Witte schimmel of alg?


Suzett

Active member
Lid geworden
17 januari 2023
Berichten
26
Leeftijd
29
Hoi allemaal,

Ik heb al een paar weken last van wit spul in mijn aquarium. Het zit op de plantjes en stenen, maar ook op het glas (onderaan, bij het grind) en ook op de bodem. Op het glas lijken het allemaal kleine puntjes, op de planten en op de bodem is het meer vlok achtig. Ik krijg het niet weggezogen als ik de bodem schoon maak. Ook van de blaadjes krijg ik het niet weggezogen, ookal lijkt het los te zitten. Online lees ik wel dingen over ‘witte waas’ en dradige schimmels, maar ik zie niet iets dat hier op lijkt. Ik heb foto’s bijgevoegd. Wie weet wat het is?

De bewoner is 1 betta man, temperatuur circa 25 graden, de bak is ongeveer 30 liter. Waterwaarden zijn oké voor zover ik die met een stripje kan testen.
 

Bijlagen

  • IMG_0315.jpeg
    IMG_0315.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 47
  • IMG_0316.jpeg
    IMG_0316.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 43
  • IMG_0317.jpeg
    IMG_0317.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 36
  • IMG_0318.jpeg
    IMG_0318.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 37
Ik vindt de foto s net niet duidelijk genoeg maar ik zie veel algen en kale stengels dus ik denk dat je tekorten hebt. Weet je de waterwaarden en wat voeg je allemaal toe?
Wat voor filter gebruik je en hoeveel ververs je?
 
Ik vindt de foto s net niet duidelijk genoeg maar ik zie veel algen en kale stengels dus ik denk dat je tekorten hebt. Weet je de waterwaarden en wat voeg je allemaal toe?
Wat voor filter gebruik je en hoeveel ververs je?
Ik weet geen waterwaarden, alleen dat ze volgens het stripje goed zijn (kleurtjes op strip). Er zit een laag Tetra active substrate onder het grind. Ik heb nog geen ander plantenvoedsel toegevoegd. Filter is een ciano filter 20-40L en ik ververs elke 2 weken ongeveer een kwart. Zou het ook te veel/weinig licht kunnen zijn?
 

Ik lees dat ze wel extra voeding adviseren maar weet verder niet wat deze bodem aan voeding bevat. Misschien weet @Cornelius dit. Strips zijn niet zo betrouwbaar dus je kan het eens laten testen bij de lfs met druppels of zelf een koffertje met testen kopen.
Hoeveel watt zit er boven de bak dan? Des temeer licht des te hoger de vraag naar voeding en ook co2.
 
Tetra Active Substrate is een bodembedekking waaraan micro's zijn toegevoegd. Het zijn feitelijk kleikorrels, dus een goede open structuur.
Volgens de verpakking is het een 'actief' substraat maar dat is niet geheel correct want een aktieve substraat verlaagd de pH.
Het is dus een gewone standaard voedingsbodem. Behoort niet tot het topsegment...
 
Toch raar dat men dan nog adviseerd om vleoibare plantenvoeding erbij te gebruiken. Dan zit denk ik niet alles in de bodem wat nodig is of het is een commercieel advies.
 
Bedankt voor jullie inzichten. Wat ik vergat te melden is dat er ook nog een laagje nutriënt soil van superfish inzit.

Ik zal eens wat plantenvoedinf erbij doen en kijken of het helpt.

Checkvraag: jullie weten dus niet precies wat het witte spul is?
 

Terug
Bovenaan