Filter is sinds 1.5 maand ingedraaid. Soese zit er sinds toen in.
Ik gebruik de qubic 30 pro filter cartridge die bij het aquarium zat. onder de filter zit een motortje (zat ook bij het aquarium set) die 200 liter per uur filtert volgens de beschrijving. Verder heb ik substraat Als ondergrond en daarna grind laag die een diepte effect creëert (althans dat probeer ik haha) daarnaast heb ik een luchtsteen die wordt aangedreven met een eheim 100. Deze bedien ik met een tijdschakelaar.
Wat betreft schoonmaken gebruik ik een algenmagneet en heb ik de JBL AquaEx 20-45. Deze echter nog niet vaak gebruikt ivm de korte periode van aquarium. En omdat de waardes nu in orde zijn. Of is dit laatste een denkfout 😄?
Kan je mij wat vertellen over hoe ik onderhoud aan mijn filter pleeg?
Met die informatie erbij is het alweer duidelijker.
🙂 Je filtermateriaal draait nog te kort om helemaal rijp te zijn, in biologisch opzicht. Pas na een aantal maanden werkt een filter op z'n best. In de tussentijd moet het materiaal dan zoveel mogelijk (als het kan helemaal) met rust gelaten worden.
Probleempje met jouw filter is dat de filterspons eigenlijk nog wel wat groter mag. Maar dat past niet. En de fabrikant heeft een geniepige strategie toegepast: er zit geactiveerde kool en zeoliet in het filter, wat giftige stoffen zoals ammoniak aan het water onttrekt. Dat klinkt goed, maar wat je dan krijgt is dat mensen al heel snel vissen gaan toevoegen, met zogenaamd goede meetresultaten van het water, maar die absorberende materialen raken op een gegeven moment uitgewerkt. Op dat moment (in de instructies van deze bak staat 1x per maand) is de bedoeling van de fabrikant dat jij een nieuw filtercartridge aanschaft. Je krijgt op die manier nooit een stabiel filter dat het water goed genoeg filtert om de gezondheid van je vissen te waarborgen. Dus het is hard, maar zolang deze bak draait op enkel die wegwerpcartridges, is het pappen en nathouden. Nooit achterover leunen en weten dat het goed zit.
Ik had
hier (klik) al een boekwerk geschreven zag ik net.
😛 Sorry voor alle tekst nog, maar het is ook moeilijk om in een paar zinnen dingen te zeggen die enigszins onderbouwd en duidelijk zijn...
Anyhoo. Het beste onderhoud is zo min mogelijk onderhoud. Dat begint met het filter zo min mogelijk te doen geven, door er geen vaste deeltjes zoals voedsel of blaadjes in te laten komen. Het voederpotje vormt de grootste bron van belasting; daar heb je (letterlijk) al veel mee in de hand.
Wat adviseer je qua hoeveelheden?
Het is moeilijk om een exacte hoeveelheid aan te geven. In principe is het al goed als jouw vis 1x per dag hooguit 2 minuten wat te eten heeft. Of 2x per dag 1 minuut, als hij niet te snel eet. Al hangt het er ook vanaf hoe snel het eten naar binnen wordt geschrokt. Een klein stukje voer gaat direct naar binnen, terwijl er op een grote pellet misschien een minuut of langer gekauwd wordt...
Een wat strakker antwoord, maar wel ingewikkelder, vind je hier:
https://aquariumscience.org/index.php/3-3-amount-of-fish-food/https://aquariumscience.org/index.php/3-3-1-amount-in-depth/
Ik doe het zelf op gevoel, het is maar net hoe de pellets uit het potje komen rollen zeg maar. Of de diepvriesblokjes uit de blister.... De ene keer krijgen ze hierdoor wat meer, en de andere keer minder. Jonge vissen houd ik tot een maand of 4 apart, zodat ze genoeg binnen krijgen in die eerste fase. Daarna redden ze zich wel.
er zitten bruine algen op de wand, dit is sinds 3 weken
Heel normaal in een nieuwe bak. Vaak zie je dat de bruine algen/diatomen op een gegeven moment over hun hoogtepunt raken en weer grotendeels weggaan. In zo'n kleine bak met vaste verlichting erboven (is die aan te passen?) is het scenario "algenvrij" niet echt aan de orde, ben ik bang. Volgooien met planten helpt. En dan kan je vis niet meer zwemmen. 😬
zouden jullie trouwens weten of mijn vis een mannetje of vrouwtje is?
In het geval van paaipukkels is het natuurlijk een mannetje. Is het uitgesloten dat de kwaal paaipukkels zijn?
ik las online ook iets over dat je aan de vorm van de zijlijn het geslacht kan aflezen, ik heb hier een foto van toegevoegd. Zie er zelf niet zoveel aan
Bij sluiers is door de vervormingen het geslacht moeilijker te zien --voor mij althans-- dan bij normale goudvissen. Als je de geslachtsopening/cloaca goed in beeld weet te krijgen, is er misschien meer over te zeggen. Soms blijkt een vis zonder paaipukkels dan toch een mannetje te zijn. Je hoort overigens ook wel eens van vrouwtjes die paaipukkels krijgen, maar dat is zeldzaam voor zover ik weet. En over sekse bepalen a.d.h.v. de zijlijn; het is mij onbekend dat dat mogelijk zou zijn, maar wie weet.
Wat mij betreft is het in dit geval uitgesloten dat het witte gebeuren de paaipukkels moeten voorstellen. Nog nooit op deze manier gezien. De omstandigheden voor bacteriën (de geschiedenis van de bak tot nu toe) zijn helaas ook goed te noemen. En begrijp me niet verkeerd, ik bedoel hiermee dus niet te zeggen dat jij iets verkeerd hebt gedaan. Want je doet zo te zien juist erg je best om er iets van te maken voor deze vis. 🙃👍