Witte stip of paaipukkels?


Soese

Member
Lid geworden
18 september 2022
Berichten
19
Leeftijd
22
Beste aquaforum leden,

Het gaat heel goed met Soese, hij/zij zwemt goed rond. Lekker heel de dag plantjes eten en grondelen. Ze eet genoeg en is flink gegroeid sinds het overplaatsen in het aquarium.

Nu is mij zonet opgevallen dat hij/zij een aantal stippen heeft tussen zn kieuwen en ogen. Ik zou niet kunnen bedenken waarom er witte stip zou zijn binnengedrongen in het aquarium.

Soese is inmiddels 1 jaar en 2 maanden. Zou het kunnen dat dit paaipukkels zijn of is er misschien wat anders aan de hand?

Zie de afbeelding

Er is ook wat wittigs eromheen te zien, misschien weten jullie wat dat kan zijn?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    286.2 KB · Weergaven: 76
  • image.jpg
    image.jpg
    258.1 KB · Weergaven: 81
  • image.jpg
    image.jpg
    269.3 KB · Weergaven: 73
  • image.jpg
    image.jpg
    248.7 KB · Weergaven: 72
  • image.jpg
    image.jpg
    277.7 KB · Weergaven: 74
De pukkels kunnen eventueel paaipukkels zijn. Hij is er oud genoeg voor. De plaatsing is wel een beetje afwijkend van wat je meestal ziet. Hmmm....

Klopt het dat de pukkels in het verlengde liggen van de zijlijn? Dus dat het precies op die horizontale rij schubben zit met zijlijncellen. Om het even in a-technische termen te omschrijven. Want dan kan er eventueel wel iets aan de hand zijn; dat dat type cellen geïnfecteerd is geraakt. En dan kan het witte gebied daarmee samenhangen.

Witte stip kan in elk geval wel worden uitgesloten. Daar zijn de omstandigheden en het verspreidingsbeeld niet naar. :)
 
De pukkels kunnen eventueel paaipukkels zijn. Hij is er oud genoeg voor. De plaatsing is wel een beetje afwijkend van wat je meestal ziet. Hmmm....

Klopt het dat de pukkels in het verlengde liggen van de zijlijn? Dus dat het precies op die horizontale rij schubben zit met zijlijncellen. Om het even in a-technische termen te omschrijven. Want dan kan er eventueel wel iets aan de hand zijn; dat dat type cellen geïnfecteerd is geraakt. En dan kan het witte gebied daarmee samenhangen.

Witte stip kan in elk geval wel worden uitgesloten. Daar zijn de omstandigheden en het verspreidingsbeeld niet naar. :)
Sorry wat bedoel je precies met het verlegde van de zijlijn?

Goed om te horen dat het geen witte stip is.

ik zal morge even een druppeltest uitvoeren en de resultaten met je delen, mocht dit nodig zijn
 
De zijlijn is te zien als een rij afwijkende schubben, die in een gebogen lijn loopt van staart tot kop. Daar en op de kop groeit een bepaald type cellen. Bij jouw vis zie je (als je goed kijkt) een soort donker richeltje lopen.

Nog een voorbeeldplaatje met die lijn zichtbaar:

Parts-Of-A-Fish.jpg


En hier een voorbeeld van een goudvis die misschien wel hetzelfde heeft:

fgdds.jpg

Wat moeilijker te zien door die wen, maar het is hetzelfde patroon. Ook op die lijn, zie je?

Ik bedoelde dus dat het witte gebeuren zich lijkt te concentreren rond dat zijlijnorgaan. :) En dan heb je waarschijnlijk een bacterie in die cellen zitten. Zie hier voor wat info: https://aquariumscience.org/index.php/11-1-hole-in-the-head/

Goed om te horen dat het geen witte stip is.
Nouja, of het echt goed nieuws is weet ik niet. Witte stip is vrij onschuldig, daar komen gezonde vissen goed overheen. Bacteriële infecties zijn tricky. Als de omstandigheden die ze veroorzaakt hebben niet weggenomen worden, kan een vis er zomaar aan onderdoor gaan.

