Wat is er nieuw

Witte stip plots weg zonder behandeling? ( medicatie was al gekocht) Alsnog behandelen?

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Sinds anderhalve week heb ik in mijn Juwel Rio 240 een groepje Rouwtetra's erbij.
Andere bewoners zijn wat Platy's, Vuurtetra's, Torenslakjes en wat garnaaltjes.

Drie dagen terug zag ik op één Rouwtetra overduidelijk witte stip zitten op het lichaam.
Niet veel, stuk of zes stipjes.
En een andere Rouwtetra had twee stipjes op de staartvin.

Nu had ik dus gister medicatie toe willen dienen, maar ik zie nog maar bij één Rouwtetra één klein stipje zitten op de staartvin.

(Rest van de bewoners heeft nergens last van.
Het zijn alleen de Rouwtetra's die witte stip hebben).

Wat is wijsheid?
Toch starten met behandeling tegen witte stip?
Of het nog even aanzien?

En hoe kan het dat witte stip zomaar verdwijnt, zonder medicatie?

met 6 stipjes is het hoogstwaarschijnlijk geen witte stip geweest, dan praat je al snel over 20+ witte stippen en is het niet de enige. Waarschijnlijk was door de verhuizing de weerstand wat afgezwakt en dan in een nieuwe omgeving kunnen ze wat last krijgen van een bacteriële infectie. De weerstand van deze vis is kennelijk weer genoeg bijgetrokken om het zelf te bestrijden. Wat je kunt doen is wat vaker een waterwissel (of wat grotere ww), want dan is je infectiedruk wel aan de hoge kant. Je kunt ook naar je filtering kijken of je dat wat kunt optimaliseren.

Ik heb zelf Xyphoporus helleri en die kunnen zich best enthousiast voortplanten. Daardoor nam de hoeveelheid vis toe en ik merkte dat ik op een kritiek punt gekomen was doordat er opeens een aantal vissen met wat witte stipjes rondzwommen.
Als maatregelen heb ik genomen:
2e Eheim 2213 buitenfilter erbij
2 wekelijks 80% ww
Geboortebeperkende maatregelen: Aplocheilus lineatus gold (5 stuks), vlindervis, en sinds eergisteren 4 Fundulopanchax sjostedti. (Ik had gerekend dat mijn Thorichthys elliotti's dat ook zouden doen, maar sinds ze jonkies hebben gehad, raken ze geen jonkies meer aan, tenzij het is om ze naar hun nest te brengen. Dat schoot dus niet op, want ondertussen verschuilen de jonge zwaarddragers zich dus in de buurt van de elliotti's....)
Inmiddels heb ik alleen nog last van een enkele vis met witte stipjes als er een echte oldtimer rondzwemt, waarvan de weerstand het door ouderdom niet meer aankan en het tegen de 2 weken aanloopt.

Ik weet niet of het stip is geweest, nadat ik mijn aquaria verhuisd had waren er ook enkele vissen met witte uitslag dat uiteindelijk vanzelf weggetrokken is. Dat zou bij jou dus ook het geval kunnen zijn geweest.

Waterwissel minimaal uitvoeren. Blijkbaar heb je een paar visjes die iets mindere weerstand hebben/hebben gehad. Bij een grotere waterwissel kan het zijn dat juist die vissen weer een klap krijgen en vatbaarder worden voor stip (als het dit al zou zijn).
Wanneer je de pH rond de 6 houdt heb je over het algemeen weinig last van veel schimmelachtige infecties en de meeste vissen kunnen hier prima tegen.

Wanneer je geen stipjes meer ziet zou ik nergens tegen gaan behandelen (al helemaal niet als je er niet zeker van bent wat het is). Daarnaast goed kijken waarmee je behandelt, garnalen en slakken kunnen vaak slecht tegen de meeste medicatie welke specifiek voor vissen is samengesteld.

(zou wegblijven bij Esha2000 mocht je dit ook hebben aangeschaft, Esha Exit prima overigens).

Sluit me aan bij de Esha2000, doet vrijwel niets meer

Om stip goed te behandelen zul je slakken en garnalen sowieso 72 dagen zonder vis in quarantaine moeten zetten. (Uitgaande van 24 graden).
Om stip goed te behandelen is koper naar mijn mening de beste behandeling en daar kunnen garnalen en slakken niet tegen.
Na die 72 dagen zijn slakken en garnalen ook stip vrij.

Behandelen is wel de enige manier om het zeker weten uit te roeien waardoor je toekomstige uitbraken voorkomt.

Maar als het zo weinig is en zo snel weer weg verwacht ik ook dat het eerder iets bacterieels of een schimmel is.

Als je foto's had gehad, was dat misschien wel interessant geweest. Er zijn verschillende dingen die op stip kunnen lijken.

Goed in ieder geval dat het weer bijna weg is. 🙂 Wat het ook is. Persoonlijk zou ik niet meer behandelen dan. Medicatie is niet helemaal zonder risico voor het microbioom in je bak.

Sinds anderhalve week heb ik in mijn Juwel Rio 240 een groepje Rouwtetra's erbij.
Andere bewoners zijn wat Platy's, Vuurtetra's, Torenslakjes en wat garnaaltjes.

Drie dagen terug zag ik op één Rouwtetra overduidelijk witte stip zitten op het lichaam.
Niet veel, stuk of zes stipjes.
En een andere Rouwtetra had twee stipjes op de staartvin.

Nu had ik dus gister medicatie toe willen dienen, maar ik zie nog maar bij één Rouwtetra één klein stipje zitten op de staartvin.

(Rest van de bewoners heeft nergens last van.
Het zijn alleen de Rouwtetra's die witte stip hebben).

Wat is wijsheid?
Toch starten met behandeling tegen witte stip?
Of het nog even aanzien?

En hoe kan het dat witte stip zomaar verdwijnt, zonder medicatie?
Ik ben wel benieuwd naar het verdere gedrag van je vissen, buiten dat je de stippen hebt gezien. Heb je de Rouwtetra's de afgelopen dagen zien schuren langs de decoratie of planten? Witte stip veroorzaakt namelijk flinke irritatie aan de huid. Als ze dat niet deden en gewoon rustig rondzwommen, is de kans groot dat het inderdaad een reactie is geweest op de verhuizing (stress) of een lichte bacteriële infectie die ze nu zelf de baas zijn geworden.

Ik zou in jouw geval ook echt nog even wachten met medicatie. Je hebt garnalen en slakken in de bak; die zijn vaak erg gevoelig voor de koper of andere zware stoffen die in veel (bredere) medicijnen zitten. Als je nu gaat kuren voor iets wat mogelijk al weg is, breng je onnodig je garnalenpopulatie en je biologisch evenwicht in gevaar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan