Witte puist/bult voorhoofd Altispinosa??


Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Berichten
443
Leeftijd
30
Locatie
Zuid Limburg
Het is me opgevallen dat 1 van mijn 2 Altispinosa’s een witte bult op zijn voorhoofd heeft. De rest van de vissen uit mijn Rio 240 vertonen dit niet. Uitvangen en behandelen of nog even afwachten?

4D62D351-4FAE-4EA1-A5B9-358D426451D5.jpeg


529B9A48-66F3-42DF-B5CF-9421C8A5C546.jpeg


A1EDF943-41A7-4459-8CE8-5BE2D520A959.jpeg
 
Is dat soort gevoelig voor flagelaten? Kijk eens naar ontlasting, witte lange draden? Eet de vis nog?

Hoe ziet het er uit in detail? Is het wat pluizig/harig/wattig of lijkt het op een soort van vulkaantje met witte pus eruit. Als vis te vangen is kun je even proberen met wattenstokje eraf te wrijven kijken wat eronder aan de hand is.
 
Het is echt niet meer dan een bultje en op het uiteinde wat wittig. Gewoon dezelfde 'structuur/huid' als de rest van het hoofd. Ontlasting is normaal, vis lijkt mij niet mager. Het is een vrouwtje dus is sowieso iets kleiner dan het mannetje.

Misschien toch ergens tegenaan gestoten? Maar dan lijkt me het witte uiteinde een beetje vreemd. Flaglaten lijkt me niet.
Vis vangen is eigenlijk vrij onmogelijk door alle plantengroei, maar zou het kunnen proberen.
 
Zou nu niet meteen met medicatie aan de slag gaan omdat het inderdaad maar een heel klein plekje is. Schimmel zou het wat harig moeten zijn. Het kan een stukje slijmhuid kunnen zijn als gevolg van een beschadiging. Vis gaat dan meer slijmhuid aanmaken om wondje te beschermen. Vis kan zichzelf ook genezen als zij genoeg weerstand heeft.

Je kunt het even afwachten en aanzien hoe het ontwikkeld of trachten met wattenstokje eraf te wrijven, kijken of het makkelijk loslaat en kijken wat eronder zit. Als vast blijft zitten niet met geweld eraf schuren.

Vis in de gaten houden dat zij blijft eten. Niet eten en het verschijnen van witte draden ontlasting dan rekening houden met flagelaten. Dit begint ook als een soort puistje waar dan een gat komt/eronder zit.

Ogen die uit kop komen, vinnen knijpen/strak tegen lichaam houden, vinnen staarten rafelen/stukjes verdwijnen, witte bek dan weer posten.

Succes en hopen dat het volgende week weer weg is.
 
et is echt niet meer dan een bultje en op het uiteinde wat wittig.

Mja, is altijd moeilijk oordelen natuurlijk (zeker op foto) maar ik vind het wel opvallend dat de bult zelf vrij rood kleurt.
Precies of het is wat ontstoken onderhuids?
Verder valt het me ook op dat er een wit bolletje op zijn onderlip lijkt te zitten dus ook dat zou ik zeer goed in de gaten houden...
In hoeverre groeit het?
En zit er ook een mini wit puntje op zijn rechteroog (bovenaan) of is dat gezichtsbedrog?
Tenslotte: ik kan me vergissen hoor (of de foto bedriegt misschien wat) maar lijken de ogen niet een beetje uit te puilen?
Vooral op de laatste foto krijg ik die indruk.
Uitpuilen of niet vind ik persoonlijk makkelijkst te beoordelen door de vis van bovenaf te bekijken (en bij twijfel kan je makkelijk vergelijken door ook gezonde soortgenoten van bovenaf te checken).

Zie je zeker geen vergelijkbare symptomen bij je andere vissen?
 
Mja, is altijd moeilijk oordelen natuurlijk (zeker op foto) maar ik vind het wel opvallend dat de bult zelf vrij rood kleurt.
Precies of het is wat ontstoken onderhuids?
Verder valt het me ook op dat er een wit bolletje op zijn onderlip lijkt te zitten dus ook dat zou ik zeer goed in de gaten houden...
In hoeverre groeit het?
En zit er ook een mini wit puntje op zijn rechteroog (bovenaan) of is dat gezichtsbedrog?
Tenslotte: ik kan me vergissen hoor (of de foto bedriegt misschien wat) maar lijken de ogen niet een beetje uit te puilen?
Vooral op de laatste foto krijg ik die indruk.
Uitpuilen of niet vind ik persoonlijk makkelijkst te beoordelen door de vis van bovenaf te bekijken (en bij twijfel kan je makkelijk vergelijken door ook gezonde soortgenoten van bovenaf te checken).

Zie je zeker geen vergelijkbare symptomen bij je andere vissen?
Dat bolletje op zijn onderlip is een wild stukje 'vlees' (huid), dat heeft hij altijd al gehad. Is meer plat dan bol.
Wit puntje is van het zweefvuil op het moment van de foto, zit niks op zijn oog.

Ik merkte vandaag dat de bult al iets minder is. Maar ik blijf het in de gaten houden.
 

Terug
Bovenaan