ik zal morge even een druppeltest uitvoeren en de resultaten met je delen, mocht dit nodig zijn
Ik denk niet dat dat hoeft hoor. :) Het betreft hier waarschijnlijk een probleem met de belasting van je water, die een overmatige hoeveelheid bacteriën veroorzaakt. Daar gaat een test voor ammonia/nitriet/nitraat (uitgaande van een ingedraaide bak) weinig over zeggen.
 
waarschijnlijk een bacterie in die cellen zitten. Zie hier voor wat info: https://aquariumscience.org/index.php/11-1-hole-in-the-head/
Hij/zij heeft wel 2 gaten tussen zn ogen, hoort dat? En ja eromheen lijkt t beetje hobbelig als je kijkt naar de structuur van de huid
Ik denk niet dat dat hoeft hoor. :) Het betreft hier waarschijnlijk een probleem met de belasting van je water, die een overmatige hoeveelheid bacteriën veroorzaakt
toevallig, mn aquarium is paar maanden ingedraaid. Alle waardes waren de laatste keer toen ik het testte goed. Alleen zit er wel wat aanslag van bruine alg aan de decoratiewand. Ik kan daar wel een foto van sturen als je wilt, wie weet heeft het er mee te maken.

Toen soese net in het aquarium zat ging het erg slecht. Hij of zij kwam vanuit een vissenkom, iets wat ik totaal niet wilde en sinds ik hem 2x per dag ongeveer 6 korrels per keer geef gaat het stukken beter! Sinds het meer voeren is hij veel actiever en zwemt hij niet meer gek, dacht dat dit een zwemblaas probleem was maar dat bleek dus niet het geval. Hij is zelfs wat gegroeid dus

als ik het goed begrijp moet ik dus eigenlijk een betere video van zijn kop laten zien? Dan kan er pas echt duidelijk worden geconstateerd wat er aan de hand is?

Dank alle
 
Klopt het dat de pukkels in het verlengde liggen van de zijlijn? Dus dat het precies op die horizontale rij schubben zit met zijlijncellen.
Dit is trouwens niet het geval. Het is alleen bij zijn kop eigenlijk
 
Scherpe beelden kunnen zeker helpen. Dus mocht dat lukken: yes please. 🙃

Al denk ik inmiddels haast dat het wel die "lateral line erosion" moet zijn hoor. De locatie, en ook nog eens hoe symmetrisch het aanwezig is (aan beide kanten precies bij de kop ter hoogte van die lijn met cellen), dat is niet toevallig.
Dit is trouwens niet het geval. Het is alleen bij zijn kop eigenlijk
Daar zit ook dat type cellen. En aan de linkerkant (foto 1 en foto 5) lijkt het alsof er ook plekken achter de kieuw zitten? In een boogje. Of zie ik dat niet goed, want dat kan hoor! Is lastig te zien op de foto's.

Mijn tip voor nu zou zijn om dat artikeltje goed te bekijken, om te zien of je dingen herkent. :) Misschien dat dat je verdere vragen beantwoordt. Of juist nieuwe vragen oproept...

Het zou me niet verbazen als het gegeven voer een factor blijkt te zijn. Dat het misschien toch iets meer is dan nodig, of in ieder geval meer is dan jouw filter voor 100% aan kan. Het biologisch filteren (door je filterbacteriën) is namelijk in de hoofdzaak twee dingen: nitrificeren (ammoniak en nitriet verwerken), EN opgeloste organische stoffen verwerken. Dus van voer en rotte blaadjes, dat soort dingen. Dat vergt wat meer ruimte qua filtermateriaal en vaak schieten filters tekort. Dan krijg je dat in het water zwevende bacteriën meer stoffen overhouden om op te eten. Die gaan daardoor vermenigvuldigen, en belasten het immuunsysteem van je vis.
 
Laatst bewerkt:
Scherpe beelden kunnen zeker helpen. Dus mocht dat lukken: yes please. 🙃

Al denk ik inmiddels haast dat het wel die "lateral line erosion" moet zijn hoor. De locatie, en ook nog eens hoe symmetrisch het aanwezig is (aan beide kanten precies bij de kop ter hoogte van die lijn met cellen), dat is niet toevallig.

Daar zit ook dat type cellen. En aan de linkerkant (foto 1 en foto 5) lijkt het alsof er ook plekken achter de kieuw zitten? In een boogje. Of zie ik dat niet goed, want dat kan hoor! Is lastig te zien op de foto's.

Mijn tip voor nu zou zijn om dat artikeltje goed te bekijken, om te zien of je dingen herkent. :) Misschien dat dat je verdere vragen beantwoordt. Of juist nieuwe vragen oproept...

Het zou me niet verbazen als het gegeven voer een factor blijkt te zijn. Dat het misschien toch iets meer is dan nodig, of in ieder geval meer is dan jouw filter voor 100% aan kan. Het biologisch filteren (door je filterbacteriën) is namelijk in de hoofdzaak twee dingen: nitrificeren (ammoniak en nitriet verwerken), EN opgeloste organische stoffen verwerken. Dus van voer en rotte blaadjes, dat soort dingen. Dat vergt wat meer ruimte qua filtermateriaal en vaak schieten filters tekort. Dan krijg je dat in het water zwevende bacteriën meer stoffen overhouden om op te eten. Die gaan daardoor vermenigvuldigen, en belasten het immuunsysteem van je vis.
Oke en dit valt niet te herkennen met het controleren van de waterwaardes? Ik denk dat ik morgen het water ga testen en even 30% water vervang, of is dat teveel
 
@Gino88 je zei ook iets over het voer. Welk voer raad je aan voor een zwarte sluierstaart?
 
Scherpe beelden kunnen zeker helpen. Dus mocht dat lukken: yes please. 🙃
Een video laat het misschien beter zien:

Adhd vis als ik bij hem in de buurt komt haha

Op de video zie je gelijk de achterwand, hoe los ik dat op?
 

Bijlagen

  • IMG_8048.MOV
    139.2 MB
Oke en dit valt niet te herkennen met het controleren van de waterwaardes? Ik denk dat ik morgen het water ga testen en even 30% water vervang, of is dat teveel
Helaas is er voor gewone hobbyisten (mensen zonder biochemisch lab zeg maar) niet echt een manier om op aantallen bacteriën te testen. 😬 Dat is alleen indirect te bepalen. Het is ook niet iets waar je veel over terughoort in de hobby omdat het wat diepgaande materie is, hoe het allemaal werkt. Van belang voor schoon water is in ieder geval: je filtering. Als je veel bacteriën op je filtermateriaal hebt zitten, vangen die het voedsel weg voor de bacteriën in het water, die bij je goudvis kunnen komen. Mag ik vragen wat jij nu voor filter hebt? En ook wat voor dingen erin zitten en hoe je het onderhoud aan het filter doet. :) Kan ik daar evt nog wijze of ietwat betweterige dingen over zeggen straks, hehe.

Water verversen mag je gerust meer doen dan die 30% hoor, dat maakt voor je vis niet zoveel uit. Als je maar niet ineens allemaal ijskoud of heel warm water erin kiepert. In je huidige situatie is het nuttig om te doen. Wat het eigenlijk is: goede filtering is je basis, die de bacterieniveaus stabiel en laag houdt. Waterverversingen zijn in ziekte-opzicht meer een lapmiddel, een tijdelijke verfrissing.

@Gino88 je zei ook iets over het voer. Welk voer raad je aan voor een zwarte sluierstaart?
Ik kan nergens van garanderen dat het goed zal vallen bij jouw vis hoor, omdat sluierstaarten door hun bouw wat kwetsbaarder zijn. In het algemeen is het goed om voer te geven met veel eiwit erin (liefst 50%+) en met zo min mogelijk plantaardige opvulling. Vooral van de eerste paar ingrediënten op het etiket van een potje voer is het goed als die dierlijk zijn. (Zegt de vegetariër, ahum.) Plantaardige bronnen bevatten vaak veel koolhydraten, en die worden slecht verteerd door vissen. Bacteriën echter weten er wel raad mee. Ook verstopt je filter er sneller door.

