Wat is er nieuw

Witte stip of paaipukkels?

• Onderwerp starter Onderwerp starter melawel
  • Startdatum Startdatum
M

melawel

Guest
Hallo,
De vissen hier thuis hebben witte stippen op hun kieuwdeksels, deze zijn me niet eerder opgevallen, dus ik dacht aan witte stip. Volgens mijn vriend konden het ook paaipukkels zijn. Nu was het heel moeilijk daar een goede foto van op internet te vinden, kan iemand hier het misschien zien?
We hebben de vissen gekregen in januari, ze zitten in een starterbakje van Superfish, een grotere bak wordt deze week geleverd. Ik weet dat het bakje te klein is, ik zou het zelf nooit gekocht hebben (sowieso zou ik nooit iemand wat voor dier dan ook ongevraagd cadeau doen).
Om het draaglijk te houden voor de visjes doe ik de ene week een volledige waterwissel, de andere week 50%. Ik test het water vaak, op dit moment zijn de waarden goed volgens de test.
Ik hoop dat de foto's duidelijk zijn, het valt niet mee een vis scherp op de foto te zetten...

34D64724-E73F-41E3-B593-70E45BAABAE3.jpeg
A233A6F5-83BA-4B20-86B0-03C8826E9097.jpeg
3B12C549-A5FF-4931-BFDB-AB351A1443D5.jpeg
E6DDF651-2E01-43F2-834E-9BA053748274.jpeg

Ja hoor, dit zijn duidelijk paaipukkels, dus deze vissen zijn mannen. Je kunt ook pukkeltjes op de rand van de voorvinnen zien zitten. Gelukkig verdragen mannelijke goudvissen elkaar goed als er geen dames in de buurt zijn. Mooie vissen, wist je dat in het oude China alleen de keizer gele goudvissen mocht houden? Geel is namelijk de keizerlijke kleur.

Helaas zijn deze eigenlijk niet geschikt voor een aquarium op kamertemperatuur. Een goudvis en een shubunkin voelen zich eigenlijk het fijnst bij temperaturen tussen de 15 en 20 graden Celsius. Bovendien zijn het snelle zwemmers. Een aquarium voorsluierstaarten moet minimaal 100, en liever nog 120 cm. breed zijn. Gewone goudvissen komen beter tot hun recht in een vijver, of, als ze dan toch binnen zitten, in een bak van minimaal 120, liever nog 150 breed. En je hebt een of twee grote liefst externe filters en veel waterwissels nodig om ze gezond te houden.

Ik heb zelf een 200l bak met 3 sluiers en 1 ancistrus, momenteel twee interne Fluval U4 binnenfilters en sinds kort een "overhead sump"(biologisch filter) dat boven de bak bleek te zitten. Ik doe iedere 3 dagen een waterwissel van 60%.

Hey, dankjewel voor je uitgebreide antwoord!
Het kan geen kwaad dus?
De gele vis voelt zich ook duidelijk een beetje keizerlijk, hij is er bij het voeren altijd als de kippen bij en vraagt ook veel aandacht als je op andere momenten in de buurt van de bak komt, dan krijg je een hele show van hem. De shubunkin is een beetje een kneusje, die laat het allemaal maar gebeuren.
We zijn momenteel druk op zoek naar een huis (wonen nu nog in een appartement), onze aankomende bezichtiging is een huis met een vijver vol goudvissen 😀
Dat zou erg leuk voor de heren (en voor mij) zijn, al weet ik niet of je zomaar twee vreemde vissen kunt toevoegen aan een al bestaande groep in een vijver.
Voor de bak zoeken we dan nieuwe bewoners, die wat meer aangepast zijn op het binnenleven, want ik vind het wel gezellig staan, zo'n aquarium.
De ancistrus moest ik even googlen, wat een bijzondere verschijning zeg. Daar ga ik me zeker in verdiepen als de bak vrij komt. Dat is een 180 liter Juwel Rio trouwens, helaas geen 120 cm dus, maar ook voor een 100 cm bak zijn vast leuke bewoners te vinden.

Ik heb zelf ook gewone goudvissen gehad, en de laatste twee waren een een goudvis en een shubunkin. Die heb ik gelukkig kunnen herplaatsen in de enorme vijver van een mevrouw hier in het dorp. Bij haar zwommen goudvissen, shubunkins en koikarpers rond, de oudste 28 jaar. Zolang het buitenwater nog boven de 10-15 graden is, is het geen probleem. Goudvisachtigen in een groep accepteren gemakkelijk nieuwe bewoners. Je moet alleen het overzetten geleidelijk doen: zet je vissen in wat aquariumwater in een emmertje, in de keuken of zo, zet dit daarna buiten, bij de vijver. Pak een bak vijverwater, vergelijk de temperatuur van de vijver met die in je emmertje. Is de temperatuur gelijk dan zet je de vissen met de hand in de bak vijverwater. Je kunt ze dan rustig vanuit de bak de vijver inlaten zwemmen. Je zult merken dat ze meteen heel nieuwsgierig de omgeving gaan verkennen.

Voor je nieuwe bak kun je hier genoeg ideetjes opdoen. Ik ben zelf een grote fan van mijn ancistrus Bessie, echt een "character", en heel slim...

Oh, dat klinkt goed te doen mits de temperatuur meewerkt. Het zou leuk voor ze zijn, ik heb het idee dat ze zich wel eens vervelen.
Ik zat al wat topics door te klikken en werd er helemaal hebberig van, en mijn vriend een beetje nerveus...

Oh, dat klinkt goed te doen mits de temperatuur meewerkt. Het zou leuk voor ze zijn, ik heb het idee dat ze zich wel eens vervelen.
Ik zat al wat topics door te klikken en werd er helemaal hebberig van, en mijn vriend een beetje nerveus...
Ben nogal een beelddenker dus vergeef me, maar zie dan jouw kwijlend voor je pc/laptop zitten en verlekkerd alle info op te nemen en vriendlief angstig met knikkende knieën en bibberende handjes prevelend achter je staan

😆
Dit is wel een beetje hoe het gaat hoor...

Hihihi, ik krijg hier ook opmerkingen naar mijn hoofd die lopen van "Empty Nest Syndrome" tot "Verslaving":br:

Zo lang je er niet door aan de bedelstaf raakt en je nog door je huis kunt lopen valt het allemaal nog mee, toch? :engel:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan