Witte schimmel? Alg?


Wandelendegarnaal

Well-known member
Lid geworden
10 augustus 2012
Berichten
346
Leeftijd
30
Locatie
West-Friesland
Goedeavond! Sinds een paar dagen zit me aquarium compleet onder raar iets... iemand die het herkent? Hydra is het niet... het zit overal 😑
 

Bijlagen

  • 20221117_151541.jpg
    20221117_151541.jpg
    105.7 KB · Weergaven: 86
  • 20221115_200213.jpg
    20221115_200213.jpg
    143.7 KB · Weergaven: 86
  • 20221117_222205.jpg
    20221117_222205.jpg
    124.1 KB · Weergaven: 91
Graag zou ik weten wat je waterwaarden zijn met name ook je KH en PH. Liggen er decoraties in je bak en zo ja, welke? Misschien kan je ook iets zeggen over je licht en welke planten je hebt?
 
Ik haat raadsels:DD:DD
Ik ook, en helemaal raadsels waar geen één 100% antwoord op is. Je blijft toch met een beetje een onbevredigend gevoel achter:p En ik heb al gemerkt dat dit met algen/schimmels en anderen organismen in aquaria vaak voor komt.
 
Ja vaak is het ook een combi van factoren en er zijn talloze soorten schimmels en algen.
 
Ik heb in mijn pauze even rondgeneusd. Het lijkt een beetje op vorticella, maar daar kan je enkel de kop van zien, niet het hele lijf. Duidelijk ook geen hydra. Ik kom op geen enkel aquarium forum iets vergelijkbaars tegen.

Kan er enkel naar gissen. Vorticella lijkt er het meeste op.
 
Het hecht zich overal aan vast, waaronder inderdaad ook garnalen.
Ja zie mn link maar ik heb het in bakken met garnalen nooit ergens anders op zien zitten behalve dan op de garnalen zelf. Maar wellicht is dat weer een van de vele soorten.
 
Ik weet vrij weinig hier van maar als ik met een onderzoekende blik hier naartoe kijk merk ik op dat de pijpjes vooral groeien in de groeven van de plant. Ik gok op een schimmel, die de pijpjes gebruikt om voort te planten, waarvan de sporen zich verzamelen en de verzwakte plant verder te infecteren. Als een soort padestoelen onder water. Geen iedee of dit nuttige informatie is voor jullie onderzoek! 😀
 
"Habitats may include moist soil, mud and plant roots"
Dan zouden er ook veel op de bodem moeten zitten is het niet? 😇
Vorticella gaat waar het voedsel is. Dit kan overal zijn, maar de groeven in bladeren zijn dat soort plekjes waar rommel zich makkelijker verzameld, en waar de aquariumhouder niet of nauwelijks schoonmaakt.
Daarom zie je ze ook vaak op de rug van garnalen, want dat zijn net rijdende catering. De garnaal brengt de Vorticella naar het voedsel.

Het zou best een schimmel kunnen zijn, maar dan had ik verwacht er iets over te kunnen vinden.
 
Ik heb al diverse malen leden gezien die garnalen met deze aandoening hadden maar nog nooit heb ik gezien dat het ook elders in de bak zat behalve dan op de garnaal.
 
Ik heb al diverse malen leden gezien die garnalen met deze aandoening hadden maar nog nooit heb ik gezien dat het ook elders in de bak zat behalve dan op de garnaal.
Bedenk dat garnalen vorticella rustig oppeuzelen en het spul dan enkel daar overblijft waar de garnaaltjes er niet bij kunnen: op hun eigen rug.
 
Dat zou de reden kunnen zijn ja. Maar goed waarom peuzelen ze het dan niet bij elkaar op;)
 
 

Terug
Bovenaan