Wat is er nieuw

Witte stip of een parasiet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Alan B.
  • Startdatum Startdatum
A

Alan B.

Guest
Roodkopzalm 1.jpg
Roodkopzalm 2.JPG
Roodkopzalm 3a.jpg
Roodkopzalm 4a.jpg
Roodkopzalm 5a.jpg
Beste Visliefhebbers,

Vandaag zagen wij op één van onze roodkopzalmpjes een bobbeltje met 2 witte plekken erop.
Waarschijnlijk heeft de vis het pas 2 dagen of het is dan pas zichtbaar geworden.
De groep roodkopzalmpjes hebben we nu circa 4 maanden.
De vis gedraagt zich niet anders dan de andere vissen.
Weet iemand wat dit voor iets is? Witte stip of één of andere parasiet?
Ik heb gelezen over zoutbadjes...? Zelf vind ik dat wat eng om de vis in zoutwater te doen....

Extra info:

Aquarium: Juwel Primo 60 ltr
Filter: Juwel Bioflow One
Waterwaarde: NO3: 25, NO2: 0 , GH: >7 , KH: 6 , PH: 7,2 , Cl2: 0
Waterverversing: 1 x p/week circa 10 ltr
Bezetting: 5 x Brocaatbarbeel, 6 x roodkopzalm, 2 x luipaardpanzermeerval,
De laatste tijd is er niets veranderd aan het aquarium.

Dat is geen witte stip. Lastig op de foto te zien wat het wel is. Misschien is er een "expert" die je het wel kan zeggen.

Misschien is er een "expert" die je het wel kan zeggen.
Nou, de expert is er!:sorry:

Ik ga met John mee, het is geen stip.
Maar lijkt dat nou zo, of komt die stip op de 4e foto uit de vis?
Het lijkt net zo, of die stip de schubben opzij drukt, of zie ik dat verkeerd?😉

Misschien dit: http://edis.ifas.ufl.edu/fa181 ?? Ik las in mijn visziekten-boek dat dat meestal begint met kleine knobbeltjes en op de site lees ik dat het in begin vaak lijkt op witte stip?? Maar weet niet of het bij jouw soort vis voorkomt.

Is het geen schubontsteking? Dat had mijn cory panda. Ook een wit bultje op zijn neus. Maar misschien is het wat anders.

Rubem01, het is inderdaad een bobbeltje waar 2 witte stippen op te zien zijn die een beetje uitsteken....
De vis zwemt ook vandaag gelukkig nog fris rond.
Misschien is het schubontsteking zoals Danielle oppert? Of toch wat Plankje denkt (moet het verhaal nog goed doorlezen...)
Wat zou een expert doen voor mijn vis? Niet wetende nog wat de vis precies heeft? Niets en afwachten of iets preventiefs?

Alvast bedankt voor alle reactie's!

Rubem01, het is inderdaad een bobbeltje waar 2 witte stippen op te zien zijn die een beetje uitsteken....
De vis zwemt ook vandaag gelukkig nog fris rond.
Misschien is het schubontsteking zoals Danielle oppert? Of toch wat Plankje denkt (moet het verhaal nog goed doorlezen...)
Wat zou een expert doen voor mijn vis? Niet wetende nog wat de vis precies heeft? Niets en afwachten of iets preventiefs?
Ik zou hem in quarantaine zetten, zodat je geen kans op besmetting hebt(als het besmettelijk is).😉

Ik zou hem in quarantaine zetten, zodat je geen kans op besmetting hebt(als het besmettelijk is).😉

+1

Zou toch ook het zoutbadje doen hoewel je dat eng vind. Zoutbadje maken, visje in netje en al in zoutbadje. Als hij knock out gaat dan kun je hem zo eruit trekken met het netje en in vers water doen. Even met netje heen en weer gaan zodat visje weer beweegt en zijn kieuwen weer spoelt met vers water. Paar dagen achter elkaar.

Kijk anders eens op Bassleer.com of je daar iets kan vinden in de database wat er op lijkt.

Bedankt allemaal voor de reactie's tot nu toe!
Ik ga op Bassleer.com kijken of ik iets kan vinden en anders probeer ik vanavond als ik thuis ben het zoutbadje in ieder geval!

Als het schimmeltje of parasiet of wormpje is zal een zoutbadje zeker helpen. Als het iets van een bacterie is zal je hem moeten behandelen met medicijnen voor bacteriële aandoeningen. Als je medicatie ga gebruiken neem dan een goed merk en geen ESHa 2000. Koop dan Sera prof of Colombo ed.

Ok bedankt! :thumbs:

Nou, de expert is er!:sorry:

Ik ga met John mee, het is geen stip.
Maar lijkt dat nou zo, of komt die stip op de 4e foto uit de vis?
Het lijkt net zo, of die stip de schubben opzij drukt, of zie ik dat verkeerd?😉

Het wit lijkt inderdaad uit de vis te steken, vis zwemt gewoon rond en eet ook gewoon, vandaag de vis in zoutbadje van 10 min. gedaan, nog niets veranderd...morgen nog even aan kijken...
De vis schuurt ook nergens langs, lijkt er zelfs geen last van te hebben.
Voor het geval het toch erger zou worden hebben we alvast Sera Omnipur gekocht...

Misschien dit: http://edis.ifas.ufl.edu/fa181 ?? Ik las in mijn visziekten-boek dat dat meestal begint met kleine knobbeltjes en op de site lees ik dat het in begin vaak lijkt op witte stip?? Maar weet niet of het bij jouw soort vis voorkomt.

Ik heb het verhaal gelezen, misschien is dit het wel. We kijken het nog even aan, de vis lijkt er geen last van te hebben tot nu toe! ( preventief zoutbadje is inmiddels uitgevoerd)

Als het dat is dan zou ik hem apart zetten want als ik het vertaal op die site dan krijg ik dit te lezen:

Wat zijn die knobbeltjes?
De knollen zijn eigenlijk geclusterd groepen sterk vergroot, geïnfecteerde cellen bekend als fibroblasten, welk deel van de verbindende weefsels in de vis (figuren 3 en 4). Deze geïnfecteerde cellen 50,000-100,000x groter volume dan normale cellen omdat ze worden "virus fabrieken," een machine van de geïnfecteerde cel meer virus te produceren, en dus gevuld met virusdeeltjes. Na deze "virus factory cellen" de productie van virusdeeltjes hebben voltooid, zullen de cellen barsten en scheiden het virus in het milieu.

Ik had het gelezen inderdaad, klinkt eng... gelukkig lees ik later ook in het verhaal dat het van zelf over zou gaan... helaas hebben wij trouwens (nog) geen verwarmde extra bak op dit moment...we blijven het in de gaten houden, de vis zwemt gewoon rond als of er niets aan de hand is...ik hou jullie op de hoogte als er iets veranderd of meer bekend is!

Uiteindelijk zijn de 2 witte stippen verdwenen waarna er alleen nog een licht bobbeltje zichtbaar was, het bobbeltje is nu ook weg....de vis leek nergens last van te hebben gehad! Apart verhaal maar gelukkig is er niets meer aan de hand.
Bedankt voor alle reactie's!

Uiteindelijk zijn de 2 witte stippen verdwenen waarna er alleen nog een licht bobbeltje zichtbaar was, het bobbeltje is nu ook weg....de vis leek nergens last van te hebben gehad! Apart verhaal maar gelukkig is er niets meer aan de hand.
Bedankt voor alle reactie's!
Mooi!:thumbs:

Dat is goed om te horen, fijn!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan