Witte vlek diamantgoerami


X

Xiphophorusmaculatus

Guest
Hallo!

Weet iemand wat deze vlek op de rugvin van de goerami dit is? De andere vissen hebben er geen last van, voor zover ik zie.
IMG_20201018_184550.jpg
 
Die staart ziet e rook niet goed uit (vinrot)

Kan je wat meer vertellen over het aquarium waar die normaliter in rond zwemt?
-waterwaardes
-verversbeleid
-temperatuur
-filtering
-medebewoners
-hoelang draait het aquarium al
-hoelang heb je de vis
 
1. Waterwaardes: geen no2 , 25 ppm no2 (ik doseert bij voor de planten, dit zit bij de voeding inbegrepen), in principe geen opvallende waardes.
2. Ik ververs ongeveer eens per maand.
3. 26 graden Celsius
4. Cristalprofit e702
5. Corydoras pygmaeus, diamant goerami, gouden spat, neon tetra, roodneuszalm, siamese algeneter, vuurgarnalen, mini-japonica garnalen, japonica garnalen
6. Ik heb het aquarium van iemand overgenomen. Zelf heb ik het aquarium ongeveer enkele maanden.
7. Ik heb de vis enkele maanden in mijn bezit, hoewel ik de vis heb overgenomen van de vorige eigenaar. Vanaf het moment dat ik het aquarium kocht, had de vis rafelige vinnen. De vin is pas sinds ongeveer een dag verkleurd.
 
Oke ja opzich is daar niks mis mee, dat filter hoe onderhoud je dat?

Alleen je bestand is niet ideaal, je gouden spat bedoel je daar ook een gouramisoort mee? want meestal is dat geen gelukkige combinatie (verschillende soorten gouramies in 1 bak) en mogelijk ligt daar de oorzaak.

Ik zou hem een zoutbad geven met zeezout van de aquariumwinkel) (er is veel over geschreven over een zoutbad op dit forum, dus kun je even opzoeken) en hem in quarantaine zetten (daar kun je elke curverbak voor gebruiken die je hebt) in hetzelfde aquariumwater als het moederaquarium, en dan dagelijks die curverbak verversen met aquariumwater uit het moederaquarium
 
Oke ja opzich is daar niks mis mee, dat filter hoe onderhoud je dat?

Alleen je bestand is niet ideaal, je gouden spat bedoel je daar ook een gouramisoort mee? want meestal is dat geen gelukkige combinatie (verschillende soorten gouramies in 1 bak) en mogelijk ligt daar de oorzaak.

Ik zou hem een zoutbad geven met zeezout van de aquariumwinkel) (er is veel over geschreven over een zoutbad op dit forum, dus kun je even opzoeken) en hem in quarantaine zetten (daar kun je elke curverbak voor gebruiken die je hebt) in hetzelfde aquariumwater als het moederaquarium, en dan dagelijks die curverbak verversen met aquariumwater uit het moederaquarium
Tot nu toe heb ik nog geen onderlinge rivaliteit gezien. Het lijkt een vreedzame relatie. Kan de vlek ook door ouderdom komen. De vis ziet er namelijk oud uit.
 
Ik heb nog geen vies filter. Ik heb hem pas opengemaakt, maar het zag er niet uit of het uitgeknepen moest worden.
 
Tot nu toe heb ik nog geen onderlinge rivaliteit gezien. Het lijkt een vreedzame relatie. Kan de vlek ook door ouderdom komen. De vis ziet er namelijk oud uit.
Ja dat je het niet ziet zegt niet zoveel eigenlijk, je kijkt gemiddeld bijelkaar opgeteld nog geen 15 minuten naar je aquarium, kan je nagaan wat je allemaal mist.

Leeftijd is lastig te zien, de vis is ziek en oogt daarom slecht
 
Kun je totaal foto aquarium maken en wat mede vissen close up. Misschien valt ons nog iets op wat jouw nog niet is opgevallen bij andere vissen.
 
1x per maand verversen is erg weinig. Doe morgens eerst eens 50% verversen.

Dan de gevraagde foto s zodat we ook kunnen zien hoeveel liter het aquarium is.

Ik zie in je profiel dat je 13 lentes jong ben en neem ik aan geen jaren ervaring heb. De vis is inderdaad ziek en meestal blijft dit niet bij eentje. Dus even flink verversen en wachten we af om met je mee te kijken zodat we wellicht met zijn alle de schade kunnen beperken. Maar dan hebben we wat meer info nodig.
 
Ik heb zo'n drie jaar ervaring met aquaria. Ik zal het water wel verversen. Bedankt voor de tips!
 
Ik heb de vis net apart gezet. Hij/zij ziet er vermagerd uit.
 

Bijlagen

  • IMG_20201019_103008.jpg
    IMG_20201019_103008.jpg
    299.8 KB · Weergaven: 51
  • IMG_20201019_102957.jpg
    IMG_20201019_102957.jpg
    200.6 KB · Weergaven: 52
  • IMG_20201019_102941.jpg
    IMG_20201019_102941.jpg
    298.3 KB · Weergaven: 48
  • IMG_20201019_102944.jpg
    IMG_20201019_102944.jpg
    228.7 KB · Weergaven: 53
Moet toch echt even foto plaatsen van hele aquarium om meer advies te kunnen geven. Meestal blijft het niet bij 1 vis en word het een op een stapeling van ellende. Je zou deze apart gezette vis kunnen helpen maar als er meer loss is in je aquarium schiet dat ook niet echt op.
 
Moet toch echt even foto plaatsen van hele aquarium om meer advies te kunnen geven. Meestal blijft het niet bij 1 vis en word het een op een stapeling van ellende. Je zou deze apart gezette vis kunnen helpen maar als er meer loss is in je aquarium schiet dat ook niet echt op.
 

Bijlagen

  • IMG_20201018_212203.jpg
    IMG_20201018_212203.jpg
    315.5 KB · Weergaven: 70
  • IMG_20201018_212218.jpg
    IMG_20201018_212218.jpg
    408.1 KB · Weergaven: 67
Ik ga het hard zeggen, maar deze vis zou in de natuur al maanden geleden dood zijn gegaan. Wat de reden is weet ik niet, dat kan genetisch zijn of door zeer slechte omstandigheden zijn gekomen, maar deze vis heeft zeer ernstige vergroeiingen. Ik zou ook gaan voor euthanasie als het nog erger wordt
 
Je aquarium ziet er goed uit(y)

Zo op het oog zie ik ook geen andere vissen met problemen rond zwemmen hoewel close up niet heel duidelijk zijn maar ze hebben allemaal nog hun staart. Niet overbevolkt.

Tja nu de zieke vis. Ik zou hem zeker uit het aquarium halen want de kans dat deze "besmettelijk" is kun je niet inschatten. De kans dat je hem/haar kunt redden is nihil. Er zijn al adviezen gegeven wat het je het beste kunt doen. Ik weet ook dat dit soms niet makkelijk is om die keus te maken. Uit eindelijk moet jij ermee leven.

Een "diervriendelijke" manier om hem/haar te euthaniseren is klap met de hamer op de kop. Te gruwelijk dan kruidnagel olie zodat hij inslaapt.

Als je de vis eruit heb dan van de week even goed je aquarium blijven verversen om eventuele ellende af te hevelen. Die 1x per maand verversen standaard niet meer doen. Elke week in je systeem krijgen.

Maak je een andere keus voel je vrij om te posten

Succes
 

Terug
Bovenaan