Wat is er nieuw

Witte plek op Neon Tetra

Anna123

Member
Lid geworden
28 november 2021
Leeftijd
38
Sinds vorige week zag ik dat er 1 neon tetra (nieuw vissen en voor het eerst een aquarium -wel ingedraaid- ) een witte plek op zijn zijkant had. De volgende ochtend leek het wel groter geworden.
Ik heb wat online research gedaan en dacht niet dat het schimmel was, dus het mijn inschatting was stress, bacteriële infectie of misschien toch neon ziekte, hoewel de vis daar niet alle symptomen van heeft, en ik lees overal dat de witte plek echt op de rug begint en zich uitbreid. Deze plek begon niet op de rug.
Ik heb de vis gelijk in een quarantaine bak gedaan. Met Sera Baktopur direct, mocht het een bacteriële infectie zijn. Om de dag water ververst met de juiste hoeveelheid medicijn toegevoegd.

Visje zwemt goed, deed ook met de groep mee. Eten kan ik moeilijk zien (sommige eten al een hele tijd slecht, spugen alles uit, andere vissen eten alles op) in de quarantaine bak heb ik hem niet zien eten. Geen gek gedrag. Behalve dan dat hij vaak achterna werd gezeten. Het lijkt alsof ze een beetje aan vechten zijn, of in elk geval tegen elkaar aan zwemmen / bonken. 1 dag zag ik dat hij helemaal langs de zijwand omhoog zwom, dat leek me niet normaal?

Ik heb helaas, toen ik de vissen in het aquarium had gezet, last gehad van een nitriet piek. Daarom heb ik eerst elke dag en daarna om de dag water ververst, variërend van 25% tot 50%. Ik vermoed dat de oorzaak te veel voeding was. Nu zijn de waardes al beter, nitriet is gezakt tot 0,05 en lijkt verder te zakken. NH4 blijft op 0,2 zitten, maar als ik gewoon kraanwater test lijkt het ook wel op 0,2 te zitten, dus miss lees ik dat wel verkeerd af (of zit er ammonium in kraanwater?), die waarde stijgt in elk geval niet gelukkig.

Onderstaande vragen heb ik beantwoord op moment dat ik het visje in quarantaine heb gezet, dat was 3 januari.
  • Wat is je bakmaat ?
    60x30x40
  • Hoelang draait de bak ?
    38 dagen
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
    Nitriet: 0,05
    Nitraat: 10
    NH4: 0,2
    Ph: 8 (gh en kh zullen rond de 8 zitten, die heb ik wel eerder gemeten)
    Druppeltesten
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
    Ik had eerst een superfish, maar ik heb er sinds een weekje een eheim aqua bio power inzitten. Met substraat wat erbij zat en turf (omdat ik de ph iets omlaag wil hebben)
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
    Vanwege de nitriet piek om de dag 25 - 50 % (nu kan ik er weer een week tussen laten zitten omdat de waardes al veel beter zijn)
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
    Neon Tetra
  • Wat zijn de medebewoners ?
    Geen
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laatste tijd ?
    Ja, wat plantjes en hout toegevoegd. En een nieuw filter, zie bovenstaande.
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
    Een witte plek op de zijkant van de vis.

Dit is op dit moment ingevuld.
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
    Kuurtje met Sera Baktopur direct, voor een week nu.
  • Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ?
    Sinds 8 dagen ongeveer.
  • Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
    Nieuwe vissen, ik heb ze nu 24 dagen.
  • Heb je een foto van de symptomen?
    Ja. Zie onderstaande.

Ik weet dat de visjes wel wat stress zullen hebben gehad van de nitriet piek, en wat geschuif met plantjes in het aquarium.
Alleen deze ene vis heeft dus een plekje, de andere vissen hebben dat niet.

Na een weekje de kuur te hebben gedaan lijkt het erop dat het plekje niet minder maar ook niet meer is geworden. Ik twijfel wat ik moet doen, omdat ik niet weet wat het is. Is het besmettelijk of niet? Na een kuur neem ik aan dat de schadelijke bacterie toch wel verdwenen is?
Of zou het toch neon ziekte kunnen zijn? Maar de vis zwom gewoon mee met de groep, was niet lusteloos of juist rusteloos. Op de witte plek na, is hij niet valer van kleur. Geen bobbels te zien, geen scheve staart, geen dikke buik.

Kan de vis terug?
Doorgaan met de kuur?
Wat is wijsheid?

De kuur lijkt niets te helpen voor de plek, en visje heeft nu misschien ook stress van het alleen zijn. Maarja, als het maar niet besmettelijk is..

Foto van vorige week (links) en van vandaag (rechts):
inCollage_20220110_184216627.jpg

Op de andere zijde heeft de vis geen plek:
20220110_172911.jpg

Dit is mijn bak:
20220110_180427_HDR.jpg

Voor iemand die een vraag stelt over een visziekte heb jij je wel erg goed in de materie verdiept! 🙂👍 Very good.

Ik zou ook op mijn hoede zijn als ik zo'n plek zag. Neon tetra's zijn kwetsbare vissen, die van alles kunnen krijgen als de omstandigheden niet helemaal optimaal zijn. Het kan dan hard gaan als je iets in je bak hebt.

Tegelijk, je hebt deze vis nu al een week apart zitten toch? Als het iets acuut-vreselijk-dodelijks was geweest, zou je verwachten dat hij allang achteruit zou zijn gegaan.

Dus ja, wat is wijsheid inderdaad. Het is ergens wel verontrustend dat sommige andere neons niet goed eten, hmm. Als het neonziekte zou zijn, is er uiteindelijk niets tegen te doen. "Vis-TB", wat erop kan lijken, ook daar is in de praktijk weinig tegen te beginnen...

Heb je toevallig al gekeken in het ziektegedeelte van aquariumscience.org? Er staan onder andere pagina's op over de neon tetra ziekte en TB. Misschien dat je toch nog dingen herkent, of ze juist met zekerheid kunt uitsluiten, als je de artikelen doorleest.

Moeilijk om nu veel directer advies te geven, het is een beetje een twijfelgeval voor mij (op basis van het bovenstaande) of de school als geheel gezond is en wat evt de boosdoener zou zijn.

Thnx voor je reactie (en compliment). Ik doe graag research 🙂

Aquariumscience kende ik nog niet, ik heb al wat rond zitten kijken en kwam dit tegen:
Bacterial infections are ONLY effectively treated with antibiotics in the food. Many believe (and the instructions on the antibiotics say!) that antibiotics need to be added to the water. They are simply incorrect.

Ik heb idd de instructies gevolgd en het in het water gedaan. Maar als ik bovenstaande mag geloven, had dat dus geen zin.
Maarja, voer wordt lastig als hij niet / nauwelijks eet.

Dat eet probleem moet ik ook nog eens uitzoeken. Ik heb granules van de winkel meegekregen, daarnaast heb ik zelf nog gekocht; vlokken (voor tropische vissen en nog plantaardige, verschillende merken), vividcolor flakes, red power granules, tubifex, daphnia (laatste 2 zijn gedroogd, dat blijft drijven en eten ze helemaal niet). Ik kreeg toevallig ook een gratis pakje artemix (artemia eieren met zout), die heb ik laten uitkomen al een aantal keer, en dat eten ze wel! Maar nu heb ik vandaag eens extra goed opgelet, en ik zag toch nog een visje die ook dat weer uitspuugde. Ik weet nog niet wat wel en niet 'normaal' is voor neons en eten. En het is moeilijk bekijken als ze door elkaar zwemmen. Ze worden in elk geval niet super wild als ik vlokken erin doe, wel wat actiever met de artemia.

Het zieke visje zit idd al een week in quarantaine, sinds vorige week maandag. Ik laat het nog even zitten want ik ben er nog niet gerust op. Als het echt ernstig was had het idd niet meer geleefd. En de rest ziet er nog oke uit, in elk geval geen witte plekken. Het zijn mijn eerste vissen dus ik heb weinig ervaring / vergelijkingsmateriaal over hun gedrag.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan