuurtje SERA mycopur tegenaan de komende 3 dagen om een eventueel systemische mycose-infectie in mijn bak aan te pakken.
 
Geef de bak even de tijd om goed in te draaien en dan kun je rustig aan je visbestand gaan opbouwen.
 

Terug
Bovenaan