Wat is er nieuw

Witte stip: alles dood. Hoe nu verder?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter coelodonta
  • Startdatum Startdatum
Marcje1968 zei:
Alle andere goederen zijn speciale ontsmettingsmiddelen voor te koop van de fabrikanten van aquariumtoebehoren.
Je glas kun je niet uitkoken en het hout zou ik ook niet uitkoken zoals jij al zelf aangeeft.


Halamid-d is voor ontsmetten echt geen gekke optie, mits natuurlijk zoals jezelf aangeeft oplet met inademen en spetteren.
psychodad zei:
ff on-topic graag

Bij deze.
 
ik sluit me aan bij Marcje1968. Desnoods zet je de bak buiten neer.

Werkt dat Halamid-d ook met planten of gaan die dan kapot?
 
Vijverwater en aquariums - Veip


Vijverwater en aquaria. Door ontsmetting van het aquarium- en vijverwater met
Halamid-d worden parasieten zoals Witte Stip (ichthyophthirius), Gyrodactylus, ...
www.veip.nl/index.cfm/go/VijverwaterEnAquariums/ -


Vissen !!!!en planten hebben daar geen last van.
 
planten krijgen bij de juiste dosis het flink te verduren, maar dit ligt een beetje aan de dosis.

Er zijn verpakkingen halamid-d in de handel van 50 gram, volgens de gebruiksaanwijzing daarbij met je deze oplossen in 10 liter water, dus 5 gram per liter.
Als je deze dosis aanhoud en de bak een uur laat draaien is echt alles kapot, ook de planten.
Maar voor ons doel is dit zwaar geschut.

Ik zou adviseren voor 20 gram per 100 liter en 24 uur laten draaien, dan is ook alles kapot incl. je planten 🙂

Wil je je planten behouden zou ik ze na een half uur in deze oplossing uit de bak halen, zijn ze toch redelijk ontsmet, maar nog wel in leven.
Is dat niet interessant, alles erin laten e.v.t. de vis eruit en halamid erin en de bak lekker laten draaien.

Ik zou dus absoluut niet de dosering aanhouden die bertus hier voor stelt omdat deze dosering dus niks doet met b.v. wormen.

De voorgestelde dosering is zo laag dat het weinig doet voor de echt lastige bacteri�n zoals de flavo bacterie 😀
 
Marcje1968 zei:
lowie1960 zei:
als jij dat ook gedaan had was er een nutteloze discussie bespaart gebleven

Absoluut niet !

Als ik er niet op ingegaan was, had iemand gelezen wat voor een "wondermiddel" halamid is en het zonder verder in te lezen in zijn bak gekiept.

Dus nutteloos ? denk het niet !

nutteloos omdat simpelweg de vraag was hoe verder nadat alles dood is, als jij en mondeo vanuit die vraag had beantwoord

had nooit iemand halamid als medicijn beschouwt

er was niks meer te genezen ALLES DOOD
 
Lowie, ik denk dat jij je eerste post in dit topic nog eens goed door moet lezen.
Verder ben ik met dit deel van de discussie klaar en ga ik zoals spychodad reeds vroeg alleen on-topic verder.
 
Halamid� voor ontsmetting in de aquacultuur


http://www.halamid.nl/savefile/646/Hala ... -%20NL.pdf

aanbeveling fabrikant


Ontsmetting van reservoirs en vijvers 1% - 2%

Ontsmetting van installaties 1%

Ontsmetting van netten 1%

Ontsmetting van boten met leeftanken 1%-2%
Voedbad 2% Ververs zo vaak als nodig

Waterbehandeling � Kanaalvijvers met vers
water
10-20 mg gedurende
1 uur
Kan tot 4 keer herhaald worden, op
opeenvolgende of afwisselende dagen
Waterbehandeling � Vijvers met stilstaand
water
3 ppm ��n keer per
week
 
Ik heb er even een boek bijgepakt. Hans Frey, Het Aquarium van A tot Z. Onder Ichthyophtirius, witte stip lees ik het volgende:

Zodra [de zwermsporen] een vis bereiken boren ze zich in de huid. [...] De jonge parasieten veranderen geleidelijk van uiterlijk. Afhankelijk van de temperatuur duurt de ontwikkeling tot rijpheid 7-21 dagen. De rijpe parasiet vormt een cyste, die van de gastheer loslaat, waarna de deling plaatsvindt. De zich vormende dochterparasieten (zwermsporen) [...] kunnen de cyste reeds na 7-8 uur doorbreken en verlaten. Ze blijven zonder gastheer niet lang leven, maar moeten binnen korte tijd (ca. 48 uur, hoogstens 55 uur volgens Sch�perclaus) een vis vinden, waarop ze zich kunnen vestigen.

Ik begrijp hieruit dat in een aquarium zonder vissen na een paar dagen al geen witte stip meer kan zitten, omdat bij gebrek aan vissen de kringloop zwermsporen -> cyste -> zwermsporen doorbroken wordt. Wat dus betekent dat een tijd wachten (laten we zeggen een paar weken in plaats van een paar dagen om aan de veilige kant te zitten) voldoende moet zijn om weer veilig vissen te kunnen plaatsen. Geen ontsmetting met giftig spul nodig dus.

Gedachten?
 
Dan moet het filter wel blijven draaien,en zul je iets aan voeding moeten doen voor de bacterien.
Vlokvoer,scheutje amoniak of zo iets.
 
Logische redenering denk ik. Sluit ook aan bij wat o.a. Babysnake al vermeldde.

Wat ik me ook nog afvraag. Bij (beginnende?) stip wordt ook wel eens een flinke temperatuurverhoging toegepast. Zou een paar dagen flink verwarmen dat ook nog kunnen meehelpen aan het uitroeien van alle sporen?

~ Ivo
 
Da's een goeie Ivo. Dat scheelt een hele hoop chemische shit in je bak.

Tot hoe ver mag je eigenlijk verhogen? Ik heb wel eens begrepen dat veel vissen boven de 30 graden na een paar dagen hel loodje leggen. (dat het in ieder geval niet gezond voor ze is)
 
Dus als je geen vissen in je bak hebt gaan de sporen vanzelf dood... Maar hoe zit dat met slakken of garnalen die er mogelijk nog wel ik je bak zitten? (heb ooit geprobeerd alle slakken uit de bak te vangen)
 
De temperatuurverhoging zal niet bij alle vissen gunstig uitpakken.
We praten over 1 week,tenminste 31 graden. En dan weer een week,om evt eitjes te doden.
Dus sporen vernietigen,bij de allereerste aanblik is een goede optie.
Mogelijk is dan een kuur van een paar dagen genoeg.
Het is ook afhankelijk van de stressfactor,het kan uit breken het is geen gegeven!
 
psychodad zei:
Dus als je geen vissen in je bak hebt gaan de sporen vanzelf dood... Maar hoe zit dat met slakken of garnalen die er mogelijk nog wel ik je bak zitten? (heb ooit geprobeerd alle slakken uit de bak te vangen)

Voorzover ik weet heeft witte stip vis nodig als gastheer. Er staat althans in het zeer complete boek van Frey waaruit ik hierboven citeer niets over andere dieren die gevoelig voor witte stip zouden zijn.

(Voor mijn persoonlijke situatie maakt het niet uit want ik heb geen slakken of garnalen.)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan