Witte stip


Norbert69

Well-known member
Lid geworden
22 februari 2022
Berichten
86
Leeftijd
55
Goedenavond allen,

Afgelopen zondag een stomme fout gemaakt. Filter uitgezet en vergeten aan te zetten. Gisteren om 18:00 pas erachter gekomen, circa 25uur uitgestaan. Meteen filter schoongemaakt en water wissel gedaan. Een gara flavatra overleden door zuurstofgebrek denk ik.

Maar nu het volgende, in de 24 uur stress hebben de vissen witte stip gekregen. Ze hebben natuurlijk zoveel stress gehad dat hun weerstand voldoende gezakt is hiertegen.
Nu heb ik rond 11 uur vandaag Colomobo femsee toegevoegd, 5 uur later was mijn water weer kraakhelder in plaats van blauw. Hier heb ik een twijfelachtig gevoel over. Hoop niet dat iets de medicatie buffert.

Filter: Geen actief kool, geen zeoliet etc, heb zelfs de purigen voor de zekerheid eruit gehaald.
Onder mijn bodem (oase scapersoil) ligt 10L lavastenen.

Enige forumleden ervaring met het gebruik van colombo femsee? en bleef hierbij het water gedurende aantal dagen blauw?

Alvast bedankt,
 
Heb het eergisteren gebruikt, bij mij bleef het echt maar kwartiertje iets een blauwe gloed, nooit echt helemaal blauw geweest het water.
 
Bedankt! ik ben even snel vanuit het werk het middel gaan toedienen en vervolgens weer terug naar het werk. Ik heb dus alleen het blauwe water gezien tijdens toedienen en vervolgens weer 5 uur later. Had ergens het idee dat het water een aantal dagen blauw is.

Zie je al werking bij jou?
 
Houd er wel rekening mee dat de weinige filterbacteriën die je nog had, nu echt wel om zeep zijn. Dat wordt dus fish in cycle terug opstarten.
 
Ja daar hou ik rekening mee, heb ook meteen seachem stability toegevoegd. Ik heb gelukkig nog een sponsfilter (300l/h) in de bak hangen die wel continue gedraaid heeft, dat gecombineerd met de 10L lavastenen hoop ik dat het aquarium zelf een goede buffer had.
Meet 3x per dag nitriet en meet gelukkig nog niks
 
Maar door het antibioticum dat je er in gedaan hebt, zijn ook in het filter wat wél werkte, nu veel bacteriën om zeep. Ik denk dat wat je nu het beste doet, is de antibioticakuur afmaken en daarna heel vaak en veel verversen, tot je vissen weer gezond zijn en je filter weer begint te herstellen.
Ook minder voeren dan je gewend bent, resten voeren worden nu niet meer door de filterbacteriën weggewerkt.
 
Femsee (als je het daarover hebt) is geen antibioticum. Er is ook niet een groot effect van op het flter te verwachten, afgaande op de bijsluiter.

@Norbert69 even checken, weet je zeker dat je met witte stip te maken hebt? (Eventueel kun je foto's delen van de vissen als je aan mijn nieuwsgierigheid tegemoet wilt komen.)

Hoe lang geleden heb je voor het laatst dieren en/of planten aan deze bak toegevoegd?
 
Dan heb ik andere informatie gevonden dan jij, kun je mij in een pbtje de info sturen die jij hebt?
 
Femsee (als je het daarover hebt) is geen antibioticum. Er is ook niet een groot effect van op het flter te verwachten, afgaande op de bijsluiter.

@Norbert69 even checken, weet je zeker dat je met witte stip te maken hebt? (Eventueel kun je foto's delen van de vissen als je aan mijn nieuwsgierigheid tegemoet wilt komen.)

Hoe lang geleden heb je voor het laatst dieren en/of planten aan deze bak toegevoegd?
Kan vanavond een foto maken. Ziet er hetzelfde uit als deze foto. Alleen bij mij nog niet zoveel op de huid maar met namen de vinnen.

23 dec heb ik 5 kuhli's en een waaierhandgarnaal toegevoegd.

Het is algemeen bekend dat kardinaal gevoelig en vatbaar zijn voor witte stip. Ze zijn ook de enige in m'n bak die er nu last van hebben. De stress met het filterfoutje maakt dit een logische verklaring.
1705476354711.png
 
Kan vanavond een foto maken. Ziet er hetzelfde uit als deze foto. Alleen bij mij nog niet zoveel op de huid maar met namen de vinnen.

23 dec heb ik 5 kuhli's en een waaierhandgarnaal toegevoegd.

Het is algemeen bekend dat kardinaal gevoelig en vatbaar zijn voor witte stip. Ze zijn ook de enige in m'n bak die er nu last van hebben. De stress met het filterfoutje maakt dit een logische verklaring.
Bekijk bijlage 370829
Bij mij hielp toendertijd esha2000
 
Vroeg stadium witte stip (parasiet) is een temperatuurverhoging richting 30° icm 3gr/l zout vaak afdoende.

Hiermee help je ook de bacteriecultuur sneller op te bouwen, ipv ze af te breken met allerlei medicatie.
 
Ja klopt, maar mijn waaierhandgarnalen en gara flavatra gaan hier heel slecht op. Durf dit daardoor niet.
 
Ja klopt, maar mijn waaierhandgarnalen en gara flavatra gaan hier heel slecht op. Durf dit daardoor niet.
 
Kun je die niet beter even apart zetten dan?
Want kardinalen gaan niet heel goed op witte stip, er zal dus een keuze gemaakt moeten worden tussen 2 kwaden.
(Bedoel het minder rot als dat het misschien overkomt 😉
 
Kun je die niet beter even apart zetten dan?
Want kardinalen gaan niet heel goed op witte stip, er zal dus een keuze gemaakt moeten worden tussen 2 kwaden.
(Bedoel het minder rot als dat het misschien overkomt 😉
Ik begrijp je goed hoor,

Als dit kon had ik hiervoor gekozen. Maar ik heb zelf een goed gevoel over de situatie nu. Ik was er op tijd bij. Zie nog geen kardinalen schuren of afwijkend gedrag vertonen. Ik wacht nog even af tot vrijdag af of de femsee werkt. Anders ga ik iets verzinnen voor de gara's en garnaal.
 
Als tip. Ik gebruikte in dit soort situaties altijd een plastic "curver" box.
Al zal kleiner ook kunnen volstaan voor de Gara en Waaierhand.
 
Kan vanavond een foto maken. Ziet er hetzelfde uit als deze foto. Alleen bij mij nog niet zoveel op de huid maar met namen de vinnen.

23 dec heb ik 5 kuhli's en een waaierhandgarnaal toegevoegd.
Het is algemeen bekend dat kardinaal gevoelig en vatbaar zijn voor witte stip. Ze zijn ook de enige in m'n bak die er nu last van hebben. De stress met het filterfoutje maakt dit een logische verklaring.
Het zou heel goed kunnen natuurlijk dat het stip is. :) Stip is alleen iets wat niet (in tegenstelling tot bacteriën) permanent in je bak aanwezig is. Als er al lange tijd geen uitwisseling is geweest met besmette bakken, zou het niet meer moeten kunnen opduiken.

Ik begon erover omdat er ziekten zijn die op stip lijken, maar ernstiger zijn en een andere behandeling nodig hebben. Epistylis is zo'n ziekte die erop lijkt. Altijd handig om zoiets uit te kunnen sluiten.
 
Foto's:
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240117-172407.png
    Screenshot_20240117-172407.png
    2.3 MB · Weergaven: 20
  • Screenshot_20240117-172427.png
    Screenshot_20240117-172427.png
    2.6 MB · Weergaven: 19
  • Screenshot_20240117-172436.png
    Screenshot_20240117-172436.png
    2.4 MB · Weergaven: 19
Hadden ze die gerafelde vinnen eerder ook al?
 
Nee, wilde ik er nog bij zetten. Valt me ook op sinds vandaag😢
 
Persoonlijk zou ik in deze situatie de gara en waaierhand apart zetten.
Je medicatie werkt zo te zien niet afdoende, en verwacht in deze geen bacterieel probleem.
Temperatuur gelijdelijk ophogen naar 30°C en 3gr/l zout toevoegen. (Vandaag 1,5gr/l en morgen weer) hiermee zou je de witte stip moeten tackelen.
Ook in de "quarantainebak" de gara en waaierhand blijvend goed observeren, en minimaal om de dag water verversen.
 
Had woensdag 6 doden kardinalen, nu lijkt er een kantelpunt te komen en zie ik de vissen niet meer achteruit gaan.
Gisteravond pas esha exit binnengekomen (maandag besteld). Nog even afwachten of ik dit ga gebruiken
 
Hopelijk is het op z'n retour nu. :) Ik vind de foto's twijfelgevallen, qua uiterlijk en spreiding van de witte plekken. Dit is zo'n geval waarin het ziektebeeld op meerdere dingen lijkt. En dan is het de vraag waar je verstandig aan doet. Vind het wel frappant dat je in zo'n korte tijd al doden had, dat is niet per se normaal voor witte stip. Al speelt bij jou wel het feit dat het filter niet goed werkt, hmm.
 

Terug
Bovenaan