Witte uitslag op aquariumplanten

  • Onderwerp starter Waterfish
  • Startdatum

W

Waterfish

Guest
Ik hen sinds 3 weken een Ciano 100 aquarium.

vandaag ontdekte ik dat er een witte uitslag zit in de toppen van de achergrond plant,Ik vermoed dat dit om een ambulia gaat, naam weet ik niet zeker.

temperatuur is 24 graden
Net het water getest mer een teststripje van Sera en de waardes zijn goed, wel ruik het water zurig/muf.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en hoe je dit kan verhelpen.
 
Wat zijn die "goede waardes" dan ??

Teststripjes zijn overigens dikwijls niet echt nauwkeurig.

Google eens op biogene ontkalking, want dat zou het kunnen zijn
 
Test strips zijn echt ondingen. Je weet met die troep nog niet wat je waardes zijn. Ja ergens in de richting van... 1 keer een druppeltest aanschaffen en je kan een tijd vooruit en zie je echt wat je waardes zijn
 
bergje zei:
Test strips zijn echt ondingen. Je weet met die troep nog niet wat je waardes zijn. Ja ergens in de richting van... 1 keer een druppeltest aanschaffen en je kan een tijd vooruit en zie je echt wat je waardes zijn

Onzin, met die teststrips weet je in ieder geval al een hoop meer dan zonder test. En ze zijn inderdaad iets minder nauwkeurig dan een druppeltest. Dus in plaats van ph 7,4 weet je dat het tussen de 7/8 in zit. Extreme afwijkingen zijn gewoon prima te ontdekken met die strips!

Dus om nou aan te raden om �50/60 uit te gaan geven aan druppels omdat er iets mis is met een plantje is naar mijn mening wat overdreven.
 
Als je wel eens een nauwkeurige meting moet doen heb je ze tenminsten. Onzin of niet, dat is gewoon mijn mening gebaseerd op de ervaring die ik met die strips heb
 
Black_mollie zei:
bergje zei:
Test strips zijn echt ondingen. Je weet met die troep nog niet wat je waardes zijn. Ja ergens in de richting van... 1 keer een druppeltest aanschaffen en je kan een tijd vooruit en zie je echt wat je waardes zijn

Onzin, met die teststrips weet je in ieder geval al een hoop meer dan zonder test. En ze zijn inderdaad iets minder nauwkeurig dan een druppeltest. Dus in plaats van ph 7,4 weet je dat het tussen de 7/8 in zit. Extreme afwijkingen zijn gewoon prima te ontdekken met die strips!

Dus om nou aan te raden om �50/60 uit te gaan geven aan druppels omdat er iets mis is met een plantje is naar mijn mening wat overdreven.

Dus,volgens JOU, doen de andere waarden er dan niet toe?

Met een koffer van 45 euro leert hij er wel mee omgaan.

En hij kan de juiste waarden vertellen.
 
Strips zijn leuk om globaal te meten. Je ziet snel genoeg of er iets niet klopt en daarna kan je gerichter gaan zoeken met druppels.

Wat de witte aanslag betreft: Aquavisie zei het al, zoek eens op biogene ontkalking. Meestal duidt dit op CO2 tekort.
 
Tsjah als je met de termen 'ondingen' en 'troep' gaat gooien is het niet zo gek dat er iemand is die dat toch op zijn minst wil nuanceren.

Misschien de volgende stelling eens lezen?
"Eerst leren gaan, daarna pas lopen."
"Men kan een nieuweling beter eerst leren gaan en dan pas leren lopen.
Dwz. Men kan beter een nieuweling adviseren om eerst de gemakkelijke en goedkopere (test)materialen te leren gebruiken om nadien pas over te gaan tot de moeilijkere en duurdere versies.
Met bv. planten en vissen is het niet anders."
 
ik ben ook met strips begonnen. Ik heb een aantal merken toen geprobeerd. Als jou kleuren niet over een komen met alle kleuren op jou schema kan je best van troep spreken. En nee, ik heb me strip niet verkeerd om gehouden. Ik kan niet oordelen over elk merk natuurlijk. En zelfs toe ik beginner was vond ik de druppel testen duidelijk in omschrijving. Kind kan de was doen
 
Ben nu een paar dagen verder en de planten zijn alleen s'avonds wit over dagblind ze gewoon groen. waarschijnlijk is het hoe het licht er op valt. Had gisteren wel 1dode kardinaalgetal maar de rest zwemt vrolijk rond.
 
bergje zei:
ik ben ook met strips begonnen. Ik heb een aantal merken toen geprobeerd. Als jou kleuren niet over een komen met alle kleuren op jou schema kan je best van troep spreken. En nee, ik heb me strip niet verkeerd om gehouden. Ik kan niet oordelen over elk merk natuurlijk. En zelfs toe ik beginner was vond ik de druppel testen duidelijk in omschrijving. Kind kan de was doen

Het gaat er niet om of de druppeltesten onduidelijk zijn of dat jij niet met strips om kunt gaan. Het gaat er mij om dat die strips niet zulke enorme troep is als dat jij beweerd.

Wellicht heb jij en misschien ook meerdere slechte ervaringen met stripjes, ik werk al lang met strips en dat werkt prima voor mij. Moet ik echt iets specifieks weten, dan laat ik mijn water testen door iemand met druppels die me dan precies kan vertellen waar het verkeerd gaat.
Dat spaart me weer een koffer uit.

En het klinkt misschien gek, maar die druppeltesten gaan ook gewoon over de datum. Dus als je hem niet echt vaak gebruikt, is dat gewoon zonde van je geld.
 
kellemes zei:
Black_mollie zei:
Dus om nou aan te raden om �50/60 uit te gaan geven aan druppels omdat er iets mis is met een plantje is naar mijn mening wat overdreven.

Mee eens.

Je hoeft ook natuurlijk niet een heel assortiment als beginner aan te schaffen.
Een test voor kh en ph volstaat vaak al en wellicht bij de opstart de nitriet.
Dus bedragen van 60 euro ben je echt niet kwijt. Ik betaal voor de druppeltesten van HS rond de 7,50 voor de ph/kh en dan ben je veel minder geld kwijt.
Het is maar net wat men wilt natuurlijk.
Het is wel een feit dat de strips minder nauwkeurig zijn, maar rotzooi is ietwat overdreven ja.
Ze geven een hele ruwe indicatie terwijl de druppeltesten een betere indicatie geven.
 
Ik zal het dan geen rommel meer noemen. Ik noem het dan maar gewoon onbetrouwbaar spul als mensen er zo mee zitten :)
 
Als ik de uitslagen van mijn JBL-strip vergelijk met metingen gedaan met (ook JBL) druppeltesten dat het aardig overeenkomt.. het is alleen dat met die strip je een wat grovere inschatting moet doen.. maar het is beter dan niets en zeker voor een startende aquariumhouder geen weggegooid geld.
Ik vind trouwens ook niet alle druppeltesten een even duidelijk afleesbare waarde teruggeven.. het blijft 'een beetje' gokken.
 
Vrijdag bij de aquarium winkel geweest nitraatrwaarde was erg hoog. Heb toxivec van sera meegenomen. Water heb ik nu om de 2dagen ververst en tovivec toegevoegd. Het water ruikt nog wel vreemd maar al wel minder sterk. De top van de planten zijn nog wel wit. Dit is alleen zo Bin de Cabomba planten, andere planten doen het gewoon goed.

Toch maar eens testdruppels aanschaffen denk ik. Heeft iemand ervaring/tips met Toxivec?
 
Als je nitraat te hoog is(hoeveel was dat?) water verversen, en of snelgroeiers er in zetten.

Hoe vaak ververs jij?
Toxivec.


sera toxivec is een verwijderaar van schadelijke stoffen met direct-effect. Betrouwbaar worden ammonium, chloor, chloramine en nitriet verwijderd.
 
Heb nu vrijdag en gister water ververst. Weet niet precies de waarde maar het was eentest van jbl. Heetwaterketel de een na hoogste rode kleur.
 
Jbl weet ik niet.

Maar, blijf meten.
Lees net dat je bak 3 weken draaide.
En dan al een muffe lucht???
 

Terug
Bovenaan