Wat ik zelf tegenwoordig veel als droogvoer geef is Hikari Discus Bio-Gold. Dat eten alle vissen hier. Verder stukjes gekookte garnaal, gevriesdroogde wormen en dingen als rode muggenlarven uit de diepvries. Oh ja, en ik vond van JBL laatst voer voor Axolotls (...) dat echt goed spul is. :p Dus dat krijgen ze ook. Verder: veel sluierhouders geven regelmatig groenten aan hun vissen. Dit kun je doen, ze zullen het lusten. Ik doe het zelf alleen al een hele poos niet meer, om de eerder genoemde redenen.


Een video laat het misschien beter zien:

Adhd vis als ik bij hem in de buurt komt haha

Op de video zie je gelijk de achterwand, hoe los ik dat op?
Haha wat een actief beestje. Dat gaat nog best goed dus! Al net zo'n bedelaar als die van mij. Duidelijk gefilmd ook, dat krijg ik niet voor elkaar hier.

Ik vind het nog steeds heel "typisch" hoe die witte plekken eruit zien, en vooral ook waar ze zitten. Ik zou niet weten wat het anders kan zijn dan een infectie aan die cellen. Maarja, ik weet ook niet alles. Probeer de boel iig maar een beetje fris te houden voor 'm. :) Dat kan nooit kwaad. Ennem, wat is er precies met de achterwand? Ik zal wel kippig zijn maar ik zie niks geks.
 
Laatst bewerkt:
Als het je gerust stelt: ik ververs per keer zo’n 80% water. Dat is juist voor vissen met iets onder de leden lekker, want dan spoel je bacteriën weg en zwemmen ze weer lekker in schoon water. Ik let wel zoals Gino zegt erop dat het schone water ongeveer dezelfde temperatuur heeft.
 
Wil je meer lezen over jouw sluiertje? Aquainfo is een goede site en daar staat info over Soese op: https://aquainfo.nl/artikel/sluierstaartgoudvis-demekin-telescoop-oog/
Ik ga even niet op alle slakken zout leggen, want dat wordt irritant. 😂 Ik ben al lastig genoeg. Maar ik wil één van de mythes op die pagina graag even noemen hier:

Voer ze 3 tot 5 keer per dag, per keer mag je ze zoveel voeren als ze in 5 minuten op kunnen.
Dit is echt te veel, wat voor goudvis je ook hebt. Het is vrágen om problemen. En dan maakt men er een self-fulfilling prophecy van door elders in het artikel te zeggen dat goudvissen zeer vervuilend zijn. Terwijl ze net als iedere andere vis poepen naargelang de gegeten hoeveelheid voer.

Verder geloven wat je wilt hoor, maar ik vind dit soort advies ronduit schadelijk. We hebben al genoeg ziektetopics.
 
Mag ik vragen wat jij nu voor filter hebt? En ook wat voor dingen erin zitten en hoe je het onderhoud aan het filter doet. :) Kan ik daar evt nog wijze of ietwat betweterige dingen over zeggen straks, hehe
Filter is sinds 1.5 maand ingedraaid. Soese zit er sinds toen in.
Ik gebruik de qubic 30 pro filter cartridge die bij het aquarium zat. onder de filter zit een motortje (zat ook bij het aquarium set) die 200 liter per uur filtert volgens de beschrijving. Verder heb ik substraat Als ondergrond en daarna grind laag die een diepte effect creëert (althans dat probeer ik haha) daarnaast heb ik een luchtsteen die wordt aangedreven met een eheim 100. Deze bedien ik met een tijdschakelaar.

Wat betreft schoonmaken gebruik ik een algenmagneet en heb ik de JBL AquaEx 20-45. Deze echter nog niet vaak gebruikt ivm de korte periode van aquarium. En omdat de waardes nu in orde zijn. Of is dit laatste een denkfout 😄?

Kan je mij wat vertellen over hoe ik onderhoud aan mijn filter pleeg?
Dit is echt te veel, wat voor goudvis je ook hebt
Wat adviseer je qua hoeveelheden?
wat is er precies met de achterwand? Ik zal wel kippig zijn maar ik zie niks geks.
er zitten bruine algen op de wand, dit is sinds 3 weken
 
zouden jullie trouwens weten of mijn vis een mannetje of vrouwtje is?

In het geval van paaipukkels is het natuurlijk een mannetje. Is het uitgesloten dat de kwaal paaipukkels zijn?

ik las online ook iets over dat je aan de vorm van de zijlijn het geslacht kan aflezen, ik heb hier een foto van toegevoegd. Zie er zelf niet zoveel aan
 

Bijlagen

  • 777C196D-DD7F-4056-AAC4-599ABD54A984.png
    777C196D-DD7F-4056-AAC4-599ABD54A984.png
    977.5 KB · Weergaven: 49
Filter is sinds 1.5 maand ingedraaid. Soese zit er sinds toen in.
Ik gebruik de qubic 30 pro filter cartridge die bij het aquarium zat. onder de filter zit een motortje (zat ook bij het aquarium set) die 200 liter per uur filtert volgens de beschrijving. Verder heb ik substraat Als ondergrond en daarna grind laag die een diepte effect creëert (althans dat probeer ik haha) daarnaast heb ik een luchtsteen die wordt aangedreven met een eheim 100. Deze bedien ik met een tijdschakelaar.

Wat betreft schoonmaken gebruik ik een algenmagneet en heb ik de JBL AquaEx 20-45. Deze echter nog niet vaak gebruikt ivm de korte periode van aquarium. En omdat de waardes nu in orde zijn. Of is dit laatste een denkfout 😄?

Kan je mij wat vertellen over hoe ik onderhoud aan mijn filter pleeg?
Met die informatie erbij is het alweer duidelijker. :) Je filtermateriaal draait nog te kort om helemaal rijp te zijn, in biologisch opzicht. Pas na een aantal maanden werkt een filter op z'n best. In de tussentijd moet het materiaal dan zoveel mogelijk (als het kan helemaal) met rust gelaten worden.

Probleempje met jouw filter is dat de filterspons eigenlijk nog wel wat groter mag. Maar dat past niet. En de fabrikant heeft een geniepige strategie toegepast: er zit geactiveerde kool en zeoliet in het filter, wat giftige stoffen zoals ammoniak aan het water onttrekt. Dat klinkt goed, maar wat je dan krijgt is dat mensen al heel snel vissen gaan toevoegen, met zogenaamd goede meetresultaten van het water, maar die absorberende materialen raken op een gegeven moment uitgewerkt. Op dat moment (in de instructies van deze bak staat 1x per maand) is de bedoeling van de fabrikant dat jij een nieuw filtercartridge aanschaft. Je krijgt op die manier nooit een stabiel filter dat het water goed genoeg filtert om de gezondheid van je vissen te waarborgen. Dus het is hard, maar zolang deze bak draait op enkel die wegwerpcartridges, is het pappen en nathouden. Nooit achterover leunen en weten dat het goed zit.

Ik had hier (klik) al een boekwerk geschreven zag ik net. :p Sorry voor alle tekst nog, maar het is ook moeilijk om in een paar zinnen dingen te zeggen die enigszins onderbouwd en duidelijk zijn...

Anyhoo. Het beste onderhoud is zo min mogelijk onderhoud. Dat begint met het filter zo min mogelijk te doen geven, door er geen vaste deeltjes zoals voedsel of blaadjes in te laten komen. Het voederpotje vormt de grootste bron van belasting; daar heb je (letterlijk) al veel mee in de hand.

Wat adviseer je qua hoeveelheden?
Het is moeilijk om een exacte hoeveelheid aan te geven. In principe is het al goed als jouw vis 1x per dag hooguit 2 minuten wat te eten heeft. Of 2x per dag 1 minuut, als hij niet te snel eet. Al hangt het er ook vanaf hoe snel het eten naar binnen wordt geschrokt. Een klein stukje voer gaat direct naar binnen, terwijl er op een grote pellet misschien een minuut of langer gekauwd wordt...

