witte tetra's zitten achter elkaar aan


L

Lucie

Guest
Even een vraagje: telkens als ik de bak verschoond heb, gaan de witte tetra's (ik heb er 3) vliegensvlug acher elkaar aan.
Ze jagen elkaar op.
Heb het idee dat er twee achter dezelfde aan zitten.
Wat is de reden hiervan?
Heb gisteren een gloednieuw aquarium gekocht. Zou dit ook een reden kunnen zijn dat ze de rangorde misschien weer willen bepalen? Of gaan ze achter een vrouwtje aan?
In mijn bak zitten verder nog 7 neontetra's en het is een 40 literbak, verwarmd uiteraard. :juggle:
 
Ik ken zelf geen witte tetra's maar op zich doen vissen dat weleens vaker om bepaalde redenen.
Welke bak heb je precies?
 
Als je met witte tetra de Gymnocorymbus ternetzi Goud bedoeld is dat eigenlijk een scholenvis die je met minimaal 6-8 stuks moet houden in een aquarium van minimaal 60 cm gehouden moet worden. Drie is dus veel te weinig en kan dan duiden op afwijkend gedrag. Ik hoop niet dat je ze in dat bakje hebt zitten dat je gisteren hebt gekocht. Een nieuw aquarium moet tenminste 3 weken zonder bewoners indraaien
 
Yep, het IS de Gymnocorymbus!!!!
Eindelijk weet ik zijn offici�le naam dus, dank je AquaVIsie!

Maar in mijn bak kunnen er toch geen 6 gehouden worden denk ik. Daar is ie te klein voor nl.
Het is een "superfish" panoramabak van 25 liter.
En eigenlijk moet ik eerlijk bekennen dat ze meteen na aankoop al in de nieuwe bak zwemmen, maar ze zijn daarin min of meer 'gehard' en hebben dit al jaren overleefd, hoor!
Ik verschoonde ook wel eens de vorige bak helemaal met nieuw zand, helemaal nieuw water en dat vonden ze heerlijk altijd.
Ook de neon tetra's kunnen hier goed tegen, in tegenspraak tot de gangbare manier van indraaien, ik weet het......
 
Je bak is eigenlijk helemaal niet geschikt voor zulke vissen en dat je vissen nog leven is meer geluk dan wijsheid als je het mij vraagt want als ik het zo allemaal lees rommel je een beetje aan jammer genoeg....
Klinkt niet aardig van me denk ik maar kan het niet mooier brengen.
 
Een Superfish van 25 liter is absoluut ongeschikt voor het houden van welke vis dan ook. Zoals ik in mijn eerste antwoord al zei, voor de vissen die jij houdt is een minimale bakmaat van 60 cm een absolute vereiste. Ook moet een aquarium echt minimaal 3 weken indraaien zonder bewoners. Dat gaat gegarandeerd een keer mis binnen nu en enkele weken. En waarschijnlijk heb je tot nu toe ongelooflijk veel mazzel gehad. Gehard ??? nee hoor, puur mazzel
 
Nou, nou, nou, mensen.....deze vissen heb ik (ja, het is ECHT waar!!!) al zeker meer dan 5 jaar in mijn bak zitten, ZONDER enige ziektes!!!! Een witte gymnocorymbus is al 10 jaar oud!!!

Is dat niet een bewijs dat het ook z� dus kan? Dat is toch niet gewoon een kwestietje van 'geluk hebben'?
Maar ��k van 'goed onderhoud' en goed schoonhouden van de bak?
Ik weet dat ik niet volgens de regels van het spel speel, maar op mijn manier lukt dit toch ook al j���ren!

Ik ververs het water iedere 2 weken voor een derde (soms 2/3) en maak het algenvrij dan. Ook de bodem maak ik schoon met de slang (opzuigen)

En Bertus: volgens mij kan je aan de kleur van de vis en aan zijn levendigheid zien dat hij / zij gezond is, hoor!
Bij mij zijn ze tierig en druk en gezond.
 
Het is vaak zo, dat er een vrijwel ideale manier is om bepaalde dieren te houden, dat is dan ook de algemeen aanvaarde richtlijn.

Dat wil echter niet zeggen dat er vanaf geweken kan worden, en dat dan de dieren dit toch gewoon overleven, weliswaar niet onder ideale omstandigheden maar wel goed genoeg om het lang uit te houden.

denk hier ook eens aan batterij kippen, mestvarkens en kalveren, maar ook een (zeer) grote of zeer drukke rashonden die noodgedwongen de hele dag in een bench of in een flatje leven, verre van ideaal, maar het gebeurd massaal!

Daarmee is een feit geconstateerd, maar of dat het dan zo moet of toch volgens de ideale omstandigheden, dat laat ik liever aan ieder zelf over. Zo van verbeter de wereld maar, begin er nu mee!

Greetzz BigSmoke
 
O Lucie, ik geloof je direct. Ik heb ook zeker niet beweerd dat ze niet in leven kunnen blijven. Iemand die levenslang in een cel zit van 2 bij 3 meter kan ook 100 worden. Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat hier om het feit dat ze voldoende zwemruimte moeten hebben, en in een bakje van 25 liter hebben ze dat niet. Dood gaan doen ze niet, klopt, maar of ze een soort van fatsoenlijk leven hebben is wat mij betreft zeer twijfelachtig. Verder zie BigSmoke
 
60 cm met lekkage.
Heel vervelend,maar een kleinere bak is dan voor nood.
 
Seabait zei:
Tussen je oude berichten lees ik toch net iets andere berichtjes Lucie...
He John! Nieuwe tool gekocht?
Sherlock_holmes.gif
 

Terug
Bovenaan