Wat is er nieuw

Witte Stip

Sven70

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2016
Nog maar net een paar maanden een aquarium, en nu al kennis mogen maken met Witte Stip 🙁

Afgelopen vrijdagochtend bij de LFS twee mannetjes pseudepiplatys annulatus gehaald om het groepje dat ik al had te complementeren (LFS had eerder maar 1 mannetje.)
Alles bij elkaar een uurtje laten overwennen, en vervolgens bij de rest gezet.

Een uurtje later werd ik door de LFS gebeld dat ze bij de ringbandsnoekjes in de winkel witte stip hadden geconstateerd. Helaas was ik op dat moment op mijn werk, en kon ik verder niks doen. Bij thuiskomst die avond bleken de nieuwe vissen inderdaad een aantal stipjes te hebben. Maar dat niet alleen, ook een aantal van mijn tetra's hadden inmiddels stip, evenals de annulatus vrouwtjes en het mannetje dat ik al had.

Aanvankelijk de nieuwe vissen er nog wel uitgevist, maar aangezien het zich al door mijn bak verspreid had, had dat weinig zin en heb ik ze weer terug gezet.

Overigens ging het bij de meeste vissen om 1 maximaal 2 stipjes. 2 tetra's hadden er 3 en 1 van de ringbandsnoekjes (man) had er duidelijk meer verspreid over meerdere vinnen.

Temperatuur geleidelijk omhoog gebracht naar rond de 28 graden (30 durf ik niet bij de vissen/garnalen die ik heb) en in elk geval een overdosis EasyLife Voogle toegevoegd om te proberen in elk geval de nog gezonde vissen beter te beschermen.
De volgende dag 30% ververst en Exit gaan toevoegen. Dat heb ik nu drie dagen gedaan (tot gisteren). In die periode is het zeker niet erger geworden. Ik zie ook geen nieuwe gevallen, en alle vissen leven nog. Zie eigenlijk ook geen opvallend gedrag. In het algemeen wat actiever, maar dat wijt ik aan de hogere temperatuur (of niet?) Maar de stip is ook niet weg. Dus weer naar de LFS gegaan. Die adviseren nu vandaag eerst weer 30% te verversen alvorens Exit toe te voegen. Als het dan nog niet volledig verdwenen is, over te gaan naar een zwaarder middel. Bij de LFS hebben de meeste het overigens niet gered.

Gisteravond meer dan een uur voor de bak gezeten om precies te inventariseren welke vissen nu nog stip hadden, hoeveel, en waar.
Vanochtend weer gekeken en vergeleken met wat ik gisteren heb opgeschreven. Ik zie duidelijk verbetering. Het mannetje dat gisteren nog stippen over zijn hele lichaam had, heeft er nog 1. De andere mannetjes lijken schoon. Twee van de vrouwtjes hebben nog wel een aantal stippen.
Twee tetra's die gisteren nog 3 stippen hadden, hebben die nu niet meer. 2 andere hebben nog wel 1 stipje (die hadden ze gisteren ook.)

Ik ben dan ook gematigd optimistisch over een goede afloop. Ik twijfel alleen even over wat nu te doen. Ik heb het gevoel dat het nu een kwestie is van nog even de kuur doorzetten. Vraag is of ik dan, zoals de LFS heeft aangeraden, eerst water moet verversen of niet. Ik verwijder dan immers wel een deel van het medicijn weer uit het water.

Wat denken jullie?

Witte stip neemt niet toe, maar is nog steeds niet helemaal weg.
Ik heb zeg maar ca 4 a 5 stipjes verspreid over een aantal vissen. Deze verdwijnen/vallen af, maar daarvoor in de plaats verschijnt dan weer een enkel stipje op een andere vis. Geen slachtoffers tot nu toe, en ik zou het geen explosieve uitbraak noemen, maar ja blijf wel een beetje aanmodderen zo.

Ik ben Exit blijven toevoegen, en tussentijds 1 x 30% water ververst. Dat laatste wil ik morgen ook weer doen. Maar ik kan exit niet eindeloos blijven toevoegen omdat het ook de verschillende bacteri�n aantast.

Nu twijfel ik er een beetje over om een UV-C lamp op de uitvoer van het filter te zetten. Idee erachter is dat het probleem lijkt te zijn dat met name de vrijzwemmers de Exit-kuur blijkbaar toch enigszins overleven en zich weer op andere vissen hechten en een UV-C zou dan net dat extra handje kunnen helpen ook deze te verwijderen. Klopt die redenatie een beetje?

Helaas, vanmiddag lag er dan toch een ringbandsnoekje dood in de bak. Had ik niet verwacht, omdat deze in elk geval de afgelopen dagen geen stip leek te hebben. Misschien dan toch op de kieuwen waar ik het niet heb gezien?

Maakt me nu toch onzeker, want hoeveel andere vissen lopen nu ook risico, ondanks het geringe aantal waar ik een enkele stip zie. Of is er ook wat anders aan de hand, is de vis dood gegaan door negatieve gevolgen van een weeklang Exit?
Weet even niet waar ik goed aan doe.

Stoppen met Exit, en een ander middel proberen, zie ook goede verhalen over Punktol van JBL?
Moet ik dan eerst verversen en filteren over kool alvorens ik aan een ander kuur begin
UV-C heeft dat zin, of sowieso geen optie met gebruik van medicijn tegelijkertijd.

Ik hoop dat iemand me enigszins verder kan helpen

Dit topic is een beetje mijn eigen feestje geloof ik, maar omdat misschien iemand toch ooit iets heeft aan mijn ervaringen zal ik even aanvullen hoe het is afgelopen. Niets is zo vervelend als een topic vinden met daarin beschreven precies jou probleem, maar nooit de uiteindelijke oplossing.

Uiteindelijk ben ik van de stip afgekomen. Wel zijn er toch nog zo'n 5 ringbandsnoekjes overleden, waaronder de 3 nieuwe bewoners. Ik betwijfel echter ten zeerste of dit wel ten gevolge van stip was, aangezien ik op dat moment eigenlijk geen stippen meer tegenkwam, en de slachtoffers ook geen stip leken te hebben op het moment van overlijden. (ik heb ze nog nauwkeurig bekeken toen ze dood waren.)
Ik denk eigenlijk dat de nieuwe vissen uiteindelijk ook iets anders onder de leden hadden, al dan niet omdat ze verzwakt waren door de stip, of anders hadden ze stip omdat ze al verzwakt waren door iets anders. Wie zal het zeggen.

Wat ik heb gedaan:

1)Na constateren direct temperatuur omhoog naar 28. Hoger durfde ik niet te gaan omdat ik ook garnalen heb die daar waarschijnlijk niet tegen kunnen (CR's). Over het algemeen wordt gezegd dat je boven de 30 graden moet gaan zitten. Dan gaat de parasiet daadwerkelijk dood. Bij 28 graden niet, maar het geeft wel een licht voordeel aan de afweer van de vis t.o.v. de parasiet (zoals bij ons koorts het "speelveld" licht voordelig be�nvloed voor ons afweermechanisme)

2)Direct een flinke overdosis Voogle. Dat zou het slijmvlies van de vissen versterken en daarmee de kans dat de parasiet zich daar bij andere, nog niet besmette, vissen nestelt verkleinen.

3) dag erna 40-50% water ververst en begonnen met het toedienen Exit. Daarbij geen Voogle meer gebruikt omdat deze elkaars werking zouden kunnen opheffen.

Situatie bleef hierna redelijk stabiel. Her en der een visje met 1 tot maximaal 3 stippen, die na een paar dagen dan weer verdwenen waren. Er doken echter altijd wel weer enkele nieuwe stippen op. Het ging dus niet volledig over. Tot zover geen slachtoffers.

4) Na vier dagen weer een grote waterwissel gedaan, en exit blijven toedienen. De situatie bleef min of meer gelijk. Het werd niet erger, maar het ging ook niet helemaal weg. Wel waren er nu wel enkele CR garnalen die onder de hogere temperatuur of het medicijn bezweken. Veel langer doorgaan met Exit leek me dan ook geen goed idee.

5) na een dag of 8 uiteindelijk een UV filter aangeschaft. Idee daarachter was op deze manier eventuele vrijzwemmers te bestrijden. Die vrijzwemmers zorgden er immers voor dat de stip toch weer ergens opdook. Water ververst en UV filter aangesloten. Gestopt met Exit, maar wel enkele dagen Voogle toegevoegd.
Dit heeft geholpen. na 1 a 2 dagen was er geen stip meer te zien. Wel ging in deze periode wel het 1 na het andere ringbandsnoekje dood 🙁, maar als gezegd deze hadden voor zover ik heb kunnen zien geen enkele stip, dus mogelijk een andere oorzaak.

Samenvattend denk ik dat geen van de oplossingen op zichzelf het hele probleem zouden hebben verholpen.Ik denk dat het vooral een combinatie is.
Elke situatie is hoe dan ook anders.
Bij een grote uitbraak zul je mogelijk toch naar drastische maatregelen moeten grijpen zoals een sterker middel dan Exit en of een hogere temperatuur.

Een UV filter zou ik sowieso aanraden. Water wordt kraakhelder, en indien de stroming voldoende wordt aangepast werkt het toch preventief tegen de uitbraak van ziekten. Nadeel zou zijn dat ook goede bacteri�n dood gaan, maar de meeste bacteri�n zitten in het filter, dus indien de UV lamp achter het filter wordt geplaatst, kan het volgens mij geen kwaad.

Zelf lees ik weinig bij ziekten omdat ik daar helemaal geen verstand van heb.

Wel jammer dat er op je uitgebreide topic geen reacties zijn gekomen, bij mijn weten, gebeurt het nauwelijks dat een topic totaal ondersneeuwt.

Gelukkig ben je er wel vanaf gekomen, en is de uitval beperkt gebleven. :thumbs:

Ik hoop wel dat dit topic toch gelezen word ter informatie aan anderen.

Edit;
Mocht het nog eens voorkomen dat je topic niet word beantwoord, geef het dan rustig eens een "schopje" als er veel mensen on-line zijn :!

Bacterie zit ook in de bodem ,he.Daar zit de stip ook in.
En je filter.

Door het vrij zwemmen worden ze gelijk opgezogen.

Stip is een parasiet. De vergelijking van Bertus met bacteri�n in de bodem gaat daarom compleet mank; die parallel is niet per definitie te trekken.
(Waarmee overigens niet gezegd is of stip al dan niet in de bodem kan vertoeven).

gelukkig dat het probleem in elk geval verholpen is.

verspreidingswijze van deze parasiet.
�Temperatuur verhogen - Verhoog de temperatuur naar 30 graden, let hierbij wel op wat voor vissenbestand er in de bak zit. Sommige soorten kunnen niet tegen zulke hoge temperaturen. Hou dit ongeveer 14 dagen aan en bouw daarna rustig de temperatuur weer af naar de gewenste waarde. Indien je de temperatuur verhoogd geen medicatie gebruiken (zie ook bijsluiter van het medicijn)

�Exit - Dosering zie bijsluiter (vergeet niet actief kool te verwijderen indien in gebruik, kuur afmaken)

�Costapur - Dosering zie bijsluiter (vergeet niet actief kool te verwijderen indien in gebruik, kuur afmaken)

�Zout bad - Bij witte stip is het aan te raden om meteen met 4% zout te beginnen, dit omdat witte stip vrij hardnekkig is. Zoutbad helpt alleen op de eerst dag, dit ivm het verder ontwikkelen van de parasiet op de bodem. !!!!!!!!!!!!!!

�Zout in het aquarium - Is mogelijk maar niet meer dan 0.4% (4 gram per liter) Deze methode kan helpen in het begin stadium, maar meestal is dit al te laat. (Pas op! Als je zeoliet in je aquarium hebt zitten laat dit de opgeslagen stoffen los door het zout met als gevolg een grote piek aan afvalstoffen en hierdoor nitriet! Haal dus altijd zeoliet uit het filter als je met zout aan de slag gaat).

Kun je uitroeptekens achter het woordje bodem neerzetten, maar daarmee is de stip nog steeds een parasiet en je had het over bacteri�n :deal:
Dat zijn fundamenteel andere organismen en daar mag best op worden gewezen.

jessicapilon zei:
gelukkig dat het probleem in elk geval verholpen is.
Helemaal waar.

Ja, Het ging ook over het filter. bacterie zit ook in de bodem.
En ,ja. Stip is een parasiet, daarom kunnen ze ook wel op de bodem zitten,liggen,zwemmen.

thanks voor de reacties 🙂

vwb de bodem, dat is wel een puntje inderdaad.
Volgens mij lopen er twee dingen door elkaar. Ik zeg hierboven dat de goede bacteri�n voor een groot deel in het filter zitten, maar zoals Bertus aangeeft zitten deze ook in de bodem.

Ook de parasiet kan in de bodem zitten, of in elk geval cystes. Daar kunnen ze volgens mij zelfs vrij lang latent aanwezig zijn (hoelang is me niet duidelijk geworden), dus het gevaar ligt altijd op de loer dat deze nog niet uit mij bak verdwenen is, maar dat geldt voor veel aquaria denk ik. Belangrijk is dus vooral je vissen sterk en gezond te houden, zodat ze minder vatbaar zijn.

Ik heb om die reden dan ook de bodem bij genoemde waterwissels goed schoongezogen, maar ja daarmee dus ook mogelijk een deel van de bacteri�n in de bodem. Alles bij elkaar zullen de bacteri�n in het aquarium wel een flinke tik hebben gekregen door de Exit, het schoonzuigen en de UV-C lamp. Om die reden heb ik ook een grote dosis filter bacteri�n toegevoegd na de laatste waterwissel. Of dat echt wat uitmaakt, geen idee, ik heb in elk geval geen Nitriet of Nitraat probleem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan