Witte stip?


JP1988

New member
Lid geworden
9 januari 2022
Berichten
3
Leeftijd
35
Hallo allemaal,

Sinds een aantal dagen begin ik tetra's te missen. Nu kan dit voorkomen alleen Canada kwam ik erachter dat er 2 tetra's witte stippen hadden. Kan ik ervan uit gaan dat dit ook echt witte stip is? En hoe behandel ik dit het beste?

Ik hoor graag jullie mening en adviezen.
 

Bijlagen

  • 20220110_174801.jpg
    20220110_174801.jpg
    143.8 KB · Weergaven: 83
  • 20220110_174752.jpg
    20220110_174752.jpg
    142.7 KB · Weergaven: 82
Ik denk dat je hier epistylis aan de hand hebt, te zien aan de vormen, de verspreiding en de mate waarin de witte gebieden van de vis uitsteken.

Andere aanwijzingen hiervoor zijn de vinrot die ik meen te zien en het feit dat je in korte tijd al vissen bent kwijtgeraakt.

Epistylis is vaak een secundaire infectie als gevolg van een primaire, bacteriële infectie (dat is wat o.a. de vinrot veroorzaakt). De epistylis kun je behandelen met Esha Exit. Heeft jouw dierenwinkel dat niet, vraag of ze iets vergelijkbaars hebben, iets met malachietgroen erin.

De kans is groot dat er meer neons zullen sterven als gevolg van zo'n onderliggende infectie. Je kunt proberen of je aan Sera bakto tabs kunt komen; dat is eetbare medicatie. Is heel grof maar het is te verkruimelen.

Geen garantie dat het voor deze specifieke (onbekende) bacterie werkt, maar ik zou een poging doen. Andere middeltjes, zoals sera baktopur, gooit men veelal in het water; dat is de "homeopathische" benadering...

Hoe lang heb je de neons al, hoe lang draait het aquarium en hoe + hoe vaak onderhoud je het filter?
 
Laatst bewerkt:
Het is een nieuw aquarium wat 3 weken draait. De tetra's zitten er nu 2 weken in en de laatste paar dagen "verdwijnen" ze. Er zitten nog 5 panda corydoras in en 1 "algeneter". Voorheen waren het 10 tetra's en nu nog maar 7. Ik neem aan dat deze bacterie ook over kan slaan op de andere vissen?
 
Kan inderdaad dat het zich verder verspreidt. Ik stelde die vragen omdat dit problemen zijn die je A. in bakken ziet met onrijpe/ontoereikende filtratie en B. die neon tetra's extra hard treft. Zij hebben een relatief zwak immuunsysteem. In tegenstelling tot wat men vaak denkt/adviseert zijn dit niet de handigste vissen om aan een nieuwe bak toe te voegen.

Hoe nu verder: behandelen zoals hierboven genoemd, regelmatig een grote waterwissel (als consequentie van de "valse start") en voor de lange termijn kun je extra filtratie overwegen. Al weet ik niet wat je nu hebt draaien.
 
Lees je aub in over het houden van vissen in een aquarium.
 
Er zit een filter op de bak die toereikend is, hier heb ik bij de aanschaf goed op gelet. Water verversen wekelijks 10 tot 20 procent moet voldoende zijn? Dat deed ik voorheen in ieder geval, na het verversen voeg ik altijd aquatan en nitrivec van Sera toe. Ik zal morgen naar de viswinkel gaan voor Esha Exit.

Ik zal mijn verhaal even verder toelichten:
Ik heb mijn hobby de afgelopen 10 jaar stil gelegd en ben nu weer gestart met een 60 ltr bak. Voorheen heb ik diverse aquaria gehad van 60 tot 500 liter. Ook zout geprobeerd maar dit bleek helaas voor mij geen succes. Wegens diverse omstandigheden toen mijn hobby moeten stoppen maar nu dus weer opgepakt.
 
@JP1988 hoe is het de afgelopen dagen gegaan met de vissen?
 

Terug
Bovenaan