Wat is er nieuw

Witte smurrie ( algen) probleem op kien hout

ZEN

Well-known member
Lid geworden
3 december 2020
Berichten
95
Leeftijd
72
Draat sinds vrijdag en eerste probleem alez eigenlijk tweede 🙂. Kiem hout drijft en verzwaard met steen die ik er na advies hier op de site ga afhalen en vervangen door zakje zand.
Maar nu gaat het kiemhout precies een soort witte schimmel opbouwen
Ter info is een +/-95 l aquarium gevuld mer regenwater en heb er vrijdag de juiste hoeveelheid Aquasafe en Algumin van Tettra aan toegevoegd.
De luchtpomp heb ik ondertussen tijdelijk uitgeschakeld maar stel me nu de vraag gezien het een binnenfilter ( Aqualantis Biobox 2 ) is er ondertussen misschien helemaal geen circulatie/filtering meer is?
Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20201208_154105.jpg
    20201208_154105.jpg
    420.3 KB · Weergaven: 150
Die witte smurrie/draden is geen probleem en zijn bacterien in het hout welke geen kwaad kunnen en vanzelf verdwijnt als de bak beter is ingedraaid.
Eventueel kan je het wel met de hand weghalen als je wilt.
 
Ton heeft helemaal gelijk. De bacteriën in het hout komen in aanraking met zuurstof en beginnen een afbraakproces met als eindproduct een op schimmel lijkende slijmerige substantie. Die overigens na verloop van tijd vanzelf verdwijnt. Garnalen en ook sommige vissen snoepen er wel van maar die heb je nog niet, gelukkig. Aquasafe en Algumin hoeft eigenlijk helemaal niet maar je hebt dat, begrijp ik al gebruikt. Ter geruststelling, niet dat het kwaad kan maar erg zinvol, behalve voor de winkelier, zijn dit soort producten ook niet.
 
Hi, Alle twee erg bedankt, bevestiging van een tweed is altijd mooi 🙂,
Al direct een andere vraag. Wat denken jullie pas binnen 2.3 of 4 weken een beperkt aantal visjes. Ik dacht aan een 10 tal neons , 3 cydoras Habranis ( Kleine ruitenkuiser?) 3 Otocindus Arrid ( kleine Grondkuisers ) en eventueel nog binnen 6 maand Aplochelyp Normani. vergeef mij eventuele verkeerde schrijfwijze ..................kan mijn eigen notas niet lezen.
Ik las ergens dat het niet raadzaam is alles in één x in te brengen, doe ik dat gewoon per soort en met bvb een weekje tussen?
Alvast bedankt
 
Otosinclus is geen grondkuiser en een corydoras geen ruitenkuiser, corydorasjes zijn levend aas eters (wormpjes en dergelijke) en een scholenvis die je met minimaal 10 van dezelfde soort houdt. Een otosinclus is de zogenaamde ruitenkuiser alleen ook dit is een scholenvisje die je met minimaal 10 houdt en pas toevoegd als je bak flink wat alg bevat anders overlijden z eaan honger.
Vissen toevoegen doe je pas na 4 weken indraaien omdat dan pas je bak gerijpt is
 
Nou , als ik t goed begrijp ga ik t onderhoud zelf moeten doen 🙂 🙂.
Zal het dan maar voorlopig doen ( na 4 weken ) met 10 neons en 10 guppys en eventueel een kempvis.
Mogen die er allen in 1 x in? Iemand vertelde me dat die kempvis kan maar pas nadat de anderen een maandje ingeburgerd zijn.
Ps mbt tot mijn eerste vraag, het kien hout ziet er ondertussen uit als de poep van een doodkonijntje of zo als een vriend minder proper aangaf een hondendrol met schimmel........moet ik me dan toch zorgen maken?
grtjs
Chris
 
Een kempvis kan je beter niet in een gezeldschapsbak doen, het kunnen nogal vechters zijn en jagen dan alle andere bewoners de dood in.

Ik zou niet alles in 1x erin doen, en guppen zou ik dan beter combineren met de rouwtetra want die houdt je jonkies in toom van de guppen, anders heb je in notime ene overbevolkte bak waar je niet van af komt

Niks mis met schimmelend hout, verdwijnt vanzelf
 
Nou , als ik t goed begrijp ga ik t onderhoud zelf moeten doen 🙂 🙂.
Zal het dan maar voorlopig doen ( na 4 weken ) met 10 neons en 10 guppys en eventueel een kempvis.
Mogen die er allen in 1 x in? Iemand vertelde me dat die kempvis kan maar pas nadat de anderen een maandje ingeburgerd zijn.
Ps mbt tot mijn eerste vraag, het kien hout ziet er ondertussen uit als de poep van een doodkonijntje of zo als een vriend minder proper aangaf een hondendrol met schimmel........moet ik me dan toch zorgen maken?
grtjs
Chris
Het wordt eerst erger voordat het beter wordt. Geef het even wat tijd.
Je hebt overigens wel héél weinig planten voor zo'n grote bak, vrijwel alle vissen houden van schuilplaatsen dus ik zou zeker meer planten bijsteken.

Ter info is een +/-95 l aquarium gevuld mer regenwater en heb er vrijdag de juiste hoeveelheid Aquasafe en Algumin van Tettra aan toegevoegd.
De luchtpomp heb ik ondertussen tijdelijk uitgeschakeld maar stel me nu de vraag gezien het een binnenfilter ( Aqualantis Biobox 2 ) is er ondertussen misschien helemaal geen circulatie/filtering meer is?
Alvast bedankt
Pas op met regenwater; dat vang je waarschijnlijk op in een regenton, die wordt aangevuld vanuit je dakgoot/dak - daar kan best wat viezigheid in mee komen.
Algumin gewoon niet gebruiken. Enige dat je moet toevoegen is vloeibare fertilizer voor je planten, visvoer en (ik geloof dat je in België woont) dechlorinator om chloor uit je water te halen indien je kraanwater gebruikt.
En ter info; een luchtpomp en filter zijn 2 verschillende dingen. Luchtpomp heeft in dit stadium ook nog geen toegevoegde waarde, da's leuk als je geen/te weinig stengelplanten hebt maar wel vissen. Verder doet het niet veel. Filter moet altijd aan staan, alleen uit voor waterwissels.
 
@ Labalarasofie, thanks voor de feed back. Inderdaad weinig planten maar er komen er bij. Regenwater heb ik vooraf gefilterd en verwarmd/ niet gekookt. Maar kan ik met die test 6 in 1 van Tetra staafjes niet uitklaren of mijn water nu geschikt is? Of wacht ik met deze test beter nog een aantal weken?
Mbt luchtpomp en filter dacht ik dat gezien het een binnen filter is die dus eigenlijk gewoon statisch werkt deze misschien meer zou filteren door de luchtpomp aan te zetten nou zijn beiden niet gekoppeld maar dit moet toch meer water circulatie en zodoende meer filtering geven , of zie ik dat fout?
 
@ Labalarasofie, thanks voor de feed back. Inderdaad weinig planten maar er komen er bij. Regenwater heb ik vooraf gefilterd en verwarmd/ niet gekookt. Maar kan ik met die test 6 in 1 van Tetra staafjes niet uitklaren of mijn water nu geschikt is? Of wacht ik met deze test beter nog een aantal weken?
Mbt luchtpomp en filter dacht ik dat gezien het een binnen filter is die dus eigenlijk gewoon statisch werkt deze misschien meer zou filteren door de luchtpomp aan te zetten nou zijn beiden niet gekoppeld maar dit moet toch meer water circulatie en zodoende meer filtering geven , of zie ik dat fout?
Graag gedaan natuurlijk.
De capaciteit van je filter neemt niet toe met watercirculatie/distributie; je kunt hoogstens meer vuil meefilteren bij een optimale distributie, maar daar blijft het wel bij. Een luchtpompje draagt daar niet veel aan bij.
Teststrips zijn erg onbetrouwbaar, druppeltests geven je een accurater beeld van je waterwaarden.
 
Ok, neem ik mee, bedankt
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan