Witte stip ?


Marc76

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2022
Berichten
966
Leeftijd
47
Gisteren tijdens het wekelijkse onderhoud van de bak zag ik op 1 Black molly 2 witte puntjes. Nou kom ik net thuis van het werk en zie ik dat ze redelijk veel witte vlekjes/puntjes gekregen heeft. Is dit nou witte stip?
Voor zover ik kan zien hebben de andere vissen nog niets.
Mijn bak draait nu 1,5j en heb nog nooit geen visziekte gehad,dus geen ervaring mee en ik weet dus ook niet wat ik nu best kan doen.
Heb even op het forum rond gezocht en lees dat hier esha exit voor gebruikt word.
Maar ik kom ook tegen dat witte stip van zelf verdwijnt.
Wat zou ik best kunnen doen?

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20240325_144806.jpg
    20240325_144806.jpg
    430.5 KB · Weergaven: 19
  • 20240325_144848.jpg
    20240325_144848.jpg
    756.8 KB · Weergaven: 15
  • 20240325_144857.jpg
    20240325_144857.jpg
    588.7 KB · Weergaven: 15
Eerlijk gezegd denk ik dat de molly klem gezeten heeft, en door de stress weerstandsdaling heeft gekregen en daardoor nu wat vlekjes heeft.

Maar: correct me if I'm wrong....
 
Eerlijk gezegd denk ik dat de molly klem gezeten heeft, en door de stress weerstandsdaling heeft gekregen en daardoor nu wat vlekjes heeft.

Maar: correct me if I'm wrong....
Hey Lysia,
Ik zou het echt niet kunnen zeggen of ze ergens klem gezeten heeft.
Ik heb de laatste 4 a 5 dagen wel alle dagen pas geboren visjes in de bak gezien,die hangen dan boven op de bladeren van de vallisneria.
Mss dat ze enkele dagen aan het bevallen is geweest en met haar lijf heeft zitten schuren,zou dit kunnen?
Al mijn andere vissen,een 30 stuks schat ik,daar zie ik niks verkeerds aan,vissen schuren ook nergens tegen,filter is inorde,waterwaardes no2,no3,po4,nh3/nh4 zijn oke.
Wekelijks onderhoud met een waterwissel van 80 liter op een 240l bak.
 
Op de eerste foto zie je op haar zijde een grote plek, die goed een kneuzing kan zijn. En van een kneuzing van dat formaat zou mijn weerstand óók zakken....
 
Op de eerste foto zie je op haar zijde een grote plek, die goed een kneuzing kan zijn. En van een kneuzing van dat formaat zou mijn weerstand óók zakken....
Thank's voor je antwoord Lysia,
dan ga ik het even goed in de gaten houden hoe het met haar gaat,
zou ik jammer vinden moest ze het loodje leggen,
ze zit er al van in het begin in samen met de andere black molly dame.
 
Als je goed kijkt zie je dat de witte plekken zich in bepaalde gebieden concentreren, o.a. in het centrum van de schubben. Ook de vinnen lijken aangedaan. Bij mechanische schade zou je verwachten dat er schubben weg zijn, dat zie ik niet. Ik denk dat deze vis op de een of andere manier verzwakt is en nu op de zwakste plekken in de huid aangevallen wordt door het een of het ander. Meestal is bij zoiets een bacterie betrokken, ook als het in eerste instantie alleen iets schimmeligs lijkt. Maar moeilijk te zeggen wat er precies speelt.

Zal er nog eens over researchen. :) Hoe dan ook: dit is geen witte stip. Maar iets in de vis / in de omgeving van de vis maakt nu wel dat hier een of andere infectie aan de gang is. Goed om in de gaten te houden. Voor nu zou je even wat grotere waterwissels kunnen doen. En mag ik vragen hoe je filtering is? Oftewel welk type filter heb je, wat zit er in aan materialen en hoe vaak + op welke manier onderhoud je het filter?
 
Als je goed kijkt zie je dat de witte plekken zich in bepaalde gebieden concentreren, o.a. in het centrum van de schubben. Ook de vinnen lijken aangedaan. Bij mechanische schade zou je verwachten dat er schubben weg zijn, dat zie ik niet. Ik denk dat deze vis op de een of andere manier verzwakt is en nu op de zwakste plekken in de huid aangevallen wordt door het een of het ander. Meestal is bij zoiets een bacterie betrokken, ook als het in eerste instantie alleen iets schimmeligs lijkt. Maar moeilijk te zeggen wat er precies speelt.

Zal er nog eens over researchen. :) Hoe dan ook: dit is geen witte stip. Maar iets in de vis / in de omgeving van de vis maakt nu wel dat hier een of andere infectie aan de gang is. Goed om in de gaten te houden. Voor nu zou je even wat grotere waterwissels kunnen doen. En mag ik vragen hoe je filtering is? Oftewel wel type filter, wat zit er in aan materialen en hoe vaak + op welke manier onderhoud je het filter?
Ik heb een hydra filtron 1500 op een bak van 240l staan,
deze staat op de bak sinds 12/2022.
2 maandelijks doe ik hem open en vervang ik het witte voorfilter.
Waterwissel heb ik gisteren 30% gedaan en zal ik gaan herhalen de komende dagen.
Gisteren zag ik maar 2 witte vlekjes,is dus op 24u toch nogal verergerd.
Thank's voor het meedenken.
 
Ah, die filterlijn ken ik.... Het is misschien niet leuk om te horen (en doe vooral wat jou goed lijkt) maar die hydra-filters zijn helaas niet zo goed, ondanks de hoge prijs. De "hydra-pure" technologie die erin zit, doet eigenlijk niets voor je bak. Niet op de lange termijn in ieder geval, het is een gimmick. Verder zijn de meeste filtermedia die erin zitten niet geweldig. Alleen spons erin hebben zou het een veel beter filter maken. Spons heeft namelijk een betere verhouding van filteroppervlak en doorstroming dan bijv de brokken/balletjes/beads in dit filter.

Waarom begin ik hierover: de nummer 1 manier om allerlei ziektes bij vissen te voorkomen (of tot een minimum te beperken) is goede biologische filtering hebben. Je filterbacteriën halen dan stoffen uit het water die anders bacteriën in het water gevoed hadden. Dat vermindert de infectiedruk op je vissen.

Dus mogelijk is dat alvast iets om naar te kijken. Gaat je vis niet direct beter maken, maar voorkomt wellicht volgende gevallen van ziekte. :)
 
Ah, die filterlijn ken ik.... Het is misschien niet leuk om te horen (en doe vooral wat jou goed lijkt) maar die hydra-filters zijn helaas niet zo goed, ondanks de hoge prijs. De "hydra-pure" technologie die erin zit, doet eigenlijk niets voor je bak. Niet op de lange termijn in ieder geval, het is een gimmick. Verder zijn de meeste filtermedia die erin zitten niet geweldig. Alleen spons erin hebben zou het een veel beter filter maken. Spons heeft namelijk een betere verhouding van filteroppervlak en doorstroming dan bijv de brokken/balletjes/beads in dit filter.

Waarom begin ik hierover: de nummer 1 manier om allerlei ziektes bij vissen te voorkomen (of tot een minimum te beperken) is goede biologische filtering hebben. Je filterbacteriën halen dan stoffen uit het water die anders bacteriën in het water gevoed hadden. Dat vermindert de infectiedruk op je vissen.

Dus mogelijk is dat alvast iets om naar te kijken. Gaat je vis niet direct beter maken, maar voorkomt wellicht volgende gevallen van ziekte. :)
Ik heb het filter destijds gekocht op aanraden van mijn lfs en had er mij niet over ingelezen.
Nu het filter op zich heb ik geen klagen over,de stroming blijft goed,weinig onderhoud,stil,...
Er zitten in de kop idd 3 zwarte blokjes,dat zou de hydra pure technologie zijn,
deze zouden jaarlijks vervangen moeten worden,maar dat heb ik niet gedaan,
ik dacht als de blokjes uitgewerkt zijn en ik zet er geen nieuwe in dan werkt het filter gewoon zonder dat hydra pure gedoe.
Verder zitten er idd buisjes in het onderste mandje,2 zwarte sponzen in het middelste mandje,
en in het bovenste mandje zitten bolletjes met daarop wit filtervlies (wol) en daarop ligt een carbonpad.
Het enige wat ik in die 16 maanden gedaan heb is 1x de zwarte sponzen uitgeknepen,
en 2 maandelijks vervang ik dat wit filtervlies en de carbonpad in het bovenste mandje,
verder niets aangedaan.
De stroming blijft goed dus ik dacht dat ik dan verder niets hoefde te doen,
heb ik dan mss toch te weinig onderhoud aan de filter gedaan?
 
Waarom begin ik hierover: de nummer 1 manier om allerlei ziektes bij vissen te voorkomen (of tot een minimum te beperken) is goede biologische filtering hebben. Je filterbacteriën halen dan stoffen uit het water die anders bacteriën in het water gevoed hadden. Dat vermindert de infectiedruk op je vissen.
Kun je benoemen om welke stoffen het dan gaat Gino?
 
Ik neem aan dat het gaat om eiwitten(visschubben, visslijm, planteneiwitten) gelekte suikers van planten, restjes visvoeding etc.
 
De stroming blijft goed dus ik dacht dat ik dan verder niets hoefde te doen,
heb ik dan mss toch te weinig onderhoud aan de filter gedaan?
Nee dat is denk ik het probleem niet, dat heb je goed gedaan. Inderdaad hoef je meestal niet aan een filter te komen zolang de doorstroming goed is. :) Alleen, het basisniveau van je filtering (dus hoeveel belasting kan het filter aan) hangt behalve van de stroming vooral af van over welke materialen er gefilterd wordt. Dus stel dat je twee filters hebt draaien die goed doorstromen, en de ene zit vol met spons en in de andere heb je (ik zeg maar wat) een paar oude sokken gedaan die je nog had liggen, dan zullen ze allebei werken, maar niet dezelfde prestaties leveren. Op die manier is er voor je vissen dus een verschil te maken in de waterkwaliteit door welke materialen je kiest.

Kun je benoemen om welke stoffen het dan gaat Gino?
Je moet het eigenlijk zo zien dat alles waar vissenvoer (je directe input als vissenhouder) uit bestaat, en verder alles wat er aan biologisch materiaal in de bak aanwezig is, eiwitten bevat, koolhydraten, vetten, mineralen etc en daarvan afgeleide stoffen. De autotrofe bacteriën van de stikstofcyclus rekenen enkel met de ammonia(k) af die o.a. vrijgemaakt wordt door heterotrofe bacteriën. Maar dat is dus maar een deel van de totale cyclus van stoffen. Een rottend stuk voer of een blaadje of vissenpoep geeft van alles af, en de verschillende typen bacteriën (autotroof en heterotroof) werken samen, zou je kunnen zeggen, bij het ontleden van alle stoffen.

Hier een schemaatje erover van aquariumscience.org:

6.5.-Biofiltration-Bacteria-1.jpg
 
Een dag of 10 verder,
Er zijn geen andere vissen die witte puntjes gekregen hebben.
De Black molly's zien er ook al stukken.beter uit.
Ik had afgelopen maandag esha 2000 besteld en gisteren pas binnen gekregen.
Vandaag een groot onderhoud gedaan aan de bak met een 50% waterwissel,en heb ik net 50 druppels esha toegevoegd.
1ste keer dat ik iets van medicijnen gebruik.
De vissen zien er beter uit maar ga de 3 daagse kuur toch doen,lijkt mij niet dat dat kwaad kan.
 

Bijlagen

  • 20240405_205023.jpg
    20240405_205023.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 8
  • 20240405_204929.jpg
    20240405_204929.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 8
  • 20240405_204947.jpg
    20240405_204947.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 10
  • 20240405_204137.jpg
    20240405_204137.jpg
    1 MB · Weergaven: 8
  • 20240405_205003.jpg
    20240405_205003.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 8
  • 20240405_205017.jpg
    20240405_205017.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 8
  • 20240405_204140.jpg
    20240405_204140.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 9

Terug
Bovenaan