Een wat strakker antwoord, maar wel ingewikkelder, vind je hier:


Ik doe het zelf op gevoel, het is maar net hoe de pellets uit het potje komen rollen zeg maar. Of de diepvriesblokjes uit de blister.... De ene keer krijgen ze hierdoor wat meer, en de andere keer minder. Jonge vissen houd ik tot een maand of 4 apart, zodat ze genoeg binnen krijgen in die eerste fase. Daarna redden ze zich wel.

er zitten bruine algen op de wand, dit is sinds 3 weken
Heel normaal in een nieuwe bak. Vaak zie je dat de bruine algen/diatomen op een gegeven moment over hun hoogtepunt raken en weer grotendeels weggaan. In zo'n kleine bak met vaste verlichting erboven (is die aan te passen?) is het scenario "algenvrij" niet echt aan de orde, ben ik bang. Volgooien met planten helpt. En dan kan je vis niet meer zwemmen. 😬

zouden jullie trouwens weten of mijn vis een mannetje of vrouwtje is?

In het geval van paaipukkels is het natuurlijk een mannetje. Is het uitgesloten dat de kwaal paaipukkels zijn?

ik las online ook iets over dat je aan de vorm van de zijlijn het geslacht kan aflezen, ik heb hier een foto van toegevoegd. Zie er zelf niet zoveel aan
Bij sluiers is door de vervormingen het geslacht moeilijker te zien --voor mij althans-- dan bij normale goudvissen. Als je de geslachtsopening/cloaca goed in beeld weet te krijgen, is er misschien meer over te zeggen. Soms blijkt een vis zonder paaipukkels dan toch een mannetje te zijn. Je hoort overigens ook wel eens van vrouwtjes die paaipukkels krijgen, maar dat is zeldzaam voor zover ik weet. En over sekse bepalen a.d.h.v. de zijlijn; het is mij onbekend dat dat mogelijk zou zijn, maar wie weet.

Wat mij betreft is het in dit geval uitgesloten dat het witte gebeuren de paaipukkels moeten voorstellen. Nog nooit op deze manier gezien. De omstandigheden voor bacteriën (de geschiedenis van de bak tot nu toe) zijn helaas ook goed te noemen. En begrijp me niet verkeerd, ik bedoel hiermee dus niet te zeggen dat jij iets verkeerd hebt gedaan. Want je doet zo te zien juist erg je best om er iets van te maken voor deze vis. 🙃👍
 
Laatst bewerkt:
Dus het is hard, maar zolang deze bak draait op enkel die wegwerpcartridges, is het pappen en nathouden. Nooit achterover leunen en weten dat het goed zit.
dankjewel voor je bericht😄

Wat is de bedoeling met het uitspoelen van een filter? Voor nu alleen takjes er tussenuit halen dus eventueel?
Een klein stukje voer gaat direct naar binnen,
Als ze allemaal zinken bij elkaar dan is het echt nog net niet alles in een hap eten en dan pas kauwen 😂
verlichting erboven (is die aan te passen?)
jazeker. Stand 1 is heel fel, eigenlijk iets te. Volgensmij vond Soes het ook een beetje te fel. Stand 2 is aangenamer en stand 3 is uit
Volgooien met planten helpt. En dan kan je vis niet meer zwemmen. 😬
ja precies, ik ga deze planten wel bijknippen en dan herplanten, zodat het een mooie achtergrond wordt waar soese kan schuilen
geslachtsopening/cloaca goed in beeld weet te krijgen
waar zit deze?
 
Oh no, dat is het laatste wat ik wil. Ik dacht dat je moet voeren wat ze in 5 minuten op kunnen?
Maar niet 3-5 keer per dag. Das een beetje veel. Ik voer wat ze in 2 minuten opeten.
Maar iedereen heeft er een eigen methode voor. Sommigen geven zoveel voer als de hoeveelheid van een vissenoog.
 
Hier nog een video, heb heel close up kunnen filmen. Dat witte is trouwens heel erg verminderd.

Zie je dat soort van litteken weefsel achtig wat om zijn ogen zit en begint bij zijn neusgaten (heeft een vis neusgaten?), wat zou dat zijn?
 

Bijlagen

  • FullSizeRender.MOV
    46.3 MB

Terug
Bovenaan