Wat is er nieuw

Witte proppen op discus

• Onderwerp starter Onderwerp starter Branco
  • Startdatum Startdatum
B

Branco

Guest
Sinds kort hebben een aantal discussen witte proppen op en voorhoofd die vervolgens een flinke gat worden. 2 heb ik apart behandeld met Colombo dactycid, maar die hebben het niet overleefd en nu hebben twee andere hetZelfde probleem in de bak. Ik zie niets vreemds aan mijn waterwaarde en baal als een stekker, weet iemand wat het is en hoe ik het moet behandelen?

Bijlagen

• 0B8E31C4-F6C1-45DA-8D90-1A03CAA549DB.jpeg
    0B8E31C4-F6C1-45DA-8D90-1A03CAA549DB.jpeg
    202.2 KB · Weergaven: 401
  • 3B0A6719-9BED-4E11-9746-AEA119C699B2.jpeg
    3B0A6719-9BED-4E11-9746-AEA119C699B2.jpeg
    135.6 KB · Weergaven: 164
Dat is een vergevordert stadium van de gatenziekte.

Veroorzaakt door gebreken en tekorten, zoals mineralen.

Heel vaak is het onderliggende probleem flagellaten in de darmen, waardoor de vis de voedingsstoffen niet meer kan opnemen en dit het resultaat is.

Hebben de vissen witte lange ontlasting?
Heb je een microscoop?
Eten ze?
Zijn ze donker, schuw en/of schrikkerig?

Wat voer je?
Welke temperatuur zitten ze?
Weet je je waterparameters?

Wat zijn de bijvissen?
Heb je een beplante bak?

Ik persoonijk zou (zonder microscoop) drie dingen doen, te weten

kuren tegen flagellaten
kuren tegen nematoden
vitaminen en mineralen toevoegen aan het water na het kuren

Qua medicatie of de Sera Pro gebruiken of de lijn van Manaus. Koop groot want de kans dat je nog een keer moet herhalen is groot.

Alternatief is een warmtekuur van 34+ graden, maar ik weet niet of je bak dit toelaat.

Snuffel maar ff wat op het forum en je komt nog meer info tegen.

Kijk ook eens via google op genoemde zaken en lees daar het nodige over

Oja en uiteraard vooraf je filter(s) schoon maken en een 80% verversing doen, en conform handleiding na de kuur ook een 80% wissel. Let op, bij sommige medicatie moet de verlichting uit.

Bedankt voor je reactie. Uit voorzorg had ik esha hexamite besteld en dat komt vandaag binnen met de post. Ik heb een beplant aquarium met als bijvissen corrydora’s, kardinaal- en citroentetra’s. Gisteren nog bak ververst en waterwaarden zal ik vandaag opmeten. Temperatuur 30 graden. Van de 7 discussen eten er twee niet en die hebben ook de symptomen. Water is 1/3 osmose en 2/3 kraanwater en sinds kort voeg ik Sera mineralen aan het water toe. Ik voer wisselend mysis, artemia, witte mug, runderhart en granulaat. Moet ik de hele bak behandelen of vissen apart zetten? Alvast bedankt voor de reacties

Zijn er speciale vitamines voor discusvissen die ik aan het water kan toevoegen?

Moet ik de hele bak behandelen of vissen apart zetten?

De hele bak.

Zijn er speciale vitamines voor discusvissen die ik aan het water kan toevoegen?

Onder andere Sera. Maar. 5 liter via Amazon van een ander merk is goedkoper

esha hexamite

Geen ervaring mee, maar zou toch gewoon een apotheek opzetten met

Manaus Bilocil 100ml
Manaus Levamicil 100ml
Manaus Octocil 100ml
Sera Bactopur direct 100 stuks

Een warmtekuur gaat het niet worden ivm de. rest.

Bedoel je aquariumdirect vitamine

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan