Witte stip maar dan op het hout...


Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
576
Leeftijd
32
Locatie
België
In mijn lido heb ik behoorlijk wat hout, het zit nu zo'n kleine 5 maanden in het aqurium.
In het begin heb ik wat van de gebruikelijke slijmerige schimmel gehad, maar nu zit het hout onder de witte stipjes.

De stipjes zijn kleiner dan een halve millimeter, (beetje de grote van witte stip bij visjes, vandaar de titel)

Ze bewegen niet en zijn makkelijk weg te wrijven maar ze verschijnen dan relatief snel opnieuw.
Het zit enkel op het hout en kokos, niet op de planten, stenen of glas wat dan ook vermoed ik dat het een soort schimmel is?

Ik heb het nog nooit eerder gehad, maar misschien iemand op het forum wel.


Stipjes 1.jpg

Stipjes 2.jpg
 
Wilde gok: Ik vind het ook wel een beetje lijken op eitjes van een neritina Slak? Heb je toevallig deze slakkensoort in je bak?
 
Daar lijken ze inderdaad wel op maar die zijn volgens mij wel wat groter.
 
Gelet op het formaat en de wijze waarop ze makkelijk weg te wrijven zijn denk ik dat het niet de Neritina eitjes zijn maar wat het wel is dat is de vraag.
 
Wilde gok: Ik vind het ook wel een beetje lijken op eitjes van een neritina Slak? Heb je toevallig deze slakkensoort in je bak?

Nee ik heb geen neritina's in het aquarium, de stipjes zijn ook een heel stuk kleiner.

Gezien dat het enkel op het hout zit en op de wat kokos en een paar botanicals denk ik aan een soort van schimmel. Gezien het enkel op dood en houtig materiaal zit.
Maar ik heb het nog nooit eerder gehad, heb geen idee of dat ook klopt.
 
LIjken mij ook eitjes

De enige dieren in het aquarium zijn een school ladigesia roloffi en 2 kogels. Bij mijn weten leggen geen van beide op een dergelijke manier eitjes.
En slakjes overleven niet lang genoeg om eitjes te leggen...
 

Terug
Bovenaan